• Svensson Svensson

Badrumsrenovering, kakel-våtrumsmatta, Hafa-Ikea ?

Är det nån som skulle vilja lämna lite åsikter på kakel/klinker vs våtrumsmatta. Verkar som alla kaklar idag ? Men det är ju såå mkt dyrare.

Sedan undrar jag om nån har nån uppfattning kring IKEAS badrumsinredningar såsom Godmorgon vs tex Hafa handfat. är det enormt stor kvalitetsskillnad ?

• Svar på tråden Badrumsrenovering, kakel-våtrumsmatta, Hafa-Ikea ?
  • celine

min sambo säger att man verkligen får vad man betalar för vad gäller badrumsinredning. då jobbar han dock med detta...

• Ultraviolet

Vi har gjort tre badrum inom rätt kort tid. I vår förra lägenhet kaklade vi, i vårt nuvarande boende har vi gjort om båda toaletterna med tapet. Jag tycker helt klart att det blev bättre med tapeten! Det känns finare och betydligt mer ombonat, inte lika kallt och opersonligt som med kaklet. Dessutom blev det betydligt billigare både i material och arbetskostnad. Tyvärr var det inte så många fina tapeter att välja på när vi tittade, men vi hittade en väldigt neutral och ljust ljust grå tapet till väggarna och en mörkgrå till golven och tillsammans med övrig inredning blev det superfint.

Vi valde att köpa möbler, blandare m.m. från "riktiga" badrumsmöbelstillverkare när vi ändå gjorde om allting. Prisskillnaden är så liten om man ser till hela kostnaden för badrummen och vi ville göra det ordentligt. På firman som gjorde badrummen avrådde de oss från att välja Ikea då det är skillnad i kvalitet, vilket kan visa sig efter några års användning. Men jag har själv inte prövat annat än de etablerade tillverkarna så jag kan inte säga om jag tycker att det stämmer.

Om vi någon gång gör ännu ett badrum i ett framtida boende har jag svårt att tro att vi går tillbaka till kakel, vi är så nöjda med tapet. Men nyckeln till att få ett badrum som man är nöjd med är att tänka igenom allting både en och tio gånger. Allt från era behov och önskemål till stil. Tack vare att vi varit noggranna med detta, framför allt i våra nuvarande två badrum, har vi kunnat hitta lösningar som passar oss väldigt bra. Lycka till!

• Pallas

Efter att ha sysslat proffesionellt med både företags- och hemstädning skulle jag _aldrig i livet_ kakla. Oavsett vad folk säger blir kakelfogar hysteriskt äckliga på bara något år, om man nu inte ligger och skrubbar med tandborste ett par gånger i veckan. Urk. Nu för tiden finns det så snygga våtrumstapeter/-mattor, så jag skulle lätt välja det. Lättstädat, ekonomiskt och hygieniskt.

• Pallas

Jag städade hemma hos en familj som valt kalksten till badrummet. Jättesnyggt, ända tills kalkavlagringarna tog över. På kalksten kan man inte använda kalkborttagningsmedel, för då förstör man stenen. Duh.

• CLT

Ultraviolet: Du har inga bilder?? Får man fråga vad era badrum kostade?
    Vi hållet på att ta in offerter o samtliga är motsträviga vad gäller tapet/våtrumsmatta...

• CLT
    Pallas skrev 2009-03-31 16:34:50 följande:
    Efter att ha sysslat proffesionellt med både företags- och hemstädning skulle jag _aldrig i livet_ kakla. Oavsett vad folk säger blir kakelfogar hysteriskt äckliga på bara något år, om man nu inte ligger och skrubbar med tandborste ett par gånger i veckan. Urk. Nu för tiden finns det så snygga våtrumstapeter/-mattor, så jag skulle lätt välja det. Lättstädat, ekonomiskt och hygieniskt.
    Fast tapet-skarvar som börjat mögla är inte så fräscht heller...
  • Ultraviolet

CLT: Allt som allt, med allt material, möbler och arbete kostade badrummen ca 60-70' kronor var. Det vi kaklade landade på ca 120', men det var förvisso lite större också, och där drog vi om ett avlopp. Har tyvärr varken bilder eller fungerande kamera.

Varför är de motsträviga mot tapet? Spontant tänker jag att det har att göra med att de förmodligen kan göra större vinst om de kaklar. Varken vår badrumsfirma eller någon annan har sagt något om att det skulle vara sämre med tapet än kakel, användarmässigt. Om ni vill ha tapet - stå på er! Klart att de ska tapetsera om ni vill ha det.

• Eofrysina

Tapetskarvar är aningens enklare att åtgärda Å andra sidan har jag fortfarande fina fogar i vårt badrum, men de måste hållas efter med klorin då och då. Silikonfogeni hörnen  däremot tror jag man behöver byta ibland. 

Jag funderar på svetsad badrumsmatta till nästa toalett och till vår tvättstuga. Vad ska man räkna med för pris per kvadrat om man räknar med arbetskostnaderna? Vad tror ni? 
    På toaletten behövs visserligen inte svetsad matta, men det skulle kännas tryggare, samma gäller tvättstugan och där skulle jag önska mig en golvbrunn ifall där skulle bli översvämning någon gång. 
    Jag tänkte eventuellt ha kaklad vägg och mjuk matta på golvet. 
  • Pallas
    CLT skrev 2009-03-31 16:39:04 följande:
    Fast tapet-skarvar som börjat mögla är inte så fräscht heller...
    Jag kan ha fel, men jag tror att dåliga skarvar hör en svunnen tid till.
Svar på tråden Badrumsrenovering, kakel-våtrumsmatta, Hafa-Ikea ?