Studier på komwux och avskrivning av lån?
Det är flera i min skola som pratar om att de får skriva av hälften av sina studielån om de sedan fortsätter in på högskola.
Vet ni något om det? Det vore ju hur bra som helst!
Det är flera i min skola som pratar om att de får skriva av hälften av sina studielån om de sedan fortsätter in på högskola.
Vet ni något om det? Det vore ju hur bra som helst!
Ja, någon sådan regel finns. Jag fick mindre än hälften avskriven, dock. Jag vet inte hur de räknar. Antagligen finns ett "tak". Jag vill minnas att den glada händelsen inträffade när jag hade läst 1 år på högskola
Om man måste läsa på komux först, och tar lån för detta, kan man få en del av lånen avskrivna om man fortsätter vidare på högskola. Men vilka regler som gäller har jag ingen aning, prova att titta på www.csn.se kan står något där!
Det där lät ju helt underbart!
Japp, jag har fått en del av mina komvux-lån avskrivna.
Sker detta utan att man behöver göra något? *Nyfiken*
du måste ansöka finns blankett för det, allt står på csn sida! Tror du måste läsa 2 år på högskola innan du kan söka om avskrivning!
Hm, nja, jag ansökte inte alls utan fick hem ett brev när jag hade pluggat på univeritetet i några terminer om att de hade satt ner mitt tidigare lån.
Jag har för mig att det även gäller om man läser eftergymnasial utbildning på annat sätt och tar studielån, exempelvis på folkhögskola...
Men man får inte läsa på högskola innan komvux, då "räknas" det inte. Iaf var det så för några år sedan.
jag fick hälften avskrivet efter jag tagit 60 Högskolepoäng.
jGlass: japp, det hade jag.
Jag oxå. Mitt blev avskrivet efter tre terminer (60p) på högskolan.
Alltså hälften av lånet från de eftergymnasiala studierna blev avskrivet. Var lite otydlig där.
lillälva. Blev de lånen som du tog efter gymnasienivå avskrivna? Varför det?