• liams mamma07

hur gjorde ni med dagis för barn nr. 1 när nr. 2 kom?

jag har en son som kommer vara 2 år och tre månader när vi får vårt andra barn. jag skulle gärna vilja ha lite tips och synpunkter kring hur andra gjort med dagis för det stora barnet när bebisen kommit. har ni haft era stora barn hemma på fulltid när pappan varit ledig? det jag är rädd för är att vår son kommer känna sig utanför när bebisen kommer och det vill jag absolut inte! samtidigt vill jag ju så klart gärna ha lite bebismys själv vid något tillfälle. någon med erfarenhet kring detta? tack!

• Svar på tråden hur gjorde ni med dagis för barn nr. 1 när nr. 2 kom?
  • lunkentuss

Vår dotter är två år och var 23 månader när lillasyster föddes... (en månad sen) Hon har inte börjar dagis än, utan vi har nyligen satt upp henne på kö så hon börjar antagligen till hösten... Så hon är alltså hemma på heltid och det har funkat superbra! Hon är med o byter blöja o tkr det är jätteroligt och så fort lillan skriker så ropar hon på mig o säger "tutte, mat" Hon är lättare att ha o göra med nu än innan lillan föddes till och med och hon har inte visat avund eller så mot lillasyster =)

Oavsett om ni har er son på dagis elr inte (elr minskar ner på tiden lite) så låt honom vara delaktig i allt som görs =) Det är ju hans bebis också

• liams mamma07

ja, delaktig måste han vara. här är det så att om jag är föräldraledig får liam bara gå max 15 timmar på dagis i veckan. så det blir inte så mycket ändå. jag bara tänkte om man ska börja med det redan när pappan börjar jobba igen eller om storasyskonen brukar behöva lite mer tid hemma för att anpassa sig. det löser sig säkert när jag är där men just nu tänker jag mycket på det..

• Rädissan

Vår kille älskar sin förskola och har väldigt roligt, så han har varit där 15 timmar i veckan. Men vi har också många gånger frågat honom om han vill gå till förskolan, ibland har han sagt nej och då har han självklart fått stanna hemma med mig och bebben. Testa er fram lite, vill han till förskolan så är det klart han ska få komma dit och leka av sig. Och det är ju även som du själv nämde bra för dig och bebisen att få lite egentid.

Lycka till med de små!

• glammis

Min första kille var exakt 2 år och tre månader när tvåan kom. Han är hemma med oss!
    Jag kan varmt rekommendera detta, mysigt, roligt och utan några dagistider att stressa iväg till. Lycka till!

• hemlis

Vår son var 2år  11 mån när han fick syskon, jag hade honom hemma på heltid från den dagen jag slutade jobba (2v för BF).
    Det är det bästa jag gjort, den tiden får man aldrig mer i livet med sina barn, det var så mysigt!
    Men vi var många mammor hemma, så komisar hade han hela tiden i samma ålder, kasnke lite skillnad om man inte känner så många som är hemma.
    Isåfall kanske en liten stund några dagar i vecka kan vara bra, men passa på och njut och stressa inte iväg till dagis varje dag.

Hoppas du kommer på en bra lösning som passar er, lycka till!

• Dixie

storebror var nästa 2 år när lillasyster kom - hon föddes mitt i sommaren, så han var hemma med oss i ca en månad - sedan började han på dagis igen (som han gått på sedan han var 13 månader) för honom var det den bästa lösningen, han älskar sitt dagis, fick träffa alla kompisar och ha kvar sin "vardag" som han var van vid - han gick 3 dagar i veckan och det var lagom, de andra dagarn kunde vi hitta på roliga saker och de dagar han var på dagis passade jag på att städa, tvätta, handla m.m.

• Moder07

Våran 1:a går hos dagmamman 15 timmar per vecka nu sen 2:an har landat. Dels så älskar han att vara där och leka med barnen, dels så får han då ba stimulans där samt lär sig hur man ska bete sig mot andra barn. Dels att jag får lite egen tid med 2:an några timmar, eller rent av sover ifall natten varit mycket vaket.

Stolt mamma till Robin & Anton
  • Standly

När vår lilla grabb föddes var storebror 3 år och hemma de första veckorna när pappa även var hemma. Sedan började han på dagis igen 3 dgr/vecka, 5 tim. Tilläggas ska att jag hade tänkt att han skulle vara hemma på heltid men han ville så gärna till dagis så det fick bli så. Har funkat kanon!

• pigglet

Våra barn har varit hemma, men så har de inte heller börjat på dagis innan syskonet föddes... så det är ju inte riktigt samma sak. Men vi har faktiskt aldrig haft något problem med svartsjuka eller tillbakagång i utvecklingnen osv.
    (Barnen var 1,9 år respektive 2,9 när de fick småsyskon)

• Alexandra82

Min dotter är 3 år i juni och nu när bebisen kom var hon hemma första dagarna, sen sa hon själv att hon ville gå på dagis så det blev det så.
    Är noga med att fråga henne så hon verkligen vill gå dit så det inte blir att man liksom skickar iväg henne.
    Hon går 9,30-15 de dagar hon går på dagis, har kooperativ så vi har ju fria tider.

• Gestilja

Båda mina är hemma fulltid, men äldsta var 1 år när lillasyster kom. Nu är jag gravid igen med tredje som är beräknad till nov -09 (äldsta kommer du va ca 2½år och mellan som hon då blir 1½år) och kommer ha alla tre hemma med mig på fulltid.

Theo 070424 och Tyra 080505
  • Joje

Sonen går på förskolan (började när han var 16 månader) och jag är hemma med lillasyster. Det är den perfekta lösningen för oss. En skön avlastning med 15 timmar/vecka då pappa jobbar mycket (långa pass, dagar, kvällar och helger), är i stort sett ensam hela dagarna med barnen. Jag får tid för hemmet och lillasyster, eller ta igen mig, medan han är på förskolan och sedan har jag tid att ägna åt honom (och lillasyster också såklart) när han är hemma!

Har inte upplevt att sonen känt sig undanskuffad iom att vi satte honom på förskolan. Han är väldigt delaktig i allt här hemma, både med lillasyster och andra sysslor som tex, laga mat och städa.

Diskutera och kom fram till det som känns bäst för er! En förskoleplats kan man alltid tacka nej till...

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
Svar på tråden hur gjorde ni med dagis för barn nr. 1 när nr. 2 kom?