Kan talet plötsligt lossna?
Vår dotter är sen med att prata. Möts av många som säger att "det lossnar säkert snart och sen pratar hon på som 17 ska du se". Är det någon som har varit med om det? Att barn på mkt kort tid plötsligt pratar?
Vår dotter är sen med att prata. Möts av många som säger att "det lossnar säkert snart och sen pratar hon på som 17 ska du se". Är det någon som har varit med om det? Att barn på mkt kort tid plötsligt pratar?
Jag var så, sa nästan ingenting och sen på bara några veckor så pratade jag i nästan meningar. Var drygt 2 men jag fick rör i öronen i samma veva också.
vad betyder sen? hur gammal är hon? men generellt ja, man brukar säga att barnet behöver kunna o förstå ca 100 ord innan det "lossnar" o talet kommer igång ordentligt.
Sonen sa 4 ord när han var 1,5 år och sa bara där typ. Det började lossna vid 2 års ålder och nu vid 2 år och 9 månader har vi en lite kommentator här hemma som pratar oavbrutet.
Så kan det absolut vara!
Våran son sa ingenting i början av förra sommaren! Då skulle han fylla två i slutet av augusti. Vi var lite orolig, han sa inte ens mamma, titta och sånna enkla saker. Sen helt plötsligt släppte det (ca en månad innan han skulle fylla två), en morgon pratade han! Väldigt bra t.o.m. Nu säger alla att han pratar jättebra. Han sjunger massa sånger och har inga problem med uttal eller något sånt!
Min dotter var visserligen inte sen med talet, men när hon väl började prata tyckte jag att det gick över natten i princip, från att bara ha sagt enstaka ord till ett ordförråd på över 90 ord tog det väl en månad ungefär... Sonen är segare och pratar visserligen rätt många ord nu, men han har inte "exploderat" med ord så som dottern gjorde.
Min mitten dotter pratade bara sitt egna språk, lät som den svenska kocken i mupparna, tills hon var nästan 3 år. Sen över an natt så började hon prata normalt, hon kom upp och sa att hon ville äta gröt till frukost kan säga att jag aldrig har skrattat så mycket i hela mitt liv, hade ju varit sååå orolig över att hon inte pratade
Min son sa knappt någonting fram tills han var 2. Inte ens de enklaste saker som vad heter du svarade han på... Det var nog under hans värdighet. Sen, på en dag vände det! Han pratade direkt långa långa haranger och så har det fortsatt. Nu tycker dagis att han är väldigt tidig i sitt språk och väldigt utvecklad... Så, ja, så kan det vara!
Vår lille 1 ½ åring pratar nästan oavbrutet på sitt "språk" det låter så himla kul, som det han säger verkligen betyder något riktigt viktigt, vi håller för det mesta med och ibland frågar vi..fast det börjar komma lite mer ord då och då...som tex när vi sjöng Lilla snigel, så sjöng han akta dig...på sitt sätt, int så klart men det hördes att det var akta dig
Ja visst det kan lossna. En del barn pratar nästan inte alls, varken eget språk eller "vårt språk". Men man märker att de förstår och lyssnar och sen så helt plötsligt så har de "samlat" klart och så kommer det i raskt tempo mängder av ord och t o m meningar...
Andra barn pratar sitt eget språk länge och går successivt över till att prata som vi andra.
För att stimulera barnets språkutveckling kan man sjunga, ramsa och läsa mkt böcker. Prata massvis, prata om vad du gör, vad ni gör och benämn saker med namn. Undvik alltför mkt bebisspråk.
Absolut. Talutvecklingen går ofta i skov. Det händer inget, det händer inget och sedan händer det massor på bara några veckor och sedan börjar det om. Vissa "bunkrar" upp länge med ordförståelse innan de börjar prata själva medans andra försöker prata på tidigt fast de inte har den egentliga förståelsen eller uttalet.
Så länge din dotter har en ickeverbal kommunikation, förstår en del av det ni säger och ni inte upplever att hon skulle höra dåligt så är det ingen fara. Då kommer språket "lossna" en dag.
yes.
vår tjej började säga mamma o pappa vid typ 10 mån. sen inte ett dugg till. jag har inte varit så orolig för det har märkts att hon förstår allt vi säger bara det att hon inte pratat själv. (hon är nu 19 mån.)
men nu bara lossnade det som när man rycker ur en diskpropp. under slutet av förra veckan började hon och hon kläcker ur sig hur mkt nya ord som helst varje dag, och allt man pekar på och säger härmar hon.
det coolaste va igår när vi satt och kollade på kort från en helg hos några kompisar för en månad sen. ett kort kommer fram och hon säger klockrent "Pasi". hon mindes hans namn! det är första och enda gången vi träffat honom.
det verkar som att hon liksom kan alla ord bara det att hon inte sagt dom förut. mannen öppna kylen i morse och hon pekade och sa youghurt, hon pekar och berättar att där står det ljus, igår när hon inte ville byta till pyamas grät hon efter sina bysso som hon inte fick ha...
det är såååå härligt att va mittuppi det här nu. min vanliga lilla fialisa fast hon snackar! jag kommer aldrig sluta fashineras av henne...
Dottern fyller 2 år nu i april. Kan en del ord men kan inte säga 2-ordsmeningar. Jag har börjat tycka att det här är riktigt jobbigt nu och är orolig. Haft kontakt m barnlogopeden och fått tips, men vi gör ju redan allt man "ska". Suck!
Skönt att läsa om de barn som knappt sagt något förrän efter 2-årsdagen!
En av syrrans barn sade bara GAAA tills han var drygt 2 år. Sedan började han snacka, och på en vecka pratade han lika bra som sina jämnåriga.
mamma till lilla skrutt skrev 2009-03-30 18:59:22 följande: