• AngelEye

Vill så gärna jobba inom restaurang , typ servitris. Går det utan utbildning?

Är det någon som är restaurangchef som skulle anställa någon som servitris som inte har utbildning?

Jag valde en helt annan utbildning pga att det också låg i mitt intresse. Men nu vill jag jobba inom restaurang, men ingen vill anställa om man inte har minst 2 års erfarenhet.

Jag kan servera, stå i kassan, plocka disk och ta beställningar, jag behöver ingen utbildning för det. Det VET jag!

Varför vågar ni chefer inte satsa ändå???

• Svar på tråden Vill så gärna jobba inom restaurang , typ servitris. Går det utan utbildning?
  • EllieMay

Jag har jobbat som servitris på alla möjliga ställen, restaranter, pubbar, nattklubbar ect. Började 2003.
    Jag hade ingen utbildning men hade tur som fick börja jobba hos en bekant, när jag sedan kom in i det sökte jag jobb, fick då medta referenser och omdömmen samt att jag under en kväll fick visa vad jag gick för.
    Tyvärr är det inte så längre. är mycket strängare nu, man kräver att personer måste ha utbildning, precis som i alla andra yrken.
    Att jobba som servitris är  INTE ett lätt jobb, absolut inte. och jag frstår varför dessa krav finns. Finns säkert dem som erbjuder jobb till de som inte är utbildade, men frågan är då vad är det för ställe, är det lagligt? Ect.

Det är oavsett om man kan allt detta innan, man skall ha en utbildning.

Ess, bench, sei a mensch! Ät, be och betee dig som folk!
  • EllieMay

Glömde tillägga. om du har möjlighet att få in foten hos någon bekant eller liknande som har en restaurang eller cafe ect ta chansen. ibland kan även chefer gå på erfarenhet. I annat fall finns det möjlighet att åka till england och jobba. Dem lär upp en på plats och har inte samma krav som här. Kommer du sedan hem med erfarenheter från ett annat land också så kan det spela roll. Jag åkte utomlands och det har betytt mycket för mina meriter. ett litet tips bara om du kan, vill och har möjlighet

• danitra

Det är rätt svårt just nu.

Det bästa är att lämna ditt namn och telefonnummer till alla ställen du kan tänka dig att arbeta för. Så gjorde jag innan jag fick mitt första jobb. När du väl fått det första jobbet är det däremot enkelt att arbeta sig uppåt. En servitris med erfarenhet kan (nästan) alltid få jobb.
    Allra bäst är om du har en kontakt inom branchen.
  • danitra

Kan du verkligen servera minst 4 personer samtidigt och duka av 7 kuvert samtidigt?

Kan du bära stora mänder tallrikar?
    Kan du kassasystemen och bongrutinerna?
    Vet du hur man gör 125 saker samtidigt?
  • danitra

Kan du le och vara trevlig samtidigt som arbetsledaren/restaurangchefen just skällt ut dig?

Kan du sköta en restaurangdisk?
    Vet du hur man öppnar och serverar vin?
    Vet du hur man anpassar service efter olika gäster?
  • EllieMay
    danitra skrev 2009-03-30 01:53:06 följande:
    Det är rätt svårt just nu. Det bästa är att lämna ditt namn och telefonnummer till alla ställen du kan tänka dig att arbeta för. Så gjorde jag innan jag fick mitt första jobb. När du väl fått det första jobbet är det däremot enkelt att arbeta sig uppåt. En servitris med erfarenhet kan (nästan) alltid få jobb. Allra bäst är om du har en kontakt inom branchen.
    Håller med, har man en gång fått in foten kan man lätt arbeta sig upp och bli eftertraktad hos andra företag om de vet om att det finns en skicklig servitris.
    Har man ett job blir man nästan genast intressant för andra och kan då välja och vraka lite mer, gäller bara att komma in.
    Och ja där jag jobbade var det mer eller mindre krav att man skulle kunna bära minst 5 tallrikar, kunna kassan, vara snabb och effektiv som attan, och ja till slut slet man ut sig faktiskt. Värst var när jag jobbade på en kina restaurang och skulle bära massor av tung kinesisk porslin, inte roligt hua
  • danitra
    EllieMay skrev 2009-03-30 01:59:42 följande:
    Håller med, har man en gång fått in foten kan man lätt arbeta sig upp och bli eftertraktad hos andra företag om de vet om att det finns en skicklig servitris. Har man ett job blir man nästan genast intressant för andra och kan då välja och vraka lite mer, gäller bara att komma in. Och ja där jag jobbade var det mer eller mindre krav att man skulle kunna bära minst 5 tallrikar, kunna kassan, vara snabb och effektiv som attan, och ja till slut slet man ut sig faktiskt. Värst var när jag jobbade på en kina restaurang och skulle bära massor av tung kinesisk porslin, inte roligt hua
    Mitt första jobb vet jag knappt hur jag fick. Blev inkallad på "intervju" och inkastad i jobbet samma kväll helt utan utbildning eller erfarenhet. Men jag var 18 år och väldigt självsäker. Snart var jag arbetsledare och anställde personal.
    Sedan dess har jag aldrig varit arbetslös.
    Men det var inte lätt, jag jobbade på en indisk och skulle bära mängder av skåkar av mässing - och skulle veta alla ingredienser.
  • EllieMay
    danitra skrev 2009-03-30 02:03:44 följande:
    Mitt första jobb vet jag knappt hur jag fick. Blev inkallad på "intervju" och inkastad i jobbet samma kväll helt utan utbildning eller erfarenhet. Men jag var 18 år och väldigt självsäker. Snart var jag arbetsledare och anställde personal. Sedan dess har jag aldrig varit arbetslös. Men det var inte lätt, jag jobbade på en indisk och skulle bära mängder av skåkar av mässing - och skulle veta alla ingredienser.
    Ja fy kan inte ha varit lätt.
    Själv pajjade jag handlederna av allt bärande, kan knappt inte bära tungt alls, då tappar jag. Skit trisst men nu har jag bytt yrke så spelar ingen roll. Men det var kul så länge det varade.
  • danitra
    EllieMay skrev 2009-03-30 02:06:44 följande:
    Ja fy kan inte ha varit lätt. Själv pajjade jag handlederna av allt bärande, kan knappt inte bära tungt alls, då tappar jag. Skit trisst men nu har jag bytt yrke så spelar ingen roll. Men det var kul så länge det varade.
    Jag är forfarande kvar i branchen. Älskar den, trots pressen och problemen.
    Jag gillar verkligen det fysiska arbetet, kontakten med gästerna och inte mins dricksen.
  • EllieMay
    danitra skrev 2009-03-30 02:13:05 följande:
    Jag är forfarande kvar i branchen. Älskar den, trots pressen och problemen. Jag gillar verkligen det fysiska arbetet, kontakten med gästerna och inte mins dricksen.
    Det är det jag saknar, fungerar utmärkt med stressen, älskar att babbla och vara social och har alltid haft tumme med gästerna. Trives som fisken i vattnet. Men när man kommer till den punkt att man av fysiska skäl inte kan prestera sitt bästa är det inte lönt att fortsätta, bättre att sluta när man är på top
  • Örnie

Du kan försöka jobba utomlands. I mellaneuropeiska storstäder finns det massor av restauranger och nästan ingen självbetjäning. Det är ett typiskt studentjobb. Min dotter fick ett jobb på direkten när hon var 19, som första jobb. Men det är bara 1-2 ggr i veckan, för hon studerar på heltid.

Svar på tråden Vill så gärna jobba inom restaurang , typ servitris. Går det utan utbildning?