• Cailyn

Varför får jag urinvägsinfektion hela tiden???

Jag brukade aldrig ha urinvägsinfektion, hade inte haft det sen jag var liten och inte så många gånger då heller (vad jag minns).

När jag blev gravid men min nu 15 månaders så fick jag urinvägsinfektion en gång.

Nu i januari fick jag det igen, och nu igår har det kommit tillbaka.

Jag förstår inte vad det beror på?? Någon som har någon teori? (Hade sex med min man i förrgår.. minns inte hur det var förra gången.. har läst ngn stanns att sex kan utlösa det...??)

Dessutom har jag haft ngn slags obalans i underlivet, det har kliat och grejer. Efter låååång tid masade jag mig till doktorn och fick det kollat, det var inte svamp, men ngn bakterie som ställde till det. Det blev behandlat, men sen fick jag ju urinvägsinfektion igen, så började det igen, men mildare denna gången.

Usch jag är sååå trött på det...!!!

• Svar på tråden Varför får jag urinvägsinfektion hela tiden???
  • Max mamma

I bland kommer man in i en period i livet då man är extra känslig för uvi:n.
    Då kan det bli svårt att bli av med dom.
    Du vet väl dom klassiska tipsen man ska hålla sej efter för att inte få det?!
    -ALLTID kissa efter samlag.
    -dricka mkt-helst surt som tranbärsjuice eller citronvatten.
    -alltid torka dej framifrån å bak när du varit på toa.
    -helst ställa sej upp en stund efter du kissat å sätta dej ner igen så rinner det ofta ur lite mera kiss från blåsan.
    -sätt gärna upp fötterna på en pall när du kissar (en sån barnpall) så du slappnar av å kissar KLART.

Självklart ska man ju bli kollad så det inte är några medicinska fel på urinvägarna åxå,om du blir drabbad gång på ggr.

jag själv har haft massor av problem med uvin,men nu har det varit lugnt ett tag...peppar...peppar.

I bland kan det vara så åxå att man får "fel" antibiotika,så man måste få ett annat om det kommer tillbaka.

Camilla

• Cailyn

tack så mycket för tipsen :)

jag hade koll på en del av de där grejerna, men inte allt, så det var toppen :)

jag hade inte tranbärsjuice hemma, men mamma sa att äppeljuice är bra, så det har jag druckit.

hoppas du inte får tillbaka det :)

• Pysselgalningen
    Cailyn skrev 2009-03-30 09:13:11 följande:
    tack så mycket för tipsen :) jag hade koll på en del av de där grejerna, men inte allt, så det var toppen :) jag hade inte tranbärsjuice hemma, men mamma sa att äppeljuice är bra, så det har jag druckit. hoppas du inte får tillbaka det :)
    Äppeljuice går bra det med, det är antioxidanterna man är ute efter och det finns i mängder i allt som är syrligt. Många tror inte det men äpplen är faktskt rätt så sura

Jag har själv precis genomgått en sån där period med hopplösa UVIkänningar, men ingen riktig UVI
    Jag fick svaret på efterkontrollen hos BM att det är att urinröret blir "skavt" eller att det ligger kvar lite i urinröret, alt. att det rinner ner lite i urinröret. + att jag har haft svamp många ggr men nu verkar det faktiskt vara nå vaginos denna gång.

Tipsen är att dricka mycket, sätt dig bredbent och rakryggat när du kissar, precis som när man sitter åt fel håll på en stol. Sen sitt kvar nån minut och se till att trycka ut de sista dropparna.

Sen se till att kniiiiiiipa! Ett bättre knip gör att det inte rinner ner lika mycket i röret innan du faktiskt måste kissa
  • Nyfiken gul

lite tips från en som alltid drabbas (men nu var det länge sedan peppar peppar)

*klä inte av dig för tidigt... Bara för att solen skiner är det inte högsommar... Använd långkalsonger och håll rumpan varm, sitt inte på kalla och blåsiga ställen på tex busstationen eller i en kall pulkabacke.

*inga string. Aldrig. Någonsin. Never. Ever.  Bakterier ääälskar string.

*Tvätta av dig med vanligt ljummet vatten BARA innan sängdags och sov utan trosor.

*Drick, drick, drick och drick lite till...

*Kissa ALLTID när du är kissnödig - håll dig inte.

*stressa inte när du är på toa. Sitt kvar och kissa färdigt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Bispan

Jag är inte någon expert men det låter som om du är drabbad av de urinvägsinfektioner som en del kvinnor med GBS får ha i stort sett hela sina graviditeter. Alltså urinvägsinfektioner som bara hinner bli åtgärdade och bra så får de tillbaka dem.

Är det GBS du har i urinen? Du känner väl isåfall till hela "historien" med antibiotika under förlossningen och att det är viktigt att du inte går med obehandlad UVI under graviditeten... osv osv?

• Eliza

Hej!
    Du har fått jättebra tips av tidigare. Skulle bara vilja tala om vad min läkare sa när jag hade haft 3 uvi på nolltid. Han sa till mig att jag sällan eller helst aldrig ska använda vanlig tvål i underlivet utan använd istället Apotekets tvättolja (genomskinlig flaska med röd top). Efter det så har jag inte haft en enda uvi.

Plus att jag tvättar mig och kissar efter sex, ser till så att jag kissar klart varje gång osv...

Lycka till!!!

Svar på tråden Varför får jag urinvägsinfektion hela tiden???