• Jolliver

Alltid inskolning i augusti?

Kanske är detta en superdum fråga, men en del i min bekantskapskrets menar att man bara kan skola in på dagis i augusti, och vi väntar vårt första barn i september. Innebär det då att vi måste skola in barnet vid 11 månaders ålder bara för att det råkade födas i "fel" månad? Jag tycker det låter knasigt, men vad vet jag, kan inget om detta alls {#lang_emotions_embarassed} Vi hade hoppats på dagisstart i typ november om det hade gått.

**BF 3 september 2009**
  • Svar på tråden Alltid inskolning i augusti?
  • Folkracetjej

vi bor i härryda komun och här kan man söka hur som helst en vän skolar in nu 17 april jag skolade in min tös som också är född i september fast 07. Hon skolades in nu i januari så näää det tror jag inte gäller att man måste skola in i augusti bara!
    Men däremot är det lättast att få plats i augusti då det brukar vara flera barn som byter förskola till 0an tillexempel och ettorna blir ju tvåor och så så det kan vara fler platser att söka i augusti!

• livsmedel

nej det stämmer inte alls! Har en kompis som skolade in sitt barn på dagis för en månad sen =)

• Sencha

Nej, det är inte sant.
    Vår store skolades in i januari, men i princip ska det gå att skola in när som helst på året.
    Dock är det på vissa håll svårt eller nästan omöjligt att få en plats annat än just vid höstterminsstart, eftersom det är då det blir en massa platser lediga (när en ny årskull börjar skolan).
    Men kommunen är egentligen tvungen att erbjuda plats när NI önskar det, inom 4 månader från när ni ställt er i kö.

0401 & 0807
  • AnneSophie

Det beror på förskolan. Det vanligaste är ju att det finns plats för barn i augusti eftersom barn flyttas om då, en del små kanske gå upp en avdelning och äldre barn går vidare till skolan. Men det kan finnas plats även i januari t ex, och om någon flyttar eller liknande så kan det ju dyka upp plats mitt i terminen också. Men man ska inte räkna med det.

På förra förskolan, när dottern (född i augusti), skulle börja så gjorde vi så att vi ansökte om platsen och fick en till augusti. Sedan betalade vi för den platsen fram till okt/nov då vi kände att hon var redo att börja. Det var ok för vår jättebra förskola, kanske inte för andra dock, och beror ju också på vilken ekonomi man har.  

moderatorsvart
  • Zelmilainen

det är vanligast att skola in i augusti, men inskolningar tas emot året om. det är även oftast lättast att få plats i augusti eftersom barnen oftast slutar till sommaren. däremot kan du antagligen inte skolan in ditt barn vid 11 månader då barnet måste vara 12 månader innan det får börja på förskolan. vet undantagsfall där man börjat inskolningen precis innan barnet fyllt 1 år, men då har barnet varit ett år när inskolningen är klar och barnet ska gå "heltid". men du kan skola in ditt barn i tex okt, jan, mars, osv. se dock till att ställa dig i kö i tid.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • ZandraN

Fick min son i september, och han inskolades i mitten av november då han blivit 1 år :) Men det fanns inte plats då på det dagis vi ville, så han har gått på ett "reservdagis" som startades upp då det var fullt överallt.

• Jolliver

Tack för alla svar! Vi får kolla hur det är i vår kommun!

**BF 3 september 2009**
  • Angel1978

På 'vårt' dagis är det enklast att skola in i augusti, då flest barn byter avdelning etc.. Under året är det väldigt svårt att få plats, om ingen flyttar eller slutar..

• Viking och Loke

i agusti är man rätt säker på en plats för de 6 åringa som slutat.

Men absolut inte bara då man kan skola in du får ju ställa dig i kö och ha önskemål om när du vill att ditt barn ska börja...

min minsta börja i januar och syster skola in sin son nu...

• vovvemor

Vår dotter skolades in i november, det är nog helt upp till varje förskola hur de brukar göra och hur flexibla de är.

• Elfva

Vanligen sker inskolningen ifrån mitten på augusti, men det är nog inga problem att få inskolning i september heller.

Däremot kan det vara svårt att få inskolning under andra tider på året, det är lite olika i olika kommuner men i de flesta kommuner fylls platserna i augusti/september och sen är det fullt... (att det blir just då är för att då flyttar sexåringarna till förskoleklassen och därmed blir det platser tomma på förskolan så att småbarnen kan flytta upp till nästa avdelning och det blir lediga platser på småbarnsavdelningarna...)

I vissa kommuner gör man ett överintag om man önskar inskolning under andra tider på året, i andra kommuner får man acceptera en plats man kanske inte alls önskade och som kanske ligger lite off för att det är den enda förskolan som har tomma platser och i andra kommuner säger man att man helt inte har någon plats och att man får lösa det själv bäst man vill (vilket iofs strider mot lagen, kommunen måste erbjuda plats när du stått din kötid, men de kan erbjuda dig varsomhelst i kommunen och behöver inte erbjuda dig där du önskar eller ens låta dig bestämma om du vill ha förskola eller dagmamma)...

• pussgurkan86

min dotter är född i november och om jag är föräldrarledig tills januari då jag ska plugga, hur går det till då?? hon kommer att bo bara hos mig då.

• TUA

vår son skolades i i början av januari förra året.det är väl frågan om det finns lediga platser där ni sökt just då.

• TUA
    pussgurkan86:Du får väl ställa ert barn i barn omsorgs kön i tid,men man kan bara räknas från då det är tre månader kvar tills plats är sökt,alltså  vi ställde vår son i dagis kön 6 månader innan han skulle ha plats.
  • pussgurkan86
    TUA skrev 2009-03-30 17:24:15 följande:
    pussgurkan86:Du får väl ställa ert barn i barn omsorgs kön i tid,men man kan bara räknas från då det är tre månader kvar tills plats är sökt,alltså  vi ställde vår son i dagis kön 6 månader innan han skulle ha plats.
    ok ska tänka på det, ska göra det i god tid. hon är bara 4 månader ännu men om några månader så gör jag det.
Svar på tråden Alltid inskolning i augusti?