• ankaplanka

billigare brudbukett?

Min sambo och jag planerar att gifta oss i kombination med vår dotters dop.
    Vi kommer att lägga all fokus på lillans dop och ska därför bara ha själva vigselceremonin.
    Kollade runt på nätet efter olika brudbuketter och såg att priserna var rätt höga.
    Ni som haft ett litet bröllop (såsom vårt), finns det nått sätt att komma undan de dyra priserna? Kan man kanske beställa en bukett och inte "avslöja" att det är till brud. Antar att priset kan vara tilltagande pga namnet brudbukett!

Tar gärna emot tips å ideér =)

• Svar på tråden billigare brudbukett?
  • Nyfiken gul

att en brudbukett är dyr beror inte på namnet utan på HUR den görs. En brudbukett ska hålla i princip ett helt dygn utan vatten och därför måste den göras på ett speciellt sätt för att klara av det. Därav priset.

Men du kan absolut tala om för en florist att du önskar en mindre bukett som kan klara ett par timmar i kyrkan utan vatten.

Man måste inte ha just en BRUDbukett för att man ska gifta sig. Man blir precis lika gift med vilka blommor som helst i vilken form som helst....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Tigerunge

När jag gifte mig (i rådhuset) så ville jag inte ha en stor bukett så det blev en så kallad brudtärnebukett och i och med det billigare.

• bambigirl

Jag plockade ängsblommor inför mitt bröllop och mamma band ihop en fin bukett av dem. Hade en plastpåse med blött hushållspapper runt snittytan och så ett sidenband för att dölja det. I mitt galleri syns buketten på en bild.

• bambigirl

Tack, jag var jättenöjd med den, kändes väldigt somrig. Dock var det lite svårt att hitta fina blommor i slutet av juli. Är nog lättare på försommaren tex.

• Duckan74

Skrev visst inte klart första inlägget. Om du bor i närheten av Stockholm har du Hötorget som säljer billiga snittblommor och kan binda jättefina buktetter. Min brudbukett gjordes där.

• Skrutten74

När vi gofte oss i New York köpte vi en bunt rosor från en av de många "corner shops" och bad dem binda ihop till en bukett. Blev jättefint och de stod hela dagen utan problem utan vatten. Tror det kostade 10 dollar.

När ska detta vara? Om det är framåt och det finns vilda blommor skulle jag plocka en egen bukett med ängsblommor och binda en egen bukett med ett fint band. Det gjorde en kompis när hon gifte sig och det var verkligen jättefint! Eller använda blommor ni har i trädgården så blir det ju en superfin koppling till ert liv i övrigt och inte så "stelt" som jag kan uppleva en "butiksbunden" bukett, även om de givetvis är kanonfina, men lite opersonliga.

GRATTIS och lycka till!

• Nyfiken gul

Det här är min bukett - den gjorde jag själv. 60 rosor sattes tätt, tätt i en oasisboll. Så jag hade en boll istället för bukett.

300 kronor kostade allt med blommor, oasis och pärlor.
  • Happy me

Be om en löst bunden bukett till floristen så ska det tydligen bli billigare!

Min man fick faktiskt köpa brudbukett, bland det ända han styrde helt själv. Det blev jättebra med fina rosor som matchade bordsdukningens rosor (han koordinerade det med den som hade ansvar för dukning). En vanlig bukett men modell större och lite finare insticksblommor.

Lycka till med både dop, bröllop och livet som gifta!

• Happy me

Förresten, Nyfiken gul - vi hängde väl på Bröllopstorget samtidigt har jag för mig?
    Vi firar fem årig bröllopsdag i år. Jisses vad tiden går.

• Nyfiken gul
    Happy me skrev 2009-03-30 10:54:39 följande:
    Förresten, Nyfiken gul - vi hängde väl på Bröllopstorget samtidigt har jag för mig? Vi firar fem årig bröllopsdag i år. Jisses vad tiden går.
    vi har varit gifta i 4 år men jodå jag minns dig...
  • skruttan76

Ja ska gifta mej på fredag o va in o beställde en bukett, dom tar stycke priset av varje blomma. Gå in o hör över allt o kolla hur dom tar betalt. De e olika från butik till butik.

• ankaplanka

Oj, vad snabbt alla tips kom, tack alla =)

Bor i Göteborg, så har många olika butiker och blomsterbindare att välja på. Ska ringa runt å kolla priser. =)
    Alt att ha en tärnabukett var bra. (passar bra när man ändå ska ha en lättare klänning å inte brud)

Annars inte dumt alls att binda en bukett själv, de kan ju bli riktigt fint (kollade in din bambigirl, jättefin)
    Dopet/bröllopet blir 6 juni, kan ju vara lite tunt med ängsblommor då, men man borde kunna köpa lösa och blanda upp med vilda och fylla ut med. Får se hur jag gör...

• ankaplanka

Nyfiken gul skrev 2009-03-30 10:50:38 följande:

Det här är min bukett - den gjorde jag själv. 60 rosor sattes tätt, tätt i en oasisboll. Så jag hade en boll istället för bukett. 300 kronor kostade allt med blommor, oasis och pärlor.
    Åå, den var jättevacker.
    Bra tips att blanda i fina pärlband...ska klura ett tag, sen kan de nog bli så att jag också gör en själv. De verkar inte vara så svårt!
  • ankaplanka
    skruttan76 skrev 2009-03-30 10:57:52 följande:
    Ja ska gifta mej på fredag o va in o beställde en bukett, dom tar stycke priset av varje blomma. Gå in o hör över allt o kolla hur dom tar betalt. De e olika från butik till butik.
    Ok, tack
    Grattis till bröllopet å lycka till!
  • lalasmama

jag gjorde min egna bukett..
    köpte 20 röda å 20 vita rosor (på en gård där de odlar rosor, så fina!) sen köpte jag stora gröna blad & bad om en bit binderitråd i en blomsteraffär..
    jag använde nog inte riktigt alla blommor, kanske 12, 15 av varje, bad ihop den kvällen innan, sen stod den i kylen i vatten över natten..
    sen band jag om skaften me ett vitt snöre så de såg riktigt snyggt ut!!
    har ingen bild på denna datorn.. tyvärr..
    de kostade kanske 200 sammanlagt !!

• Tutilure

Jag band min bukett själv.
    Jag beställde blåa rosor och sen så gick jag till plantagen och köpte resten av blommorna. Den höll jättebra och jag var hur nöjd som helst.
    Det här är ingen bra bild, men den enda jag kommer åt just nu. Den var mycket finare än vad den ser ut.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Isnogood

När jag gifte mig så hade jag en enkel bukett med "lantliga" blommor o blad plus olika fina grässorter, det var en ganska stor bukett (svår att hålla med en hand), den kostade c:a 150 kronor

Svar på tråden billigare brudbukett?