• LoveDaphne

Fukt/Mögel? Vem kontaktar man för att kolla upp?

Nu har vi börjat med vår badrumsrenovering och under helgen tog vi ner all kakel från väggarna. På flera ställen ser man stora mörkfärgade "fläckar" (kommer inte på ett bätte ord just nu). De finns bakom wcstolen, där duschen var osv. Jag vet inte om det är mögel eller fuktskada. Hur kollar man upp det? Radhuset besiktigades innan köp.

På ena väggen saknas det tätskick men det är inte där fläckarna finns. Ska det inte vara tätskick på alla väggar? Kaklet är från när huset byggdes 1980. Är det hustillverkaren som har fuskat lite...

Vem ska jag kontakta för att se om det är mögel eller fuktskada?

• Svar på tråden Fukt/Mögel? Vem kontaktar man för att kolla upp?
  • Isnogood

Finns säkert flera...men Anticimex håller väl även på med sådant...i alla fall så finns det med i deras trygghetsavtal.

• LoveDaphne

oj, ursäkta! Krångel med datorn därav flera inlägg.

• LoveDaphne

Ser dumt ut med 4 inlägg av samma fråga. Kan man ta bort de andra?

• Isnogood

Du kan anmäla dem o sedan skriva som anledning att du vill ta bort dem pga för många trådstarter/upprepningar/kopior..

• Nybliven fru A

Vem gjorde besiktningen?
    Vad sades i protokollet?
    Anticimex är helt klart värda att kontakta och lyssna med dem!

Badrum från början av 1980-talet är byggda med helt andra metoder än de man använder idag, kraven såg helt annorlunda ut när det gäller fuktspärrar osv.

• LoveDaphne

Jag ska titta i papprena så återkommer jag.

• mirakelasta

Om det är mörka fläckar på trävirke, ta en kviv , skruvmejsel och stick in. Om det är en gammal fuktskada så är trät ruttet. Då tar man bort det som är dåligt och sätter dit nytt. Samma med gipsskivor mm är det mosigt skär bort .

Mögelsporer finns runt omkring oss men de kan bara växa vid vissa betingelser. Tar man bort dem försvinner problemet.

• LoveDaphne

Jag ringde försäkringsbolaget som hänvisade mig till ett bolag som heter Munters. De ska komma och kolla på badrummet och skriva ett protokoll. Sedan skickar de det till försäkringsbolaget som i sin tur ska ta ställning . Det känns som om det här kommer att ta lååååång tid.

Enligt försäkringsbolaget var det ingen idé att ringa besiktningsmannen eftersom det hade gått en lång tid emellan. Vi flyttade in sept 2007.
    Säljaren hade målat på fogarna när vi var på husvisning och jag påpekade det till besiktningsmannen och han kikade och sa inget speciellt om det. han hade i protokollet skrivit att det var kladd på väggarna.

Svar på tråden Fukt/Mögel? Vem kontaktar man för att kolla upp?