• rosentagg

Hjälp! Hur ska jag rengöra glasen till kaminen/kakelugnen?

Har hört att man kan använda nåt medel som gör att sotet inte fastnar lika lätt efteråt. Tror det var någon form av såpa????
    Våra glas till kakelugnen/kaminen (eller vad jag ska kalla den) är rätt mörka nu...
    Några tips på bra rengöring, som varken är svindyr eller miljöfarlig?

• Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag rengöra glasen till kaminen/kakelugnen?
  • Virriga Vera

Jag rengör med askan. Tar en bit kraftigt hushållspapper, fuktar lät och doppar i askan. Sedan är det bara att polera. Snabbt, billigt och bra.

• RxQueen

När jag var liten minns jag att min mamma använde en sån skrapa som man annars använder att rengöra spishällar med, sån med rakblad. Då fick hon enkelt bort sotet, men något förebyggande kan jaginte minnas.. bara fösnterputs för att få det blankt...

• Buster78

hör med en återförsäljare av just kakelungnar/insatser! dom bör ju veta om det finns något medel!

• johandra

Vi kör oxå med aska på hushållspapper...funkar toppen och är billigt:)

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Biodlaren

Vått tidningspapper fungerar bra till att göra rent glas i kaminer.

• Joonas

Japp, vått tidningspapper doppat i askan så blir glaset rent helt gratis!

• Rigmor Mortis

Det finns specialmedel att köpa. Starkt som satan men grymt effektivt. Aska funkar inte alls här, jag vet inte om glaset är repat av tidigare ägare eller vad det är, sotet släpper inte alls.

• bripoint

vill bara ge ett råd. ta inget som repar.
    En vän tog någon typ av stål-ull {#lang_emotions_undecided} och nu ser det ut som frostat glas{#lang_emotions_surprised}

Det där med aska och tidningspapper låter kanon.

• Pensive

vi har testat ugnsrengöring

• b i t c h

Jag använder Svinto och vatten med grönsåpa. Billigt och effektivt. Lite grisigt blir det ju under, men det är ju bara lägga torkpapper eller dylikt under.

• imse vimse

Yes powerspray använder jag!!!
    Spraya på, låt verka i 10 min sen är det bara att torka bort. Brukar ta lite fönsterputs efteråt eftersom det blir lite flammigt.
    Har provat det mesta och hos oss är det det enda som funkar. Billigare och effektivare än dessa specialprodukter.

• tjorvig

Virriga Vera skrev 2009-03-30 16:06:18 följande:

Jag rengör med askan. Tar en bit kraftigt hushållspapper, fuktar lät och doppar i askan. Sedan är det bara att polera. Snabbt, billigt och bra.
    Ja så gör min man. Han testa här om dan även det i ugnen på luckan kanon där med.
    Sen gav han sig på duchväggen (längst ner var som dimma ) och det blev kanon där med.
  • aijo

Vi köpte en bra kamin-spray på Ö&B för en billig penning som var toppen, bara att spraya på o torka av. Funkar både på glaset och plattorna inne i kaminen.

• gosmamman
    Joonas skrev 2009-03-31 10:42:32 följande:
    Japp, vått tidningspapper doppat i askan så blir glaset rent helt gratis!
    så gör vi också, sotet släpper direkt.
  • soldis

Ett särskilt kaminspray köpte vi på Caminabutiken när vi köpte insatsen till öppna spisen. Superbra! Ska dra några minuter, sedan torkar bort med papper. Man riktigt ser hur smutsen rinner av. Det är jättestarkt, så andas inte in!

Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag rengöra glasen till kaminen/kakelugnen?