• Anonym (Ledsen)

Jag har valt helt fel väg i livet!

Jag har lagt tråden under "depression". Jag är inte deprimerad men inget annat ord passade bättre.

Jag har alltid försökt vara till lags och leva upp till min familjs förväntningar när det gäller livsval och utbildning. Jag har nyligen avslutat ca 5 års studier och är färdigutbildad och allting borde vara frid och fröjd. Jag håller på att söka jobb men inga jobb av mitt yrke lockar mig, det känns bara som ett nödvändigt ont. Det ligger nog inte i min natur att jobba med det jag utbildat mig till men jag har blivit så påverkad av mitt mamma som har samma yrke och resten av familjen som tycker det är så "fint" att vara det jag pluggat till. Jag "smygkikar" på andra jobbannonser och skulle mycket väl kunna tänka mig att tex jobba som receptionist eller i butik men det kan jag ju inte göra nu! Om jag fick spola tillbaka tiden skulle jag skita i vad min familj tycker är "fint" och istället jobba med precis vad jag vill! Jag är kreativt lagd och skulle gärna blivit konditor, silversmed, jobba med inredning eller med färg. För övrigt påverkar min mammas åsikter alla delar av mitt liv, jag vill alltid göra henne lags, i allt från val av soffa till val av dagis...

Jag har en underbar man och ett underbart barn, de är min glädje i livet och jag är så tacksam att jag har dem. Min make älskar mig precis som jag är och stöttar mig i vad jag än vill göra men faktum är att jag lagt flera kostsamma år på utbildningen och jag måste ju jobba och tjäna pengar nu!

Jag vet inte vad jag vill ha ut av detta, bara skriva av mig.

• Svar på tråden Jag har valt helt fel väg i livet!
  • Anonym (mmm)

vad är de som du har utbildat dig till då? finns de möjlighet att du kan använda dig av de i andra yrken? Vem vet, i framtiden kanske du känner efter och tänker, ja men jag tog nog rätt utbildning ändå och då kan du falla tillbaka på de. Eller så jobbar du inom de du utbildat dig till, tills du får de jobb du vill ha. Man ska bara tänka framåt och må bra, man har bara ett liv. Alla kan göra fel

Min mamma har 3 utbildningar med csn.lån på de och gör inte ett skit idag, hon är arbetslös för att hon vill. INTE OK!

• Gräddis

Livet ar kort. Det ar inte for sent att ombilda sig! Om du kanner att du valt fel vag, och dessutom vet vad du hellre vill gora, sa gor det! Du kommer att angra dig annars. Det ar inte hela varlden att ombilda dig, men det ar hela varlden att angra sig i framtiden. Lycka till!!

• kaffekatten

Klart du kan göra det du vill!!

Ingen annan kanleva ditt liv utom du, din familj kommer att tycka om dig oavsett vad du gör. De måste väl ändå vilja att du är lycklig, och tyck a det är viktigare än att du är "rätt"?

Har du frågat dem om de verkligen tycker så som du tror? Det kanske inte är så?

Som mamma vill man ju sitt barns bästa, och jag är ganska säker på att hon skulle stötta dig om hon visste?

Det är ändå du som skall leva ditt liv, du har bara en kort tid här, ta vara på den och lägg tiden på något som får dig GLAD

Det är inte värt att förneka sig själv - livet blir för trist coh grått.

STOR KRAM

• Anonym

Jag blir ledsen för din skull, över den situation du befinner dig i nu. Jag känner samtidigt att du inte alls måste jobba med det du har utbildat dig till. Givetvis behöver du jobba och tjäna pengar nu, men om du söker något av det jobben du är kvalificerad till nu efter din långa utbildning så kan du under tiden funder vad du egentligen vill. Du säger att du är kreativt lagd så jag tror att du hittar en lösning på allt det här.

Du är stark. Har du klarat av 5 års utbildning som inte intresserar dig så klarar du av att stå emot din mor! Du förtjänar att leva DITT liv och välja dina egna vägar!

• Medea

Hej Anonym!
    Tycker verkligen synd om dig! Det verkar som att du har en dominant mamma/familj som du hittills försökt att tillfredsställa? Nu har du kommit till en punkt när det inte längre går och då måste du följa din egna känsla. Gör du inte det så kommer du kanske alltid att känna så här.
    Du skriver att du är kreativ, det finns massor av kurser som du kan gå. Det kanske inte ger dig ett jobb direkt men du får syssla med det som du tycker om. Du har även en man som stöttar dig, så vad väntar du på?
    Tycker också att du definitivt måste prata med din mamma om hur du känner det. Hon kanske kan hjälpa dig? Jag vet att jag aldrig skulle tvinga mina barn att göra något de mår dåligt av.
    Lycka till! Kramar.

• Anonym (Ledsen)

Tack för era stöttande kommentarer!

Jag är fortfarande lika vilsen och har börjat snudda lite vid tanken att kanske syssla med något helt annat. Jag känner också så som flera av er säger, att livet är kort och man ska ägna sig åt saker som är lustfyllda.

Jag är utbildad till sjuksköterska (har även utbildat mig inom socialt arbete). Det jag inte tycker om med yrket är att det är så otroligt tungt, lönerna är dåliga, stressiga miljöer, man har stort ansvar för människors liv och jag upplever att många kollegor i vården är bittra människor som tycker att höjdpunkten är kafferasterna. Jag kan nästan inte säga någonting som är positivt med yrket.

• Anonym (Est)

Känner väldigt lika som dig. Har först en grundutbildning inom mitt yrke på 3 år, men vantrivdes så jäkla mycket att jag hoppade på en vidareutbildning (inom samma branch/yrke) i hopp om att jag skulle kunna trivas med det. Vansinne inser jag nu efteråt.

Brukar kolla runt på jobbannonser och utbildningar. Har jobbat ett år nu sen jag vidareutbildade mig och står inte ut längre. Men pga av att det inte finns några andra jobb knappt för mig att söka känner jag att jag måste jobba inom detta ett tag, måste ju ha inkomst.

Önskar mig ett jobb jag kan gå till utan att få ont i magen och kännas som jag skulle kräkas varje morgon. Kommer skriva högskoleprovet till hösten och verkligen fundera igenom mina alternativ och inte slänga mig in i saker.

• Shasti

Strunta i åren, pengarna, din mammas åsikter! Fortsätter du med det du inte vill och vantrivs så mycket med så slösar du ju bara bort ännu fler år! Du lär knappast ligga på din dödsbädd och tänka "varför har jag inte betalat av mer på mitt csn lån" eller "varför gjorde jag inte mer vad min mamma tyckte"??

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Est) skrev 2009-03-30 20:36:30 följande:
    Känner väldigt lika som dig. Har först en grundutbildning inom mitt yrke på 3 år, men vantrivdes så jäkla mycket att jag hoppade på en vidareutbildning (inom samma branch/yrke) i hopp om att jag skulle kunna trivas med det. Vansinne inser jag nu efteråt.Brukar kolla runt på jobbannonser och utbildningar. Har jobbat ett år nu sen jag vidareutbildade mig och står inte ut längre. Men pga av att det inte finns några andra jobb knappt för mig att söka känner jag att jag måste jobba inom detta ett tag, måste ju ha inkomst.Önskar mig ett jobb jag kan gå till utan att få ont i magen och kännas som jag skulle kräkas varje morgon. Kommer skriva högskoleprovet till hösten och verkligen fundera igenom mina alternativ och inte slänga mig in i saker.
    Skönt att höra att jag inte är den enda som känner så här! Får man fråga inom vilket yrke du har utbildat dig? Jag känner precis som du att jag bara vill ha ett jobb att gå till utan att ha ont i magen varje morgon...
  • Anonym (Est)

Anonym (Ledsen) skrev 2009-03-30 21:39:34 följande:

Op-syrra
    Nu i efterhand inser jag att jag inte lyssnat på mig själv när jag mått dåligt utan bara kört på. Känns som att jag nått en gräns nu när jag inte pallar en dag till.
    Skäms inför min familj över att jag är svag och inte orkar mer, har försökt antyda att jag mår skit men är som att de inte fattar. Sägar bara att det säkert kommer kännas bättre.
Svar på tråden Jag har valt helt fel väg i livet!