• tusse74

Åksjuk! När vände du bilstolen?

Sista gångerna som vi har åkt bil har sonen blivit åksjuk. Han är nu 19 månader. Vi har inte åkt så långt, ca 4-9 mil. Det känns jobbigt med tanke på att sommaren snart är här och att vi kommer att åka en hel del husvagn.

Du som känner igen dig, när vände du bilstolen framåt? Hur mådde barnet när h*n fick åka framåtvänd istället?

Tack för ditt svar!

• Svar på tråden Åksjuk! När vände du bilstolen?
  • Cecese

Sonen blev åksjuk när han var 15 månader. Vi vände inte honom utan han åker fortfarande bakåtvänd och är nu 2,5 år. Han kommer tidigast att vändas om 2 år när han är 4,5 år.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Lie76

Vi har en kille som blir 3 år i juni och han blev åksjuk när han var 9 mån. Han är extremt åksjuk och kan inte ens åka 10 min i lugnt tempo rakt fram utan att kräkas. Vi har provat 1/4 dels postafen utan effekt och nu har vi fått utskrivet Lergigan som han får när vi ska åka längre sträckor, detta har hjälpt kanon. Vi kommer inte att vända på honom trots hans åksjuka. Läkaren sa att när de är så åksjuka blir det inte bättre av att åka framåt och han får hellre kräka och åka säkert.

• Joico

Är han bara 19månader är det inte att tänka på att åka framåtvänd än på bra länge! Ofta blir det inte heller så mycket bättre av att åka framåt. Som Lie76 sa så är det vikigare att de åker säkert, det går ju att torka/tvätta bort. Ha en påse redo. Att åka bakåtvänt är 5x säkrare än framåtvänt och 90% skadereducerande.

En liten tröst är att runt den åldern så utvecklas balanssinnet vilket gör att de lättare blir åksjuka, men det går över! Tills dess kan ni kanske försöka åka så att han kan sova i bilen. Försök ge frisk luft, läs och pyssla inte.
    Kontakta en läkare och se om ni kan få utskrivet medicin mot åksjuka, i en dos anpassat efter ert barn.

Här finns lite tips www.tryggabarn.nu/barn/Page15154.html

• Cissela

Vi har en åksjuk tjej på 3½ år men har inte vänt på henne ändå, istället försöker vi att alltid köra mjukt, tar alltid av henne jackan i bilen så hon inte blir för varm, har inte så varmt i bilen, inga leksaker.

Nu i veckan så kräkte hon i bilen men då hade hon fått tag på en bok som hon satt och läste...

Dessutom försöker jag ha ombyteskläder, papper, våtservetter och påsar med så att det snabbt och lätt går att tvätta av och tvätta rent både henne och stolen. :)

Jättebra är att köra längre sträckor när de ändå ska sova...

• Lyktan

Min dotter blev vänd när hon var två. För det första gick det inte att åka med henne baklänges för hon skrek och skrek och kräktes osv.. Sen så var hon så lång, så hade vi krockat hade hon iaf blivit allvarlig skadad av sina egna ben och knän.

Så jag tog beslutet med råd av BM att vända henne vid två års ålder. Tillgäggas ska att min dotter har stakr nacke då hon lyfte på huvudet redan på magen vid FL..

Men det är upp till dig som förälder, visst det finns normer och riktlinjer. Men samtidigt så vet du bäst vad som är bäst för just ditt barn.
    Och vad du än gör för val så finns det risker..

Jag tänkte så här.. Hur ofta frontalkrockar man tillskillnad från att bli påkörd från sidan? Kontra hur många gånger krockar man inte och barnet får inte en lugn stund i bilen samt föraren blir stressad av ljudnivån?

Ja det finns mycket och väga in i valet.

Men hoppas det på något sätt blir bättre när semestertiden kommer igång!

• tusse74

Tack för era svar! Vi åkte långt nu under påsken och det gick tack och lov jättebra både dit och hem.

Tack för dit svar Lyktan. Det kändes bra att någon svarade att dom har vänt barnet. Vi har också problem med att sonen sitter "dubbelvikt" i sin stol. Jag har också funderat på om det är bra. Vi ska till bm nästa vecka. Kanske borde jag diskutera med henne då.

Än så länge sitter sonen bakåt vänd. Självklart vill vi att han ska sitta säkert på alla sätt och vis.

• Joico

..att ha böjda ben påverkar inte säkerheten och är absolut inte farligt. Sällan obekvämt heller, tänk bara på hur barn ofta sitter när dom leker - på knä eller huk och i långa perioder Hellre ett brutet ben än en bruten nacke.
    Frontalkrockar är det vanligaste kollisionssättet. Det spelar heller ingen roll hur stark i nacken barnet är, oavsett om dom varit det sen födseln. Vid en krock, eller t.o.m bara kraftig inbromsning, så är inte ens en vuxens nacke stark bara mer tränad och utvecklad än barns. Barn har dessutom ett väldigt tungt huvud, i proportion till kroppen (ett barn som är 3år och väger ca 15kg så utgör huvudet 18% av vikten = 3kg)

Barnets vikt vid en krock i 50 km/h blir 25 gånger högre än normalt och vid en krock i 64 km/h väger barnet 34 gånger sin vanliga vikt. Det betyder att ett 18 månaders barn som väger 11 kg, vid en kollision i 64 km/tim väger 396 kg, varav 100 kg utgör huvudets vikt vid kollisionsögonblicket! Dessa 100 kg huvudvikt fångas upp av stolen om barnet åker bakåtvänt. Vid framåtvänt åkande blir resultatet förödande

• tessum

Min 2½ åring sitter också dubbelvikt och är dessutom för lång för stolen, huvudet sticker upp ovanför ryggstödet och det har jag hört att det inte ska göra. Då ska det tydligen vara mer säkert att vara framåtvänd. Har en Britax freeway.

Någon mer som hört samma sak?

• Joico

Huvudet får sticka ovanför men när öronen når kanten på stolen så är den urväxt. Eftersom hon är så liten så bör du köpa en ny bakåtvänd stol

tessum skrev 2009-04-17 09:15:11 följande:
    Min 2½ åring sitter också dubbelvikt och är dessutom för lång för stolen, huvudet sticker upp ovanför ryggstödet och det har jag hört att det inte ska göra. Då ska det tydligen vara mer säkert att vara framåtvänd. Har en Britax freeway.Någon mer som hört samma sak?
  • tessum
    Joico skrev 2009-04-17 09:17:03 följande:
    Huvudet får sticka ovanför men när öronen når kanten på stolen så är den urväxt. Eftersom hon är så liten så bör du köpa en ny bakåtvänd stol
    Men det finns väll inte så många stolar som har högre ryggstöd?
Svar på tråden Åksjuk! När vände du bilstolen?