• tusse74

Jag söker recept för nyttigt matbröd, UTAN jäst!

Som småbarnsmamma, med lite fritid, söker jag nu recept på matbröd UTAN jäst. Det får gärna vara enkla recept, där man inte behöver hålla på för mycket med degen.

Hoppas att ni har några recept liggandes på lager. Här kommer ett bidrag från mig:

Hälsobullar (stor sats, ca 8-10 bullar)
    Börja med att blanda: 1 dl 4-kornskross, 1/2 dl havrekli och 1 msk physsiliumfrö med 1 1/2 dl kokt vatten. Låt stå i ca 30 min. Detta momentet gör att bullarna tar lite längre tid än annars.
    Blanda följande i en bunke:
    2 dl dinkel fullkorn
    2 dl dinkel sikt
    2 msk hela linfrö
    2 tsk bakpulver
    4 dl kesella
    4 ägg
    1 tsk salt
    och blanda slutligen i kornkrossröran i ovanstående. Nu har du en ganska klibbig deg. Klicka ut den på bakplåtspapper och strö över lite linfrö. Ställ in i 225 grader i ca 10 min.
    Smakar fantastiskt gott. Ett nyttigt alternativ till de flesta bröd :)

Fitnessbullar

4 bullar

1 dl dinkel fullkorn
    1 dl dinkel siktat
    1 msk linfrö
    1 tsk bakpulver
    2 dl kesella
    2 ägg
    1 tsk salt

börja att blanda mjöl, bakpulver o linfrö. Tillsätt sedan kesella o ägg o salt. Smeten blir ganska lös. klicka ut den på en plåt och forma till bullar. Sätt in i ugn 225 grader i ca 10 minuter.

Nyttiga snabba scones liknande bullar! Mums!

• Svar på tråden Jag söker recept för nyttigt matbröd, UTAN jäst!
  • Queequeg

Det här är ett jätegott bröd

Rissne Gårdsbröd

1 dl solroskärnor
    1/2 dl krossade linfrön
    2 1/2 dl vetekli
    1 dl vetekross
    2 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1 tsk salt
    2 msk bikarbonat
    4 dl filmjölk
    1-2 dl mörk sirap

Blanda allt i en bunke ( blir väldigt geggigt), smöra en avlång form och grädda ca 1 tim, 175 grader, längst ner i ugnen.

• Zossa

Kanske inte SÅ nyttigt då det är sirap och russin men gott och lätt
    Påminner en hel del om receptet ovan...

1 limpa
    330 g Vetemjöl
    150g Vetekross
    150g Rågkross
    100g Lifrö
    25g Vetekli
    ½ msk Bikarbonat
    ½ msk Salt
    ¾ dl russin
    6dl Filmjölk
    1 ¼ dl Mörk sirap

Rör ner allt i en bunke, bikarbonatet sist. Häll smeten i smörjd form.
    90 minuter i 175 grader längst ner i ugnen.

• tusse74

Zossa, det lät nyttigt i mina öron och dessutom gott. Jag ska testa att baka lite i helgen.

Hoppas att det dyker upp fler recept.

• Karisma

Jag har bara provat det nedre, men den är såå god, ska göra den direkt jag går av Cambridge.

Tillagning
    Ingredienser till ett bröd

3 dl rågmjöl
    1 1/2 dl havregryn
    1 dl vetemjöl
    1/2 dl mörk sirap
    1 dl lingonsylt
    3 dl lättmjölk
    1/2 dl oskalade mandlar
    1/2 dl russin
    1 tsk bikarbonat
    1 krm kummin

Sätt ugnen på 150 grader.

Blanda allt i en skål och häll över i en smord form.
    Grädda mitt i ugnen i ca 55 min.

Tillagning
    Här kommer mitt favoritrecept på grovt bröd. Jättegott och jättelätt att göra!

3 dl vetemjöl special
    3 1/2 dl grovt rågmjöl
    1/2 dl solrosfrön
    1 tsk salt
    1 tsk bakpulver
    2 tsk bikarbonat
    1 msk malda brödkryddor
    1 dl lingonsylt
    1 dl mörk brödsirap
    3 dl filmjölk

Smörj en avlång bakform, ca 1 1/2 liter. Blanda allt och häll degen i formen. Grädda på nedersta falsen i 175 grader ca 50 min. Stjälp upp och låt svalna på galler, invirat i bakduk.

Om du undrar vad det gröna är i brödet, så är det bara solrosfröna som skifttat färg vid upphettningen.

• tusse74

Härligt med fler recept. Det ska bli kul att prova lite nya sorters bröd.

• tusse74

Återupplivar tråden och hoppas på att kunna få fler recept. Känner mig baksugen!

• jfsebastian

Testa surdegsbröd, men stor varning.
    Man fastnar lätt i surdegsträsket.

• MBert
    jfsebastian skrev 2010-06-04 18:30:05 följande:
    Testa surdegsbröd, men stor varning.
    Man fastnar lätt i surdegsträsket.
    Ja jag tänkte faktiskt föreslå surdegsbröd när jag läste rubriken men förstod att TS var ute efter bikarbonatbröd eftersom det är bara att kladda ihop och grädda.
    Även om man inte "behöver hålla på för mycket med degen" med surdegsbröd så tar det ju rätt lång tid.
    Å andra sidan det inget om man kan göra annat under tiden. Jag bakar t.ex. ofta nattjästa surdegsbröd. Då sätter man en fördeg på morgonen, gör degen på kvällen och in med den i kylen eller i ett svalt rum (beroende på hur länge det ska jäsa) och sen i med det i ugnen direkt på morgonen när man vaknar = nybakat bröd.
  • MBert

... och surdegsbröd blir i särklass nyttigast om man kombinerar det med ovanstående alternativ, dvs fullkorn, kross, kli, nötter och fröer.
    Surdegen ger lägre GI och gör att man håller sig mätt längre, det spjälkar och frisätter mer mineraler och håller sig längre. Dessutom blir det ju godare!

• tusse74

Det är ju kul att få tillökning i receptregistret. Filmjölksbrödet lät toppen. Det ska jag testa snart!

Svar på tråden Jag söker recept för nyttigt matbröd, UTAN jäst!