• Tingli

färga håret ljusare

jag har färgat håret för ett tag sen..riktigt mörkt.
    men nu vill jag vara mer ljusbrun..eller ja, guldbrun aktig.
    hur ska jag gå tillväga för att få det så?
    ska jag bleka håret å sen ha i färg efter..?
    jag går inte till frisören, de har jag inte råd med tyvärr.

såhär mörkt är de nu
    090111

Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  • Svar på tråden färga håret ljusare
  • bollanmollan

när jag har velat ha ljusare har jag behövt göra en avfärgning och sen lagt i den färg jag vill ha.

• Tingli
    bollanmollan skrev 2009-03-30 18:18:02 följande:
    när jag har velat ha ljusare har jag behövt göra en avfärgning och sen lagt i den färg jag vill ha.
    avfärgning..är de samma som blondering/bleka?
  • bollanmollan

nu var det ett tag sen jag färgade håret, men då var det nåt speciellt som heter avfärgning jag körde, man kan bleka men tyckte håret blev risigare av det . jag hoppas avfärgning finns kvar för jag vill oxå få ljusare hår till sommaren.

• Furie

Har för mig att avfärgning (tex Nutrisse (stavas?) har det) är snällare mot håret än en blekning. Jag gjorde som du måånga gånger när jag var yngre, färgade svart sen några veckor senare ville jag vara platinablond... Sluta med att håret blev som tuggummi och bara slets av, så håret blev kortare hela tiden :(
    Ska du bara göra det några nyanser ljusare och ditt hår är friskare än mitt kan du nog testa blekning lika bra som avfärgning. Jag personligen tycker att blekning tar bättre, sen färga över. I värsta fall får du bleka 2 ggr, men vänta då nån vecka mellan, hur fult det än ser ut :) Och kör många inpackningar!

Lycka till!

• Angelica77

Är liksom du, TS ganska mörk nu efter ett antal upprepade färgningar av bruna nyanser. Mitt hår suger åt sig som bara den av färgen så en ljusbrun/mellanbrun blir typ svart på mig.

Nu har jag oxå tänkt bli ljusare under våren + att det kräver så mkt färgning med utväxten och att hålla den i shack.
    Men jag hade ALDRIG vågat göra det på egen hand hemma. Har misslyckats så många gånger i min ungdom med att blondera håret o då blivit allt ifrån pippigul, orange, grön o gråhårig. Nä fy 17 för att uppleva det igen, nu i vuxen ålder med jobb o självinstinkt.

Spara pengar nån månad extra istället, strunta i att gå en gång extra till ICA el dyl varje vecka så har du snart dom pengarna.
    Blir ju sååååå mkt vackrare nyanser, skiftningar och ser mer levande ut när ett proffs gör det åt dig.

För det är nåt jag lärt mig - det blir absolut inte billigare om man ska misslyckas o köpa nya preparat för att fixa problemet sen.
    Har en tid bokad hos min frisör, som kan mitt hår, vet mina önskemål och att det inte får bli fel.
    Lycka till ändå, hur du än gör!
    Posta gärna iväg en bild på resultatet om du vill

• Tingli

fast grejjen är att jag ska på dejt i helgen
    hinner inte spara tills dess.

å mitt hår är med sånt som suger åt sig färgen..så ljusbrunt blir mörkbrunt.

men om man bleker å sen har i ljus askblond. det borde väl gå? för askblonda tar ju bort en del av de röda i håret, som jag är rädd för att de blir

• patti87

jag skulle inte riskera det själv ärligt talat...
    då är det verkligen bättre och spara pengarna och gå till en frisör...vare sig dejt eller inte...

jag gjorde en avfärning hos frisören för 2 veckor sen ochdet blev hur lyckat som helst! :) var nästan svarthårig och nu är jag brunett igen! *lycklig*
    kan säga att det var värt var ända öre!

• Marline

Jag måste nog också säga att jag tycker att du ska gå till en frisör. Jag har provat själv hemma med att gå från mörk till lite blondare och har misslyckats rejält. Nu går jag bara till frisören. Jag har en som är kanonbra som klipper, bleker (utväxten numera på mig), slingar samt lägger i en toning för bara 950 :-. Det tycker jag är grymt värt pengarna då hon gör det så bra!
    Jag vet flera som går till frisörer som är grymt bra och inte så dyra.
    Kolla upp hos några frisörer om vad de tror behövs göras ovh vad de tar för det.
    Det finns också frisörskolor där elever som snart är färdiga frisörer (de har lärare bredvid) gör jobbet och där det bara kostar ungefär hälften av vad en vanlig frisör tar. De brukar ta lite längre tid när de gör jobbet men det kan de ju vara värt då det är så billigt. Jag gick till en frisörskola och färgade mitt hår blont (från brunt) och det kostade mig ca 400 kronor. Det tog ca 5 h men det gjorde inte så mycket.
    Lycka till!

• Tingli

jag förstår er som tycker jag ska till frisör. men just nu känner jag att jag måste göra nått åt håret innan dejten. verkligen.
    i sommras blekte jag från svart till platinablont. men det tog måånga blekningar å flera veckor. de har ajg inte möjlighet till nu..å sen så vill jag inte bli helt blond. mer guldaktigt

• Tingli
    Angelica77 skrev 2009-04-14 13:21:40 följande:
    Hur gick det med håret?? Blev du ljusare?
    nope. jag struntade i det
Svar på tråden färga håret ljusare