• Anonym

Ljuger min mamma???

När jag och mina systrat var små, säg för 20 år sen ca, kansek 25 till och med, kommer inte ihåg hur gammal jag var, så skickades vi till nåt som mamma kallade för "sommarföräldrar". Finns det nåt som heter/hette så?

Jag och min ena syster hamnade hos en familj och vår sista syster hos en annan.
    Jag kommer inte alls ihåg hur länge vi var där.
    När jag frågar mamma om varför vi var där osv så får jag liksom inga riktiga svar mer än att ja men det var ju typ som ett sommarläger/kollo.

Nu har jag fått för mig att det inte alls är så utan att vi av någon anledning blev omhändertagna?! Har det funnits nåt som heter sommarföräldrar eller borde jag kontakta socialen och kolla om dom vet något?
    Jag vet inte riktigt varför jag tror att det är nåt skumt, mer än bara magkänslan....
    Har inte några direkta minnen utav dessa vistelserna, jag kommer bara ihåg att vi var där.

• Svar på tråden Ljuger min mamma???
  • Anonym

Det var vanligt förr bl.a på 80-talet, att man var sommarbarn under en månad eller två, tex om man bodde i stan så fick man komma ut till en familj på landet. Inget konstigt alls och som sagt, väldigt vanligt.

• juluu

Jag och storebror var också sommarbarn ett par år. Det var en möjlighet att få komma ut på landet på sommarlovet. Var hos en jättetrevlig familj. Däremot bekostades det nog av soc eller kommunen eller nåt.
    Jag och min bror var hos en okänd familj, men jag hade klasskamrater som hade bekanta på landet och då fick dom det ordnat så att dom fick vara sommarbarn hos dom bekanta.

Inga konstigheter alls med att vara det. Tyckte det va jättekul att få komma till en bondgård med alla djur, och vi gjorde roliga saker nästan varje dag.

Så du kan nog släppa tanken på att ni var omhändertagna, och att din mamma ljuger. För sommarbarn fanns

Att du känner lite obehag inför detta kan ju bero på något annat än att din mamma ljuger. Du kanske inte trivdes där, kanske tyckte att det var jobbigt att vara borta från mamma eller liknande.

• juluu

Kanske ska tillägga varför vi var sommarbarn.
    Mamma hade inte ekonomiska möjligheter att ta oss på semester, pappa hade oss bara varannan helg, och övrig släkt och mamma jobbade.
    På detta sättet fick jag och storebror ett roligt sommarlov, och mamma fick avlastning, utan att mamma blev ruinerad.

Kanske var av liknande anledning du och dina syskon var sommarbarn?

• whatthebutlersaw

Sommarbarn var ett begrepp när jag växte upp. Vi bodde lantligt och flera av dem med lite större hus, eller till och med gård, i vår by tog emot sommarbarn, så din mamma talar nog sanning.

Min pappa brukade hota mig att om jag inte var snäll skulle de skicka mig på kollo. Jäklar vad förvånad jag var när vi flyttade in till stan och jag fick klasskompisar som var på kollo varje sommar - och älskade det. Jag trodde ju att det var ett straff, och så var det tvärtom något som flera av mina vänner såg fram mot varje sommar.

• malinka2

Japp, jag hade en kompis som liten som kom varje sommar och bodde hos ett gulligt par en bit ifrån mej. Hennes mamma var ensamstående och hade väl inte möjlighet att åka på semester med flickan. Den tjejen stormtrivdes och jag tror hon fortfarande har kontakt med paret, dom blev som extra mormor o morfar för henne.
    Kollo var jag oxå på, fast det var väl mer läger... sånt finns väl än?

Svar på tråden Ljuger min mamma???