• Sol och Måne

Vilken symaskin?

Tänkte ifall ni kunde rekommendera någon bra, den ska inte vara för dyr och behöver då inte heller vara så avancerad. Men den ska klart fungera bra för det. Kan tänkta mig att betala max 1200kr, tips?

• Svar på tråden Vilken symaskin?
  • drakvinge

Vill också veta eftersom jag måste köpa en ny. Gärna en som har rynksöm.

• Stormorsan

Jag svarar som jag brukar. Köp hellre en servad begagnad maskin ( hos en riktig symaskinshandlare) av "bättre" märke än en billig noname maskin på typ Onoff eller liknande.

1. Sådana kedjor vet inte ett smack om symaskiner och kan inte hjälpa till om (när) det blir trubbel.
    2. Det finns ingenstans att lämna in och serva en sådan maskin.
    3. Det finns ofta inga extratillbehör (som t ex rynkfot) och heller inga reservdelar.

En begagnad, servad Husqvarna 2000 från 70-80 talet kostar runt 2 000 kr, den kan fortfarande servas och repareras och det finns fortfarande pressarfötter, undertrådsspolar och andra tillbehör att köpa. Oslagbar maskin i styrka och hållbarhet.

Den syr lätt igenom sex lager markisväv, den har en lågväxel för ännu starkare motor.

• Hemlighet

Vill också ha tips på billigare symaskin.

Jag brukar bara sy gardiner, lägga upp byxor mm.
    Så jag behöver inte ha en avancerad sak direkt.

• Stormorsan

Jag har inga bättre svar än de jag redan gett.

Billig maskin = dålig skit, det handlar inte om finesser utan om hållbarheten. Man får vad man betalar för.

Kända märken på symaskiner är Husqvarna, Pfaff, Singer, Bernina, Janome, Brother och kanske någon mer som jag glömt nu.

• Hemlighet
    Stormorsan skrev 2009-04-01 15:46:01 följande:
    Jag har inga bättre svar än de jag redan gett. Billig maskin = dålig skit, det handlar inte om finesser utan om hållbarheten. Man får vad man betalar för.Kända märken på symaskiner är Husqvarna, Pfaff, Singer, Bernina, Janome, Brother och kanske någon mer som jag glömt nu.
    Är brother ett bra märke?
    Jag har kikat lite på singer maskiner, men så svårt när man inte har en aning om symaskiner.
  • Stormorsan

Ja vad jag har hört är Brother ett bra märke, liksom de andra jag räknade upp tidigar.

Men jag hävdar fortfarande att kvaliteten på en billig ny maskin aldrig kan slå en genuin rustik äldre symaskin.

• drakvinge

Om man är ute efter en tyst maskin?
    Har bara tid att sy när dottern sover och min gamla häck låter som en tröska, trots uppsmörjd och trimmad.

• Stormorsan

Det bästa sättet att kolla ljudet är väl att åka till en symaskinsbutik och provsy.

• drakvinge

Japp det gjorde jag, eller hon visade Bernette och den var tyst. Singer lät som jag vet inte vad :P

• drakvinge

Nej jag bara kollade läget och priser och så, men funderar på den.

• Hemlighet
    drakvinge skrev 2009-04-02 18:07:51 följande:
    Nej jag bara kollade läget och priser och så, men funderar på den.
    Vad kostar Bernette symaskinen?
  • drakvinge

Bernette 56e kostar 3195:- i den affären jag var på
    Bernette 82e kostar 3900:- men den finner jag inte på hemsidan?

Bernette 92c verkar spännande, men där kommer jag inte ihåg priset, men den är ju såklart dyrare för den kan mer.

• mjuik

Har du koll på Overlockmaskiner med Stormorsan? Hjälp mig snälla =)

• Sol och Måne

Oj vad många och bra svar, som jag förstått det så är det alltså bättre på att satsa på ett kvalitets märke som är ett par år gamla och det låter ju logiskt. Hade först tänkt mig en billig men jag har läst så många som haft problem med dem efter bara några månader och det vill man ju inte. Så jag funderar på att ta en gammal som min mormor haft den är i metall och tung vill jag lova. Annars fanns det på annons också för 2300kr en Bernina.

• Stormorsan
    mjuik skrev 2009-04-04 16:43:56 följande:
    Har du koll på Overlockmaskiner med Stormorsan? Hjälp mig snälla =)
    Ja en del vad vill du veta? Vad skall du använda den till? Det finns rena overlock, rena covermaskiner samt kombinationsmaskiner.
  • mjuik
    Stormorsan skrev 2009-04-04 22:49:50 följande:
    Ja en del vad vill du veta? Vad skall du använda den till? Det finns rena overlock, rena covermaskiner samt kombinationsmaskiner.
    Jag vill veta allt =)
    Jag har en vanlig symaskin nu och har dålig koll på allt annat.
    Husqvarna hyskylock s15 har jag kollat på. Men jag kan inte skillnaden på overlock och cover?
    Du ser, jag är helt vilsen.
  • Stormorsan

En ren overlock syr ihop, sicksackar och skär rent allt i samma moment. Se sidsömmen i en t-shirt. Inga sömmar kan sys "mitt på" ett plagg utan bara i kanten.

Covermaskiner syr "den där" sömmen som alla t-shirts är fållad med. Den kan kallas täcksöm eller coversöm, en tvillingsöm, och ibland öven trillingsöm, så skär maskinen inte alls utan knivarna viks undan. Här kan man sy "mitt på" plagget.

Två (eller tre) paralella sömmar raksömmar på framsidan och en overlock eller sicksack eller vad man skall kalla det på baksidan.

Exempel Janome Coverpro www.janome.se/

Kombimaskinen syr olika overlocksömmar + coversömmen.
    Exempel Pfaff Coverstyle www.pfaff.com/se/8365_8366.html

På de olika sidorna kan du se sömguider.

Kombimaskinerna är dyrast ca 8 000 kr

Svar på tråden Vilken symaskin?