Ja, det är inte lätt att hålla rätt på vilka ostar som är ok och inte..Trodde att alla pastöriserade var okej, men kollade i broschyren som jag fick av min barnmorska för säkerhets skull "Råd om mat till dig som är gravid" från Livsmedelsverket.. Och där står det"undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, tex brie, gorgonzola, chevre(fårost), vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettats till bubblande het går bra att äta. ".. Så det verkar som du får göra en sås eller nåt av din ostbit.. ;)
Jag har ätit brie i tron att den var ofarlig, man blir ju alldeles nojig av alla rekomendationer..och jag råkade äta smörgåstårta som det var ädelost kräm på. . Jag är en ostälskare i vanliga fall, så jag längtar tills jag får äta vad jag vill utan dåligt samvete.. Jag tröstar mitt samvete med att när jag väntade mitt första barn(för 13 år sedan) var matrekomendationerna annorlunda och hon som då låg i magen blev en alldeles frisk liten tös..
Hejsvejs! :)