• Bettis

Feber 38.5 imorse,utan anda symtom...vad kan det bero på?

Min son (7 månader på Fredag) vaknade imorse och hade 38.5 i feber.Han är pigg som vanligt,verkar inte sjuk (inte än ialla fall) han har bara haft högre feber en gång förut.Jag själv är förkyld men har ingen feber (tänkte om han har blivit smittad av mig då) men han verkar inte förkyld.Han nyser lite mer än vanligt kanske.Vad kan det bero på?Kan det vara såna där febertoppar som dom kan få när dom håller på att få tänder för han dreglar väldigt mycket och biter på allt.Man får väl se hur det utvecklar sig under dagen,gav han flytande alvedon.Är det någon som vet hur mycket alvedon man ska ge när dom är 7 månader?För på flaskan står det: från 3 månader 2,5 ml och från 1 års ålder 5 ml.Jag gav 3 ml.Tacksam för tips och råd

• Svar på tråden Feber 38.5 imorse,utan anda symtom...vad kan det bero på?
  • Mulle Meck

Hej!

Det är vanligt att små barn får feber utan andra symtom. Jag har själv en liten kille på 10 månader som förra vecka hade över 40 c i flera dagar. Man blir ju lite orolig men det är viktigare att se till allmäntillståndet än febern. Angående Alvedonet så ska man se till vikt när man doserar pga att det varierar mycket från barn till barn. Sedan säger dom att barn inte får feber av tandsprickning, men jag har tre barn och tror inte skvatt på det för alla mina har fått lite feber vid dom tillfällerna. Man kan bara spekulera vad feber beror på . Men som sagt är han pig och med så är det ingen fara. Lycka till.

• Bettis

tack för ditt svar Mulle Meck :)

• imsevimsig81

Vår 4 månaders kille har 38 graders feber nu och är glad och jollrig och pigg ändå, lite konstigt men men, han är en glad unge helt enkelt :) Vi ger alvedon så det hjälper ju förstås.

• hallonkexet

Enligt sköterskan på BVC är normal kroppstemp på ett barn högre än på en vuxen, så 38 grader behöver inte betyda feber...

• nassu

Min systersbarn fick feber men utan andra symptom och då visade det sej att han hade öroninflammation. Men han hade nog 40graders feber så kanske det inte är det hos er... 3dar feber e ju som nån skriver, ett annat alternativ.

38,5 räknas väl som feber. 38 bara som lite stegring..

• SanTan

Jo, 38.5 räknas som feber men den är inte speciellt hög. Feber i sig är inte farligt. Så är barnet inte påverkat ska man inte ge någon febernedsättande.

Är dock barnet väldigt påverkat, trött, äter dåligt, sover dåligt osv så kan man ge febernedsättande.

Vad febern kan beror på är svårt att säga:

tredagarfeber, förkylning som kommer, öroninflammation osv....

Verkar han inte sjuk eller påverkad så ska du inte oroa dig. Avvakta och se vad som händer!

• Bettis

tack för era svar.han hade bara feber i en dag,sen har han inte haft nå mer.Han har däremot fått en hemsk hosta,tror att han kan ha blivit smittad av mig för jag är förkyld.

• Lola77

Jag har ändå hört att man skall vara lite uppmärksam om dom har feber utan andra symptom eftersom det kan vara nån typ av infektion. behöver ju inte vara det men allmäntillståndet får väl vara det avgörande antar jag.

• mami79

Min pojke hade feber utan andra symptom, d visade sig att han fått njurbäckeninflammation, d e en sjukdom där endast feber uppstår som symtom. För en vecka sedan fick han även 3-dagarsfeber. Ännu en sjukdom där endast feber initialt uppstår som symtom, dock får bebisarna utslag på kroppen när febern väl går ner.

Går inte febern ner efter 3 dagar tycker jag du bör kontakta sjukvården....Hoppas han kryar på sig snart.

♥ Emilio ♥ Miguel ♥ Antonio, mina underbara barn, mami älskar er ♥
  • mami79
    Bettis skrev 2009-04-03 08:52:44 följande:
    tack för era svar.han hade bara feber i en dag,sen har han inte haft nå mer.Han har däremot fått en hemsk hosta,tror att han kan ha blivit smittad av mig för jag är förkyld.
    Oj, såg att han blivit bättre, va skönt. Hoppas hostan snart ger med sig.
    ♥ Emilio ♥ Miguel ♥ Antonio, mina underbara barn, mami älskar er ♥
  • Elli 78

Barn har ju svårt att reglera värmen själva. Lite förhöjd temp kan de få av att ha legat för varmt.

Svar på tråden Feber 38.5 imorse,utan anda symtom...vad kan det bero på?