• glader

Tandköttsinflammation! Hur blir man av med det??!

Jag har haft tandköttsinflammation nu under nästan ett par veckor som flyttat runt lite grann i underkäken och det går inte över!
    Jag trodde sånt gick över av sig själv, men det gör det tydligen inte... Vad gör man? Borsta är ju omöjligt just där, det gör vansinnigt ont!!

Tips?!

• Svar på tråden Tandköttsinflammation! Hur blir man av med det??!
  • glader

Det har jag testat, men ingen förbättring sker...
    Tandtråd är kanske mer i förebyggande syfte, men om det väl har blivit inflammerat??

• BaraPyssel

Jag brukar på tandköttsinflammation och då använder jag klorhexidin dental. Detta är bakteriedödande och finns att köpa på apotek. Jag borstar tänderna med detta några kvällar och sedan är det borta. Tänderna blir underbart rena och man känner sig grymt fräsch i munnen.
    //Joanna

• BaraPyssel

Jag brukar få....ska det ju vara. Glömde skriva att min tandläkare rekommenderade detta.
    //Joanna

• knattis

Ledsen, men det enda rätta är att borsta borsta borsta! Det gör ont och det blöder, men om du är nogrann och ihärdig så släpper det värsta på några dagar.

Kramsi

• Juniphé

Tandhygienisten här:

Du har rätt... det gör jätteont. Men du måste borsta i alla fall.
    Inflammationen i tandköttet orsakas av bakterier (plack) längs tandköttskanten, och så länge bakterierna inte avlägsnas och hålls borta från det inflammerade området så går inte inflammationen tillbaka utan då blir den bara värre.
    Ärdu gravid så har du lättare att få tandköttsinflammation.

Det bästa du kan göra är att borsta noggrannt (INTE HÅRT) med en mjuk tandborste, en tand i taget (alltså korta drag). Vinkla tandborsten så att du kommer åt vid tandköttskanten. (Studier visar att eltandborste är överlägset bäst i kampen mot tandköttsinflammation.)
    Ta tandtråd mellan tänderna... liksom krama varje tand med tråden.

Inflammationen bör försvinna inom en vecka om du upprepar proceduren morgon och kväll. Tandtråden kan räcka med att du tar 1 ggr/dag... fast själv brukar jag göra oftare dom gånger jag känner av inflammation.

• Novah

Man ska inte borsta tänderna alls under tiden man har inflammation i munnen. De enda man gör är o sprider inflammationen. De bästa är o skölja munnen men bakteriedödande i ett par dar tills du kan borsta tänderna. Borsta då som vanligt men använd de bakteriedödande tills du känner att de är borta.

Jag hade inflammation i munnen o lät bli o borsta för de gjorde super ont.
    Min tandläkare sa som jag skrev ovan.
    Jag ville ta bort tanden men va gravid o de krävs att man bedövas o bedöva mitt barn i magen ville man ju inte så..
    De funkade på mig.

Hoppas du blir av me de snart.

• Juniphé

Novah...

Hmmm... ja den tandläkaren skulle jag inte vilja gå till iaf. Inte borsta tänderna alls?? Anledningen till att inflammationen uppstått är för att placket vuxit sig så tjockt att salivens skyddande ämnen inte kommer åt att oskadliggöra och spola bort bakterierna som ligger djupast och som alltså är de som skadar. Mao så är placket för tjockt för att även klorhexidinlösningen ska komma åt.
    Polerade din tandläkare dina tänder vid besöket eller så att du var ren innan du började skölja?

Nåja, det beror väl på hur hårt man borstar också... Klorhexidingel eller lösning är bra bakteriedödande och självklart kan/ska man använda det vid kraftiga besvär. Men det förutsätter som sagt att man har relativt rena tänder.

• Juniphé

gelen använder man vid borstning samt på tandtråden - kan tilläggas Jag föredrar gelen.

• Novah

Jag hade haft sönder en tand som satt längst bak i munnen. De hade kommit in massa smuts där. Hon sög bort de o sa att jag inte skulle borsta alls under första dagarna pga spridning. För mig försvann de o har inte haft problem me hål.

• Juniphé

OK, då fattar jag

Med spridning menar hon inte att inflammationen ska sprida sig från det sjuka området och angripa friska Utan att bakterier från de friska områdena ska spridas till det sjuka och att det sjuka omr. då inte får chans att läka som sig bör
    Då hade du allstå rätt så rent i övrigt i munnen... och då funkar det med bara sköljning.

En annan variant är att man borstar med lösningen eller gelen på de friska områdena och avslutar med sköljning av det sjuka.

Nåja, det är ju en anna sak

• Blåklocka

Det är skillnad om man har tandköttsinflammation sk gingivit eller om man har fått en infektion kring en specifik tand. I ts fall är det bara attt borsta på trots att det gör ont och använda tandtråd. Det kommer att försvinna snabbt då. Håller för övrigt med Juniphé

• Pires

Listerine (munsköljning) + Tandtråd och naturligtvis tandborsten :)

Svar på tråden Tandköttsinflammation! Hur blir man av med det??!