• Bisquit

Får man filma folk hur som helst?

Hej!
    Jobbar på ett större företag i sthlm, mitt i smeten i en stor galleria.

Har ofta olika tvbolag här, svt, di, tv4 osv osv.

Det som irriterar mig är att dom verkar filma folk hejvilt utan att fråga om det är ok.
    Helt plötsligt sitter man där med en stor tvkamera i nyllet. Även om det inte är jag som är huvudpersonen så syns det mycket väl vem jag är och vad jag gör.

Även när dom är i gallerian nedanför så fastnar man på bild när dom filmar omgivningen.

Får man verkligen göra så här? Har man ingen rätt som människa att åtminstonde bli tillfrågad om man vill hamna på nyheterna eller i nåt repotage?

Det är skitirriterande!! Jag vill inte se mig själv på tv om jag inte bett om det.

• Svar på tråden Får man filma folk hur som helst?
  • Isnogood

Antar att dom har rätt att göra så...själv var jag med i tidningen tillsammans med min ena häst för några år sedan....inte hade någon frågat mig om det var ok...

• ljuvliga

Kan förstå att det är irriterande. Skulle själv inte vilja bli filmad utan att bli tillfrågad först.

• tvåtjejersmamma
    Hästarobarn skrev 2009-03-31 11:19:24 följande:
    Antar att dom har rätt att göra så...själv var jag med i tidningen tillsammans med min ena häst för några år sedan....inte hade någon frågat mig om det var ok...
    Jag filmades för ca 6-7 år sedan, när jag var på julmarknad på Kalmar slott.
    Jag visste ingenting förrens min svärmor ringde några dagar senare och berättade att hon sett mig på Tv!! Jag blev faktiskt ganska sur, för jag hader verkligen ingen lust att synas på tv!
    Men tydligen så får de göra så, så länge det inte är du som är i fokus i programmet för då måste de fråga, tror jag........
  • Madask

Jag vet inte om de får det eller inte. Men de borde vara försiktigare med filmandet eftersom det kan finnas människor som har "nya" identiteter el. dyl. som fastnar på bild.

• Idun

Men hur ska dem göra tycker du? Gå runt och fråga alla som är i gallerian om lov att filma dem? Det är nog så att du får försöka hålla dig undan. Och har du skyddad identitet så gå fram och prata med tv-teamet och tala om att du inte vill komma med på bild, då kan de säkert anstränga sig för att tillmötesgå det.

• Pallas

Ja. Du får tom filma under kjolen på en kvinna, förutsatt att hon inte märker det.

• Bisquit

Måste man filma i en galleria? Oj oj, här ser ni bilder på att handeln är i full gång.
    Wow intressant... Not.

Och måste dom nu filma kan dom väl sätta upp skyltar att här filmar vi. Oftast märker man ju inte att man blir filmad förrän man står där med en kamera i nyllet.

Hålla mig undan? Ska jag låsa in mig i källaren på jobbet hela dagen då eller?

Tänk om som madask säger att det är någon med skyddad identitet som fastnar på bild... Hemskt.

• Danne123
    Bisquit skrev 2009-04-02 10:01:06 följande:
    Tänk om som madask säger att det är någon med skyddad identitet som fastnar på bild... Hemskt.
    Hur menar du nu? Identiteten röjs inte av att någon hamnar med på film.
  • emo

Man har rätt att filma överallt där det inte uttryckligen är förbjudet, till exempel en del affärer som har stora skyltar om detta eller vid militära skyddsområden. När det gäller nyheter får man filma människor precis som man vill, även barn. Rent lagligt får man gå in på en restaurang/en skolgård/en arbetsplats med rullande kamera och sen filma på tills någon som arbetar där ber en att gå därifrån, alltså verkligen gå därifrån, inte bara sluta filma, för då har man rätt att fortsätta.

Sen att man inte BEHÖVER bete sig på det sättet och de flesta som jobbar med tv brukar visa mer än hänsyn än så, det är en annan sak. Men som privatperson har man ingen rätt till bilden av sig själv, annat än i reklamsammanhang. Däremot händer det då och då (ja, jag jobbar med tv-nyheter) att människor ber att vi inte ska filma dom och då försöker man självklart inte göra det.

• Themis

Danne123. Men om t ex en kvinna som fått skyddat boende i annan stad hamnar i bakgrunden på TV så kan det ju räcka som ledtråd för det gäng som letar efter henne.

• Bisquit
    Danne123 skrev 2009-04-02 10:05:19 följande:
    Hur menar du nu? Identiteten röjs inte av att någon hamnar med på film.
    Om linda ex blir misshandlad av sin man och förföljd, får en ny identitet och flyttas till en stad och lever anonymt. Så huxflux hamnar linda på bild på tv4 som kablas ut över hela landet....
  • Danne123

Jag har svårt att se att detta är ett stort problem. Tror inte att extremt hotade personer springer omkring i gallerior eller andra platser där det vistas mycket folk. Dessutom är det upp till berörda myndigheter att se till att hon får rätt skydd. Det funkar inte att ta bort en sådan viktig rättighet som att få filma. Extremt viktigt för nyhetsrapportering osv. Det finns allt som oftast en baksida med allt och några kan bli drabbade, men fördelarna uppväger nackdelarna.

• emo

Ett tillägg: om man har skyddad identitet kan man ju säga det till tv-teamet, om man tror att man har kommit med på bild, jag lovar att det ska många misstag till om man kommer med i så fall.

• Bisquit

Danne: varför är det en rättighet att få filma?

Och om en person är skyddad, ska hon / han då bo i källaren restan av livet?

I gallerior ( där det är mycket folk som fastnar på bild ) är det ju ofta bara fjantnyheter om man har hakat på den senaste trenden med stora solglasögon osv.
    Är det verkligen livsnödvändigt att få veta?

Emo: Ok, så om jag har sagt att jag vill inte vara med på bild, då är det alltså deras skyldighet att se till att jag inte är med?

• emo
    Bisquit skrev 2009-04-03 13:29:22 följande:
    Emo: Ok, så om jag har sagt att jag vill inte vara med på bild, då är det alltså deras skyldighet att se till att jag inte är med?
    Nej, men om du har har sagt att du har skyddad identitet så kommer självklart de som filmar inte att ta med dig. Om du "bara" inte vill vara med så är det väl enklast att hålla sig undan kameran, man har som sagt inte någon rätt till bilden av sig själv.
  • morriis

I mitten på förra veckan var det några från tv4 som smällde upp sin filmkamera mitt framför där jag och min kompis satt, riktade in den mot oss och gjorde sig klara. Kunde dom ju glömma, vi traskade därifrån :p

• Bisquit
    morriis skrev 2009-04-06 11:47:51 följande:
    I mitten på förra veckan var det några från tv4 som smällde upp sin filmkamera mitt framför där jag och min kompis satt, riktade in den mot oss och gjorde sig klara. Kunde dom ju glömma, vi traskade därifrån :p
    Ja det är de jag menar!! Dom frågar inte ens, tar bara för givet att alla är "mediakåta" och att ens högsta önskan är att hamna på tv4 nyheterna.. *Morr*

Nästa gång funderar jag på att göra en stor skylt där det står nåt i stil med
    "tv4 suger balle" ( eller liknande ) och nästa gång jag får en kamera i ansiktet så visar jag bara upp den och hoppas på att det är direktsändning.....

Sen bara hålla sig undan, ja det är ju lätt. Oftast säger dom inget och det är inte alltid man ser att dom filmar....
Svar på tråden Får man filma folk hur som helst?