En 6-åring som har blivit jätte nervös och orolig av sig.
Hej,
Min äldsta tjej är 6,5 år gammal och har senaste året gått från en tuff och framåt och väldigt social tjej. Till en blyg,nervös,orolig och rädd tjej.
Och jag står helt handfallen hur jag ska hantera detta.
Hon vill nästan aldrig gå hem till någon kompis längre och de få gångerna hon gör det slutar det oftast med att jag får gå dit och hämta henne för hon gråter och villinte vara kvar. Hon har börjat gråta hysteriskt på kvällarna och vill inte gå till skolan när hon vet att de två kompisar som hon leker med inte ska vara i skolan dagen efter.
Hon måste ha super kontroll på allt annars blir hon rädd och nervös. Någon gång har hon fått för sig att jag ska hämta henne en annan tid än jag altid brukar från fritids och kommer jag inte då blir hon mer och mer orolig och får inte fröknarna henne att lunga ner sig måste hon tillslut ringa mig och fråga varför jag inte kommer.
Hon lekte med alla barn först när hon började i skolan i höstas men nu har hon varit mest med de två tjejerna hon känner sen innan. Även om fritidsfröken säger att hon så smått har börjat hoppa lite rep med de andra barnen.
Hon kan ocksåbörja gråta på kvällen när hon är trött för ingenting och hon kan inte säga varför. Utan det blir bara värre och värre och tillslut börjar hon leta efter orsaker för det måste ju vara något men det blir bara små saker som om hon inte vill ha termobyxor på skolan.
Jag får höra av vissa att jag bara ska låta henne vara och göra som hon vill så går det över. Men hon måste ju gå på skolan och fritids jag måste ju jobba.
Sen säger andra att jag daltar för mycket med henne. jag blir helt förvirrad över vad jag ska göra.
är det någon som har några råd eller tips jag är så orolig för henne.
Allt är annars normalt hemma. jag och pappan bor ihop vi är lyckliga bråkar inte speciellt mycket hon har en framåt lillasyster. inga konstigheter alls alltså.