• pucken

nyttig och mättande frukost?

har problem med att hitta en bra frukost som jag står mig på mer än en timme. jag har testat
    havregrynsgröt m mjölk
    grova mackor och fil/naturell yoghurt
    fil och musli
    men inget av det funkar, jag är jättehungrig bara 45-50 min senare. i sommar har jag fått äta frukost både hemma och på jobbet, ändå har jag varit utsvulten vid lunchdags. är det nån som vet vad man kan hitta på i frukostväg? nåt nyttigt, gott och mättande.

• Svar på tråden nyttig och mättande frukost?
  • Sånglärkan

MIn erfarenhet är att det är viktigt att ha "kompletta" smaker för att man ska bli nöjd länge.

Havrefras är lagom nyttig och god och så klipper jag ner torkad aprikos i filet. Då har man fibrer, sött och syrligt. Då behöver man vätska, proteiner och salt. Ägg och kaviar är en favorit. Lägg det på en hårdmacka!

• Pepsie

Hmm, funderar lite på hur stora portiner du har ätir av tex fil o grovt bröd? Jag håller på att gå ner i vikt med Viktklubben och äter iom det mindre portioner. Min frukost består av 2,5 dl lätt afil, 1 dl Kellog special K, samt en msk linfrö o en msk solrosfrön. Till det en macka Lingongrova från Pågens, 1 tsk minilätta, rökt skinka o lite gurka. Det står jag mig gott o väl på! Lägg till en banan eller annan frukt. De produkter jag äter har lågt GI, vilket gör att jag håller mig mätt längre. Solrosfröna o linfröna speciellt. Lycka till!

• Juno

Är det ett problem att äta frukost två gånger då? Eller snarare fruktost och ett mellanmål. Jag äter gröt med mjölk ca 06.30 och en macka och en frukt kl 09.45. Sen äter jag lunch kl 12.00 och är hungrig som en varg

Annars kanske du ska prova med mer proteiner som brukar vara mättande. Kokt ägg, sill, makrill i tomatsås, keso, tjoka skivor skinka... Lite svårsmält på morgonen men kanske värt ett försök

• Pink Muffin

Hela linfrön i havregrynsgröten ger ett lägre GI och därmed längre mättnadskänsla!! Till min morgongröt dricker jag dessutom en liter vatten och vid behov tar jag en frukt till. Står mig gott och väl till lunch!! Annars är det ju inget fel i att äta frukost två gånger bara man inte äter dubbelt så mycket!! Ägg är ju annars proteinrikt så varför inte äta ett kokt ägg också!!

Lycka till!! /grötförespråkaren Pinkie

• Tingeli

jag brukar äta fiberhavregryns gröt med ett rivet äpple i och linfrön...med kanel och lätt mjölk. eller så brukar jag äte yogurt med keso eller lätt kessela i och en skivad banan och all bran plus. det brukar jag holla mig på ett tag! men innan jag äter frukost så dricker jag alltid en halv liter vatten!

• Min dröm

Prova att hälla i lite Pofibrer och psylliumfrön! Dom mättar och är bra för kroppen! Detta kan du röra i ett stort glas vatten eller direkt i filen!

• listo

Javars, det beror väl på vad man anser vara nyttigt, vilken filosofi man följer så att säga...
    Men en kanonfrukost för mig som är lite överkänslig mot kolhydrater, är äggröra på 2 ägg (med lite fetaost i) och 4-5 skivor stekt bacon.
    Det står man sig på betydligt längre än gröt eller fil, för det är såpass lågt GI att blodsockret inte hoppar upp och ner.

Svar på tråden nyttig och mättande frukost?