• LinaåBullen

Svullna fingrar ..e det farligt?

Mina fingrar har svullnat lite e det farligt?
    Sen e fötterna lite svullen i bland också ..
    Tacksam för svar Kramis

• Svar på tråden Svullna fingrar ..e det farligt?
  • Sånglärkan

Nej inte farligt men obehagligt.
    Vila ordentligt!

• Novah

De är super vanligt att man har mycke vätska i kroppen under grav så ta de lugnt du
    Jag hade super mycke vatten i kroppen o super svullen i fingrar, armar o benen.

• MotherOfTwo

Vad jag vet är det inte farligt. Det är vanligt att man lägger på sig vätska som gravid. Svullnar man enormt mycket då skall man nog kontakta sjukvården.
    Om dina fötter svullnar under dagen testa att använda stödstrumpor. Finns på apoteket och ser ut som vanliga strumpor fast dom är HÅRDA.

• emsa77

Om man svullnar mkt ska man dricka vätskedrivande, tex te, cola. Ananas är också jätte bra.

• Lous

Det du får vara uppmärksam på är om du börjar domna i fingrarna för då är det tecken på att en nerv är påverkad. Det är vanligt att få carpaltunnelsyndrom som gravid och många brukar bli hjälpta av handledsstöd senare under graviditeten. Det du kan göra som förebyggande är att jobba med pumpövningar för handen, allt för att få bukt med svullnad. Håll armen högt och knyt näven och spreta med fingrarna upprepade gånger och gärna flera gånger om dagen. Du kan även sträcka armarna ovanför huvudet när du spretar med fingrarna. Det är lite svårare att jobba undan svullnad i fötterna men prova knorra ihop tårna och sedan spreta så gott det går. Men framförallt HÖGLÄGE! Lägg upp fötterna på en pall eller annat så fort du får tillfälle och köp stödstrumpor. Lycka till...

• LinaåBullen

Tack för alla svar tjejer ..

Svar på tråden Svullna fingrar ..e det farligt?