• Lindur

    Gravid & Magmunsbråck?

    Jag undrar om det är någon härinne som har magmunsbråck och är eller har varit gravid?
    Jag har det själv och är rädd att när jag väl blir gravid så kommer det göra jätteont. Läkaren har sagt att om man är "full i tarmarna" så trycker det uppåt på magmunnen och kan vara därför jag får "krampanfall". Och däför är jag livrädd att jag ska få så under min hela graviditet när den väl kommer. För jag kan tänka att bebisen trycker på uppåt oxå ;).

    Väldigt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gravid & Magmunsbråck?
  • Matilda07

    Hej!

    Jag har varit gravid och är det nu igen (fast tidigt). Vet dock inte om jag fortfarande har magmunsbrock, men blev diagnosticerad med det samt matstrupskatarr för flera år sedan... Jag har i alla fall inte fått några krampanfall, hade det iof inte förut heller. Däremot fick jag väldigt svårt att äta på slutet förra gången, kände mig helt fullproppad och illamående som höggravid och där tror jag min gamla åkomma kan ha spelat in. Gick aldrig till någon läkare eller så och vet därför inte säkert att det berodde på detta.

    Kan tyvärr inte hjälpa dig med mer info än så här. Om jag vore du skulle jag höra efter med en läkare. Lycka till!

  • Sia längtar

    Hej!
    Jag fick veta att jag har magmunsbråck (på övre magmunnen) när jag gjorde en gastroskopi för några år sedan. Då sa läkaren att jag kunde få besvär med det vid en ev graviditet.
    Nu är jag gravid i v. 30, och har fortfarande inte haft några sådana besvär.
    Därför är mitt tips att inte ta ut oron i förskott, det är inte säkert att det blir problem med det.
    Lycka till!

  • miamaja30

    Hej!

    Jag har nyligen för bara ett par veckor sedan fått reda på att jag har magmunsbråck och är gravid i vecka 10.Jag äter Omeprazol och är sympomfri nu.Så kolla det om du har besvär.Lycka till!

  • entjej

    Sia längtar skrev 2009-04-09 10:40:08 följande:


    Hej!Jag fick veta att jag har magmunsbråck (på övre magmunnen) när jag gjorde en gastroskopi för några år sedan. Då sa läkaren att jag kunde få besvär med det vid en ev graviditet. Nu är jag gravid i v. 30, och har fortfarande inte haft några sådana besvär. Därför är mitt tips att inte ta ut oron i förskott, det är inte säkert att det blir problem med det.Lycka till!
    Förstår inte, trodde magmunsbråck läkte om man tar losec eller ngt liknande. Om man tar det innan grav. vill säga.
  • bumsis mamma
    entjej skrev 2009-05-26 19:02:14 följande:
    Sia längtar skrev 2009-04-09 10:40:08 följande: Förstår inte, trodde magmunsbråck läkte om man tar losec eller ngt liknande. Om man tar det innan grav. vill säga.
    Magmunsbråck läker inte pga att det är magmusklen som är slapp.Det som händer när man är gravid är att magsäcken trycks upp och då kan bråcket bli större.
  • entjej

    bumsis mamma skrev 2009-06-02 17:21:07 följande:


    Magmunsbråck läker inte pga att det är magmusklen som är slapp.Det som händer när man är gravid är att magsäcken trycks upp och då kan bråcket bli större.
    Läkarna har sagt till mig att prog. som man har högt av under graviditeten mjukar upp all glatt muskulatur däribland magmunnen och att fostret trycker upp magsaft. Men som jag förstod det kan det läka efter graviditeten.

    Undrar också allmän vad de då menar ska läka när man tar losec om det är så att magmunsbråck aldrig läker. Låter väldigt deprimerande.
  • bumsis mamma
    entjej skrev 2009-06-03 08:04:27 följande:
    bumsis mamma skrev 2009-06-02 17:21:07 följande: Läkarna har sagt till mig att prog. som man har högt av under graviditeten mjukar upp all glatt muskulatur däribland magmunnen och att fostret trycker upp magsaft. Men som jag förstod det kan det läka efter graviditeten.Undrar också allmän vad de då menar ska läka när man tar losec om det är så att magmunsbråck aldrig läker. Låter väldigt deprimerande.
    Jag har stort magmunsbråck och äter Omeprazol. Har antagligen fått det genom mina 3 graviditeter. Det kommer aldrig försvinna,de vill tom operera det. Bråcket läker inte av losec utan losec gör att saften från magen minskar. Därför slipper man uppstötningarna.
  • entjej

    bumsis mamma skrev 2009-06-03 16:56:27 följande:


    Jag har stort magmunsbråck och äter Omeprazol. Har antagligen fått det genom mina 3 graviditeter. Det kommer aldrig försvinna,de vill tom operera det. Bråcket läker inte av losec utan losec gör att saften från magen minskar. Därför slipper man uppstötningarna.
    Fy vad rädd jag blir. För har jag reflux får jag upp det i munnen trots losec. Spottar nästan hela dagarna. Men man kanske inte måste få magmunsbråck för att magmunnen ska ha luckrats upp så man får upp det nu i graviditeten. Jag menar det är väl nästan 50% som får halsbränna i graviditeten och för de flesta går det väl bort. Vad menas exakt med magmunsbråck?
  • bumsis mamma
    entjej skrev 2009-06-03 20:20:54 följande:
    bumsis mamma skrev 2009-06-03 16:56:27 följande: Fy vad rädd jag blir. För har jag reflux får jag upp det i munnen trots losec. Spottar nästan hela dagarna. Men man kanske inte måste få magmunsbråck för att magmunnen ska ha luckrats upp så man får upp det nu i graviditeten. Jag menar det är väl nästan 50% som får halsbränna i graviditeten och för de flesta går det väl bort. Vad menas exakt med magmunsbråck?
    Magmunsbråck är när magmunsmusklen inte sluter tätt som den ska göra,utan står alltid lite öppen. Då kan magsäcksinnehållet komma upp. Inte trevligt precis. Losec gör så att magsafterna minskar och det är dom man får sura uppstötningar av. Halsbränna är vanligt vid graviditet.
  • entjej

    bumsis mamma skrev 2009-06-04 12:12:57 följande:


    Magmunsbråck är när magmunsmusklen inte sluter tätt som den ska göra,utan står alltid lite öppen. Då kan magsäcksinnehållet komma upp. Inte trevligt precis. Losec gör så att magsafterna minskar och det är dom man får sura uppstötningar av. Halsbränna är vanligt vid graviditet.
    Fast jag har som jag beskrivit inte halsbränna. Jag får kanske upp magsaft till munnen som jag hela tiden måste spotta ut. Är sjukskriven. Lever som i ett fängelse. Vid graviditet kan man ju också få att magmunsmuskeln inte slutar tätt men då har jag läst att det oftast ordnar upp sig efter grav.
  • Lollot

    Hej. Jag vill inte göra er oroliga, tror biverkningar är väldigt individuellt, detta är mina erfarenheter. Har ett litet magmunsbråck sedan 6 månader tillbaka. Mina problem började i v.7 (v.14 nu). Och just nu lever jag i ett helvete. Äter omeprazol och det hjälper mot de sura uppstötningarna. Har konstant ont i halsen pga syran. Mitt största problem är att det gör så fruktansvärt ont OCH att jag går runt och hulkar pga trycket från magmunnen. Spyr gör jag ibland pga smärtan. Äter gaviscon, hjälper lite men när jag har de värsta anfallen som ofta kommer kvällstid hjälper inget. Bara sömn. Spelar inte heller någon roll vad jag äter, äter givetvis inget starkt, socker osv. Går ner mer och mer i vikt och vet snart inte vad jag ska ta mig till. Ju längre graviditeten går desto mer ökar hormonet Progesteron och det gör att muskulaturen i magen blir slappare för att barnet ska få plats. Det gör att tarmarna blir trögare, man kissar oftare och i mitt fall muskulaturen i magmunnen blir slappare.

    Just nu ligger jag mestadels hemma på kvällar/helger med smärtor och jag börjar känna mig mer och mer deprimerad. Är det någon som har eller har haft liknande problem som har tips? Frågan är hur jag ska orka 26 veckor till....

Svar på tråden Gravid & Magmunsbråck?