• Indiansommar

Göra rent duschväggar

Vi har en jättefin dusch med sådana där väggar man kan vika både in och ut, men vad jag behöver är ett riktigt husmorstips om hur man gör rent dom!! Sliter som ett djur med alla möjliga rengöringsmedel och fönsterputs men får dom inte fina . Hur gör du rent dina dusch väggar????

• Svar på tråden Göra rent duschväggar
  • Isnogood

Säkert giftigt...för det luktar starkt....men fungerar skitbra!!! (ursäkta språket..)
    W5 Badrumsrengöring heter det, köpte på Lidl en gång och har fortsatt med det..
    Har eget vatten med MYCKET kalk...beläggningar över allt och missfärgningar...men detta medel har fungerat bra..
    Men som sagt...säkert giftigt....

• Sussi82

Ta en grapefrukt (heter det så?: typ apelsin men større å surare...)
    Dela den på mitten: strø på salt, å skrubba på væggarna. Låt sitta kvar en stund, å skølj av: TA-DAA!!!

(SÅG DET PÅ TV...)

;O) sussi

• Takex

Vihar problem med vattenmogel i Japan och jag har idag skrubbat duschen i tva timmar med medel som far det att svida pa fingrarna om man inte ar forsiktig (jag ar ratt nyinflyttad, innan har endast ensamstaende karlar bott har sa det var lite smutsigt) men jag tror det basta tipset ar att inte lata det bli smutsigt. Det ar regeln jag kor med, att hela tiden spola ordentligt efter dusch och kora den obligatoriska storstadningen minst en gang i veckan.

• Isnogood
    Takex skrev 2009-03-31 13:50:18 följande:
    Vihar problem med vattenmogel i Japan och jag har idag skrubbat duschen i tva timmar med medel som far det att svida pa fingrarna om man inte ar forsiktig (jag ar ratt nyinflyttad, innan har endast ensamstaende karlar bott har sa det var lite smutsigt) men jag tror det basta tipset ar att inte lata det bli smutsigt. Det ar regeln jag kor med, att hela tiden spola ordentligt efter dusch och kora den obligatoriska storstadningen minst en gang i veckan.
    Joo då...det gör jag med...spolar av varje gång någon duschat..men vad hjälper det när det är vattnet i sig själv som är "boven i dramat"..
    "Storrengör" så ofta jag kan men det hjälper inte med vanliga "snälla" medel...
    Därav Lidels W5......
  • Skrutten74

Har du testat såpa blandat med lite citron och vatten? Har inte testat på just denna typ av duschvägg, men det funkar på det mesta annat. Blanda typ 5 ml såpa, ett "sprut" citron och fyll sprayflaskan med vatten. Funkar som universalmedel för all typ av städning, såsom avtorkning av bord, städ av toalett, damning oxv. Både miljövänligt och billigt.

Lycka till!!

• Indiansommar

Tack för alla era tips! Ska försöka med dom i morgon då jag är ledig och ska städa!!

• meesa

Indiansommar: Sen, när du fått rent dina duschdörrar så tycker jag att du ska impregnera dem med Rain-ex. Det är sånt medel som man sprutar på bilars vindrutor för att vattnet inte ska "fastna". Så slipper du få kalkfläckar och sånt i fortsättningen.. Rainex kan du köpa på vilken tapp som helst, och det är billigare än fackhandelns impregneringsmedel..

• mamohl

Köp Kalkosan. Fungerar jättebra! Gnid in dörrarna och låt verka några minuter och sen bara skölj av!

• Indiansommar

Vad är kalkosan för något?? Aldrig hört talas om!
    Tack för tipset med Rain-ex! Det ska jag också prova!

Blev så dunderförkyld i helgen och har legat helt utslagen så någon städning har det inte blivit av än! Men till helgen hoppas jag vara frisk nog att ta itu med duschen!!

• Felice

Inga husmorstips tyvärr men "Cillit Bang" är bra till att ta bort kalk.

• moonweb

Jag har precis samma problem som du, TS!

Jag har testat:
    - citronhalvor med salt på, funkade inte
    - cillit bang, funkade inte
    - kalkosan, tog bort lite men långt ifrån allt trots upprepade försök
    - såpa-citron, funkade inte
    - coca-cola, funkade inte
    - vanlig badrumsrengöring, funkade såklart inte heller...

Blir till att testa W5 nu då, hoppas det funkar för väggarna ser för jäkliga ut.

• Stjärnstoft

Jag använder vanlig hushållsättika. Det luktar jättestarkt, men det försvinner rätt snabbt. Gnugga in med en svamp, låt sitta en stund, skölj av. Blir jättefint.
    Har även jag tänkt gå in på en mack och köpa Rain-ex eller dyligt, men än har det inte blivit av.

• sommar2001

Jag använder ett medel som heter Duschan, helt suveränt. Börjar ta slut och hittade inte det när jag skulle köpa nytt så jag köpte Kalkosan. Läste ett test sen där det visade sig att Cilit Bang skulle vara bäst. Sen var sambon och handlade grejer till renoveringen av lilla badrummet och där köpte han ett medel som skulle förebygga kalkfläckarna men det har jag inte testat ännu.

Svar på tråden Göra rent duschväggar