Hej!
Jag arbetar som Konsultchef på ett av Sveriges största bemanningsföretag.
I mitt arbete ingår kundbesök, konsultkontakt och det personalansvar vi har, att skriva kontrakt, göra avslut och att "ta tag" i alla de olika frågor och funderingar som rör konsulterna. Det kan exempelvis röra rehab eller föräldraledigheter etc.
I mitt arbete gör jag hela processer, ex ringer upp och ber att få komma på kundbesök hos ett företag, får sedan en förfrågan därifrån - gör annons till webb och ev tidning - tar emot ansökningar och sållar ut tänkbara kandidater - genomför intervjuer och ev kompletterade tester, ex personlighetsanalyser, IQ tester eller arbetsprover. Efter intervjuerna skickar jag brev till de kandidater som då inte fick jobbet, lägger in dem i vårat system för att matcha mot andra jobb. De sökanden som jag intervjuat och finner mest lämpade väljer jag att presentera för kund, ex 3-4 st, kunden väljer kandidat och jag skriver anställningskontrakt om det är en hyrförfrågan, är det en rekrytering "tar vi bara betalt av kund". Jag tar givetvis betalt och räknar själv ut hur mycket en viss typ av rekrytering/hyr-uppdrag kommer att kosta kunden. Jag fakturerar och skriver anställningsavtal, gör upp lön mm med aktuell kandidat. Beroende av uppdragets karraktär gör man sedan uppföljningsbesök för att se att alla är nöjda.
En dag består mestadels av kundbesök och att ringa runt till olika företag, men vi har två "resfria" dagar i veckan, då vi följer upp kandidater, skriver avtal, arbetar med pågående förfrågningar, gör intervjuer etc. Det är väldigt mycket sälj! Vi gör ca 6-10 kundbesök per vecka, så det är mycket "nöta sula".
Någon gång per månad har vi också konsultträffar då vi hittar på aktiviteter med våra konsulter, det är givetvis jättetrevligt!
Där jag arbetar har vi en grundlön och sedan bonus. Grundlönen varierar lite beroende på år inom yrket givetvis. Min årsinkomst är ca 400 000kr
Det krävs en relevant högskoleutbildning inom PA, gärna med kurser inom ekonomi också då vi hanterar stora summor pengar. Du bör kunna en hel del ang arbetsrätt mm. Erfarenhet som säljare är nog ett måste, men behöver dock inte vara utesäljare just.
Sedan finns det bemanningsföretag som är mera uppdelade, där man ex bara är säljare och inriktad på kundbesök och sälj. Där kan en annan roll vara rekryterare, då gör du endast tester och intervjuer, arbetar inget med sälj etc.
Detta kan sedan ytterligare delas upp i att man enbart har dessa roller mot stora företag, ex ericsson, du hanterar bara rekryteringar till ericsson, men träffar aldrig kunden etc. etc.
Som det der ut nu finns det inte så mycket tjänster ute då de flesta bemanningsföretag har fått varsla, men någon gång vänder det ju!
Stort lycka till, och har du fler frågor så hör av dig!