• heter

Blir man påmind om nytt körkort?

Jag måste skaffa ett nytt körkort i slutet av sommaren och undrar om jag kommer att få någon påminnelse på posten innan? Ungefär hur länge innan isf och hur länge tar det att få själva körkortet? Kan någon annan hämta ut det åt mig sen om jag inte kan hämta det själv?

• Svar på tråden Blir man påmind om nytt körkort?
  • Atamon

Ja, du kommer att få en påminnelse innan, mitt körkort gick ut i början på mars nu i år och jag vill minnas att jag fick brev från Vägverket i november 2008 angående att jag behövde förnya. Det är ens egen skyldighet att hålla reda på när körkortet ska förlängas så har man inte fått handlingarna en månad innan körkortets utgång så ska man höra av sig till Vägverket (eller Transportstyrelsen som det heter numer) för att få handlingarna.

www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____528.aspx

• Atamon

Ja just ja, det var ju en fråga till Det nya körkortet kommer som rek, man kan hämta ut rekommederad post till andra genom att ha en fullmakt, posten har sådana fullmakter (finns säkert på deras hemsida också) samt att din legitimation också troligen krävs

• heter

Tack för ditt svar Atamon. Då får jag hålla utkik efter papprena eller beställa själv. Det behövs bara ett foto väl för att göra klart ansökningen?

• Atamon
    heter skrev 2009-04-01 21:25:16 följande:
    Tack för ditt svar Atamon. Då får jag hålla utkik efter papprena eller beställa själv. Det behövs bara ett foto väl för att göra klart ansökningen?
    Japp, ett foto behöver du, all info står i pappren du får hem. I en del städer så kan man ta kortet på Vägverket i automat på plats, så gjorde jag och det var smidigt (kortet blir i svartvitt då). Då kan man fylla i sin namnteckning på plats också, så man ser hur körkortet blir på en gång.
Svar på tråden Blir man påmind om nytt körkort?