• Oliven07

Lämplig mat för gravid på Mallorca!?

Hej alla!
    Vi funderar på att ta en resa till Mallorca i maj och undrar nu om någon annan varit där som gravid? Jag kommer då att vara i ca vecka 17. Det jag funderar på är givetvis all god mat. Är det någon som varit där och kunnat äta all god tapas etc?

En annan sak jag funderat på när det gäller tex spanjorskor och italienskor. Hur gör de med lufttorkad skinka? Det är ju typ deras nationalrätter som de äter dagligen. Låter de bli att äta det när de är gravida? Hm, jag har svårt att tro det... ingen spanjorska eller italienska därute som vet!?!? ;)

• Svar på tråden Lämplig mat för gravid på Mallorca!?
  • FVA

Oliven - Jag låter inte bli lufttorkad skinka, men jag fryser ner den i 3 dagar först. Då är den säker för gravida.

• lindsath

Ät på restauranger som är populära. Där det är mycket folk är det också stor omsättning på maten så risken för att bli sjuk är ganska minimal. Där skulle jag också våga mig på tapas etc. eftersom maten alltid är nygjord.
    Vad i Tailand nu i början av graviditeten och jag klarade mig fint

• Thoughtless

Jag var på Mallorca när jag var i vecka 9 och jag åt allt som jag ville äta (dock ej parmaskinka), enda var att jag såg till att allt kött var riktigt genomstekt osv... men åt precis likadant som jag gör hemma annars.

• Oliven07

Tack alla! ;) Det låter ju klokt att äta på "poppis" ställen där det är omsättning på maten. Då är den förmodligen fräsch. Det är ju bara så lurigt det där man vad man ska äta, bara i Sverige menar jag, så är man utomland lär det ju inte vara enklare. Men, man får väl se till att maten verkar vällagad och använda lite sunt förnuft.

Älskar ju spansk mat så jag längtar sååå !;) Och även om jag inte ska äta lufttorkad skinka finns det ju en hel del annat gott att smaska på! ;)

Svar på tråden Lämplig mat för gravid på Mallorca!?