• MM 87

Bli betalnings skyldig?

Berättade för min far idag att jag tänkte göra ägg donation .
    Han sa då att man skulle vara försiktig med sånt för han hade läst i tidningen att männ som donerat spermier faktiskt har blivit betalningskyldiga för sina "barn" och detta har en domstold bedömt.
    Hur ligger det till med om man donerar ägg?
    Att få betalt för man donerar ägg anser jag inte är ngt för mig, för jag vill hjälpa inte för ett få betalt eller så, men jag vill ju inte om 15 år få hem en räkning på underhåll jag ska betala för en massa barn heller. .. Ngn som vet?

• Svar på tråden Bli betalnings skyldig?
  • spiralling

Jag tror det handlar om män som gjort "hem" donation, alltså privat, inte män som donerat till klinik.
    Om man gör donation på klinik är den gravida kvinnan moder (även lagligt) så jag kan inte tänka mig att man kan bli betalningsskyldig som donator. Har aldrig hört talas om någon tvist gällande moderskap däremot faderskap. Men så klart ska du kolla det till 100 %. Det kan du säkert fråga på kliniken där du vill donera.

• mytrouble

MM: Nej för jösse namn! Självklart får du inget ekonomiskt ansvar för barnet om du donerar ägg. Juridiskt är det mottagaren som betraktas som biologisk mamma. Håller med Spiralling - det som din pappa läst om gäller män som donerat privat. Men det kan man ju knappast göra med ägg Men vid all donation genom kliniker blir det mottagarna som blir föräldrar och juridiskt har det ekonomiska ansvaret. Det där är välreglerat
    Lycka till och stort tack för att du donerar ägg!! {#lang_emotions_heart}

• Nena84

får man ens betalt för det?? är det inte frivilligt?? Jätte fint av dig iaf.. hmm de kanske jag med skulle göra sen när ja kläckt min hur går man till väga??

• spiralling

Nena 84: Man får en viss ersättning men det är inte så mycket. Om du är intressrad vänder du dig till närmaste sjukhus som utför IVF.

Håller med Mytrouble. Stort tack till alla er som gör det möjligt för oss att bli föräldrar. Det finns nog ingen finare gåva

Svar på tråden Bli betalnings skyldig?