• Anonym (Aj, aj aj!)

Svider som fasiken i rumpan när jag gör #2, känns som om jag har en spricka där... hemorrojder?!

Hej.

Jag födde barn för 1½ mån sen, senaste 2 ggr:na jag varit på toa har det svidit jättemycket i analöppningen... så tittade jag efter och det kom lite blod på papperet. Det sved så mkt så det kändes som om jag har spruckit i röven eller nåt :-P hehe.. blev lite illa mående efteråt för att det gjorde rätt ont, men gick ju över snabbt. INTE SKÖNT. Man blir ju nästan rädd för att gå på toa nu hädanefter..'

Vad ska jag göra? Jag fick det konstaterat av en läkare när jag var HÖGGRAVID att jag hade lite hemorrojder som dock ej orsakade ngt problem, de bara fanns där. Verkar som om jag antingen har fått fler eller så har detta förvärrats..

• Svar på tråden Svider som fasiken i rumpan när jag gör #2, känns som om jag har en spricka där... hemorrojder?!
  • Jesster

Man kan få hemmisar även efter förlossningen och man kan få dom rent allmänt, likadant med analsprickor. Det finns receptfria salvor och suppar på Apoteket

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym (jag med....)

Är det samma salva till hemmorojder som till analsprickor? Jag får även sprickor på bakre delen av blygdläparna, som kliar ibland vid toabesök. Kan det också vara analsprickor?

• Anonym (Aj, aj aj!)

Jag undrar då om det är hemorrojder jag har el kanske analsprickor?

känns verkligen som om hela min röv spricker! inte så kul som det låter.

• Jesster

Ja, det är samma salva till analsprickor som hemorrojder. Fast om du, (jag med...), har det på blygdläpparna så är det nog inte analsprickor. Nu vet jag inte vad det kan vara men det låter torrt. Du kan prova att tvätta underlivet med olivolja. Oljan renar, mjukar upp och håller även svamp på avstånd.

• Anonym (emma)

nä, fy fan det är inte skönt! aco3 på apoteket är jätte bra mot både och. det mjukar upp och gör att det inte gör ont att bajsa. det är som en liten hylsa som man för upp i ändtarmen och då hamnar smörjan där den ska. den är lite dyr, men jätte bra.

tror inte att man får analsprickor på läpparna. men smörj med olivolja eller barnolja. eller idominsalva.

• Anonym (ajaj)

Jag har också extrem smärta vid nummer 2... Dock har jag fått genital herpes

Riktigt illa! Det gör så ont i analen att jag rycker till ibland, även fast jag inte sitter på toa... Funkar hemorojdsalva/analsalva mot detta också?

• Anonym (inte roligt!)

TS jag tycker att du skall gå till läkaren och få det kollat och se om det verkligen är hemorrojder. Jag gick inte med en gång och det slutar med att jag väntar på att få operea bort dom.. inte alls roligt! Så gå och kolla upp det så du får hjälp!

• Jesster
    Anonym (ajaj) skrev 2009-03-31 18:37:25 följande:
    Jag har också extrem smärta vid nummer 2... Dock har jag fått genital herpes Riktigt illa! Det gör så ont i analen att jag rycker till ibland, även fast jag inte sitter på toa... Funkar hemorojdsalva/analsalva mot detta också?
    Xylocain är bedövningssalva du kan använda.
  • Anonym (Aj, aj aj!)

Fy, vad jobbigt med detta!

Men varför får man analsprickor? För dem som har det?

Jag vet ju inte hur hemorrojder känns, antagligen gör det jävligt ont, men det känns snarare som om jag har analsprickor (om man får gå på bara känslan liksom).

Jag sprack dock ingenting vid förlossningen om det har med det att göra?

Svar på tråden Svider som fasiken i rumpan när jag gör #2, känns som om jag har en spricka där... hemorrojder?!