• Eke85

Ont som f*n mellan skulderbladen nån fler??

Går in i vecka 35idag och jag har så vansinnigt ont mellan skulderblandena! Går bra på förmiddan men mot eftermiddan kan jag nästan inte sitta upprätt. De stramar och ömmar även under brösten i muskeln. Får svårt attt andas. Har haft de några veckor men inte tidigare i grav...Någon fler som delar mitt problem? Vill ha alla tips som kan hjälpa!

Vågar man massera med linniment elller något? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Ont som f*n mellan skulderbladen nån fler??
  • Lill Liin

Jag har också ont precis på det ställer du talar om. Känner av det så fort jag suttit ner för mycket...det går liksom inte att hitta nån bekväm ställning att sitta i. Mitt har börjat komma nu senaste veckan (är i vecka 33 nu) och jag har inte heller känt av något besvär tidigare.

Det enda som funkar för mig när värken smyger sig på är att halvligga eller ligga ner, då känns det bättre.

Vet inte hur det är med linnement, men lite massage borde väl inte skada...

• máttaráhkká

Liknar mina åkommor lite.
    Jag är i v.32 och har haft sen ungefär 3 veckor tillbaka en låsning mellan skulderbladen. Har varit till naprapat några ggr för att försöka fixa det och det har blivit bättre. Hans teori på varför jag har så förbaskat ont där är att mina bröst har blivit nästan dubbelt så stora =) och drar ut ryggmuskulaturen. Detta kombinerat med att man har en annorlunda balans i kroppen som gravid och mitt arbete framför datorn. Iaf så har jag varje dag stretchat brösten med jämna mellanrum (stå mot en dörrpost men armen bakom, kliv fram ett steg och sträck ut bröstmuskeln) och känner mig helt klart bättre, inte som tidigare men bättre iaf. Hoppas du förstod hur jag menade!
    Min låsning i ryggen strålar även framåt så när det gör ont så gör det ont i hela revbensområdet.

• Eke85

máttaráhkká:
    Jätte bra ide de där med att stäcka bröstmuskeln...har inte tänkt på de! Ska absolut prova Har misstänkt att jag har en låsning där, har haft de förrut. Man kanske får kämpa ut de och fixa till de när bebis kommit!

Ska be sambon massera ikväll!

• Emmapemmas

Hej
    Jag har och har haft precis samma smärta. Det gör vansinnigt ont! Och det kommer och går, det är väl det enda som är bra i alla fall - att det inte är ett konstant ont.

Jag har fått testa en TENS-apparat som verkligen hjälper. Tycker även att massage fungerar till viss del.

Hoppas det ordnar sig för er!

Emma

• åttiofemma

Sånna problem har jag massor utav, även innan graviditet. Och det har uteslutande berott på låsningar... + spända muskler runt ryggraden.
    Som nån annan skrev här att det även gör ont fram över revbenen/bröstkorgen....och kan även göra ont när man andas, spec djupa andetag.
    Men gör det ont ibland eller hela tiden?

• Eke85

Nä mest kvällstid morgonen och dagen känner jag inte av de så mycke! Vid middan har jag problem med att sitta för de stramar¨och gör jätte ont mellan skuldrorna. Sen att sitta vid typ datorn är ju själva dön! Håller på att stecka bröstmuskeln nu och se om de kanske kan lindra lite. Har säkert en låsning och de är säkert en och annan knut där me!

• Bombus

Jag har med ont så som ni andra beskriver och ja är bara i v 25, ska prova tipsen ni gett här ovan och hoppas att det ger sig, blir helt galen av att ha ont och det blir jobbigt att andas!

• Yizza

Precis så har jag också och hade även till och från innan jag blev gravid... Vet inte vad det beror på men det gör riktigt riktigt ont ibland.
    Det är inte en skärande smärta utan en djup molande smärta tycker jag. Tror kanske att det kan vara sviter från små flygturer av hästryggen för min del och att det nu kommer oftare eftersom man ändrar ställning. Jag är ju "bara" i v.29 men har haft besvär ofta sen v.15 typ...

Vad gör man? Det ända som hjälper mig är att ligga platt på rygg (går ju sådär med stor mage) och lägga upp armarna ovanför huvudet.. Tips mottages tacksamt, för det börjar bli tröttsamt.
    /Y

Vart ska det där huset?
  • Pebbles82

Har också tyvärr samma bekymmer (v 25) och har så haft flera veckor... Ska tvinga mig iväg till naprapat för att kolla på det.
    Jag antar att det beror på att man sitter dåligt, är framtung (både mage och bröst) samt har frutktansvärd hållning.....

Något som funkar en liten stund för mig är att ställa sig på knä i sängen (eller annan lite mjukare yta), sträcka ut armarna framför mot madrassen och trycka till lite. Då brukar det knäcka till i ryggraden.....
    Annars blir jag tokig. På kvällarna får jag lägga mig ner, för det känns som att hela revbenen ska gå sönder annars. Suck...

Och jag har 16 veckor kvar att känna detta värre och värre..

Svar på tråden Ont som f*n mellan skulderbladen nån fler??