• EvaLinnea

Äta Salt lakrits när man är Gravid?

Hej Alla, är ny här på Väntar barn och ville fråga vad BM säger hemma i sverige angående lakrits? Här i Australien råder dom en till att inte äta det! Jag som älskar saltlakrits Är det någon som har hört något om det? Ha det bra..

• Svar på tråden Äta Salt lakrits när man är Gravid?
  • PamPam

Bor i Finland och här är rådet att äta max 50 gram per dag. Kan visst förorsaka sammandragningar. Och salt bör man ju inte heller äta för mycket av.

• EvaLinnea

Tack PamPam. För mycket saltlakrits kan nog aldrig vara bra, men det vore skönt att veta att man kan äta lite utan att riskera något i onödan!

• gizen77

jag älskar oxå saltlakrits, äter det ofta och mitt blodtryck har iaf inte förändrats. ligger helt normalt...

så några bitar kan du säkert unna dig!

• Mamma 80

Spekulerar vidare i detta med lakrits. Räknas turkiskt peppar till lakrits, eller är det enbart den riktiga mjuka lakritsen som man inte ska äta mer än 50 g av per dag? Vad är det exakt som är 'farligt'??

• gizmolina

Hej !

Min mor hon tuggade massor av saltlakrits när hon väntade mej.......o jag har aldrig kunnat äta saltlakrits utan att få en enorm huvudvärk.....

Så vi brukar säga att hon är skuld till att jag inte kan äta saltlakrits idag.....

Men lite allvarligt, jag har oxå hört att det inte är så bra att äta för mycket salt...det binder ju vätska...

Jag har en kompis som åt mycket lakrits o drack massor av mineral vatten när hon var gravid, o hon samlade på sej en hel del vatten o svullnade upp....hon tyckte inte det var en hit!

Kramisar

• Kabo

När man ger en viss mängd lakrits som man inte ska överstiga - så gäller det för både gravida och icke gravida. Jag tror att det är av den riktiga lakrisstången som de menar - godis med äkta lakrits i om Ni förstår vad jag menar...

• TessK

Jag ÄLSKAR lakrits och ännu mer nu när jag är gravid.

Äter det flera gånger i veckan och jag har lågt blodtryck... Ingen har sagt något till mig om att det skulle vara farligt. Det står ju inget om det i de papper man får om kost och graviditet...

Jag äter och mår bra. Tror att man ska välja att äta allt med måtta.

• EvaLinnea

Jag tror turkisk peppar räknar till lakrits, det är nog nästan samma ingredienser. Jag älska turkist peppar!! HAr lagt in en order hos mamma som kommer och hälsar på i November!!!

• felicia6

Jag ÄLSKAR lakrits.. Har faktiskt 2.5 kilo lakrits brevid mig nu
    Och mitt blodtryck har varit superbra hela graviditeten

• EvaLinnea

Kabo - tror inte jag förstår vad du menar.

• EvaLinnea

Tack alla för era svar, jag tror jag kan unna mig några bitar känns bättre nu. ska fråga läkarn imorrn varför dom inte vill att man ska äta det här!

• Blue Vapor

Läste livsmedelverkets lista, och visst får man äta lakrits, men man ska hålla sig till 50g per dag -precis som övriga människor. Vet inte varför, men det håller jag gärna.

• kidA

därför att lakrits ger högt blodtryck.

• Mamma 80

Tack för svaren, men är fortfarande osäker på hur det är med turkisk peppar, det är ju en massa smakämnen o socker bara...jag mumsar på tills jag hör något annat...

• Blue Vapor

Jag känner mig tveksam till om turkisk peppar verkligen räknas till "lakritskonfekt"...det tror jag inte...

• guldplutt

Tror inte det är äkta lakrits i turkisk peppar. Och vanlig lakrits är ju faktiskt inte salt - så frågan är vad som är det farliga - saltet eller själva lakritsen...? Små mängder är säkert ingen fara, utan det är som ngn skriver samma råd som gäller för icke gravida, samt att man ju inte ska äta för mkt salt för att undvika att binda vatten.

• guldplutt

..och vad gäller blodtryck så är det ju nästan vanligast med lågt blodtryck hos gravida, så har man det kanske det rent av är bra med lite lakrits..?

• Blue Vapor

Nä precis, vanlig lakrits är ju inte salt... plus att vanlig lakrits är mjuk....

• PamPam

Jag är definitivt ingen expert, men enligt min hemkommuns rekommendationer ska man äta högst 50g lakrits / salmiak per dag, dvs båda gäller.

Som orsak anges ... den höga glakyritsinhalten (vet inte om det här blev rätt på svenska och jag har ändå ingen aning vad det betyder ). Kanske det finns någon annat insatt här...?

Svar på tråden Äta Salt lakrits när man är Gravid?