• Lanloun

Olda egen tomat & paprika på balkongen??

Någon som vet hur man gör & har lust att hjälpa mig?

Tänkte nämligen spara in lite pengar framöver på att odla lite själv, har ganska stor balkong med sol hela dagen.

I mellanstadiet så odlade vi paprika & tomat, först i klassrummet i fönstret med plastfolie över, sen när plantan blev stor så planterade vi den i kruka hemma på balkongen. O minsann, det kom paprika & massa tomater

Men hur gör man?
    Vad behöver man?

Gärna snål-tips, har som sagt inte mycket pengar.

Och gärna tips på annat man lätt kan odla på balkongen, som andra grönsaker, rotfrukter eller kryddor!!

tacksam för hjälp !

• Svar på tråden Olda egen tomat & paprika på balkongen??
  • svårt att vara unik

Några ord från en glad amatör...
    Jag har under flera år odlat körsbärstomater och paprika på balkongen (har även trädgård, men vår inglasade balkong blir ju som ett växthus!), hur enkelt som helst:

Köper frön, planterar i såkrukor (hittade smarta på ClasOhlson häromveckan som är långsmala och passar bra på fönsterbrädan) och planterar om allteftersom de växer, sista krukan är kanske 40cm i diameter och då har jag en planta i varje. Ta med så mycket av den befintliga jorden som möjligt. Ha antingen kruka med fat eller ordentligt med lekakulor i botten.
    Välj gärna en sort man inte behöver tjuva (dvs ta bort skott som kommer i grenfästena), det är enklare. Sen gäller det att vattna, speciellt om man har en inglasad balkong där det blir väldigt varmt. Mer än så gör inte jag faktiskt, och jag brukar få STORA skördar! För ett par år sedan åt vi sista tomaterna i december.

Paprika behöver man binda upp ordentligt (t ex med pinne) eftersom frukterna kan bli ganska tunga. Körsbärstomaterna brukar jag spänna snören åt, då växer de ända upp till taket, men det beror förstås på vilken sort man väljer.

Lycka till!

Svar på tråden Olda egen tomat & paprika på balkongen??