Bakmaskin?
Hur funkar en bakmaskin? Kan man baka vilket bröd som helst eller är det särskilda recept? Ni som har en bakmaskin, använder ni den mycket? Jag funderar nämligen på att köpa en, men är det värt pengarna?
Hur funkar en bakmaskin? Kan man baka vilket bröd som helst eller är det särskilda recept? Ni som har en bakmaskin, använder ni den mycket? Jag funderar nämligen på att köpa en, men är det värt pengarna?
de är bra att slänga ihop ett litet bröd med, men bröden blir små och alltid i form av formbröd. Min gamla bakmaskin tar dessutom en massa timmar på sig att bli färdigt.
Ok, nån mer?
Hur funkar en bakmaskin?
Man lägger i alla ingredienser (behöver inte värma vätskan till rätt temp. - det sköter maskinen) och bakmaskinen sköter allt - knådning, jäsning och bakning, så man får ett färdigt bröd.
Kan man baka vilket bröd som helst eller är det särskilda recept?
Man kan baka vilka bröd som helst. Det är inte några särskilda recept, men mängden är ju så klart avvägd för att få plats i bakmaskinen och proportionerna är viktiga. Man kan i stort sett ta vilket recept man vill och halvera det, så det blir ett bröd bakat på ca 3 dl degvätska.
Jag tror alla bakmaskiner har olika program som är avvägda och anpassade för normal, vitt bröd, grovt bröd etc.
Ni som har en bakmaskin, använder ni den mycket?
JA. Vi bakar allt vårt "dagliga" bröd där. För oss (4 pers) räcker ett bröd 2-3 dagar. Jag laddar den med ingredienser på kvällen och har nybakat bröd på morgonen. Mums! Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Ibland låter jag den knåda degen och så bakar jag ut bullar, limpor eller pizza i ugnen. Fast energimässigt är bakmaskinen bättre - drar mindre ström än ugnen.
Jag funderar nämligen på att köpa en, men är det värt pengarna?
Ja det är värt pengarna. Förutom det goda i att få nybakat bröd ofta och själv välja vad det innehåller (utan konstiga tillsatser som får det att verka färskt i veckor), så sparar man pengar på att baka själv. Och inköpen står inte och faller med att man inte har bröd hemma. Visserligen får man se till att man har mjöl och torrjäst (håller sig länge) hemma istället men det blir rutin.
Tusen tack för ditt ytförliga svar. Vad har du för maskin?
Vi lånar en gammal OBH Nordica Homebaker.
Det började med att jag hade samma funderingar som du och fick då erbjudandet att låna en bakmaskin som bara stod, för att se om det var något att satsa på. Så samtidigt som vi kör för fullt i denna så funderar jag på vilken bakmaskin vi ska köpa den dagen vi måste lämna tillbaka den.