• Smulia

Växtvärk, snälla hjälp mig!

Nu orkar jag snart inte längre hålla modet uppe. Det är så här att min lille tvååring har sovit så fruktansvärt dåligt på nätterna i ca 3 veckor. I natt var det fruktansvärt, jag låg och grät och han grät och skrek aj, aj i början på natten, sen låg han och vred sig och snurrade runt hela natten och var väldigt orolig. Han har alltid haft en dålig sömn men efter semestern blev den ganska bra. Vi började skola in honom på en förskola och ungefär då började de dåliga nätterna. Han vaknade flera gånger och ropade efter mamma och var lite ledsen. Jag tog för givet att det hade med inskolningen och förskolan att göra. Men det har inte blivit ett dugg bättre och i natt var det verkligen KATASTROF. Jag själv är gravid och är helt slut i kroppen samtidigt som det tär psykiskt på mig att jag inte kan hjälpa honom. Nu var det någon som frågade om han möjligtvis kanske hade växtvärk, har inte haft en tanke på detta förut, men när jag läste lite om det så kanske det är så. Men hur vet man det?

Är det någon här som känner igen sig och vad kan man få för tips. Det är så fruktansvärt hemskt att bara kunna titta på och försöka trösta medans han snurrar omkring i sin säng och gnyr hela natten.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Växtvärk, snälla hjälp mig!
  • Lola Jämtland

När min dotter har växtvärk får hon alvedon.....o lite massage på benen....

Hon klagar på benvärk o eftersom jag själv hade det som liten så har jag aldrig tvekat på att det är det hon har.....

• firhilwen

Du kan prova att massera benen, endera med någon massageolja eller helt enkelt barnolja.

Själv har jag en son som nu är 7½ och har dragits med växtvärk några år nu, smörjer hans ben med Algesalsalva som går mer på djupet.

Sedan är det värme som behövs för att underlätta för små ben som växer lite fortare än benhinnorna hinner med.

• Smulia

Kan detta pågå i flera år alltså, eller hur funkar det? Avtar det ibland för att komma tillbaka? Var köper man Algesalsalva, är det en smärtstillande salva eller?

Många frågor på en gång, har precis varit inne hos honom ikväll för han började gråta och jag hade tagit på honom strumpbyxor och började massera benen. Jag tror att det hjälpte för han verkade sucka till av lättnad och somnade om ganska fort. Vi får väl se hur natten blir, jag fasar lite om det blir som igår.

• Lola Jämtland

Det kommer o går.....men avtar när man blivit större...det är säkert olika från person till person när det försvinner...

Ge honom alvedon om natten blir för jobbig....

• meib

Hej! Jag hade också mycket växtvärk som liten, det är fruktansvärt! Jag känner med dig, det är tufft att inte få sova. Kanske kan du lägga en värmekudde i sängen hos honom (se upp så att den inte är FÖR varm bara) och förklara att det är en magisk kudde som tar bort det onda om han lägger benen mot den. Lycka till och hoppas att ni båda får sova lite i natt!!

• Smulia

Det blev en ganska bra natt till slut, jag la ner hans ullpläd i sängen för att ha lite varmt och gott samtidigt som han hade påslakan till täcke. I vanliga fall brukar han kasta av sig täcket och ligga med bara ben nu när det har varit varmt men när han gjorde det inatt så hade han ju ändå på sig sina strumpbyxor. Stackar´n, vilken tur att temperaturen vände här i natt och det var betydligt svalare än vanligt.

På ett sätt skulle det vara skönt om jag fick det bekfräftat att det är växtvärk samtidigt som man tycker synd om honom men då vet jag i alla fall varför han är så ledsen.

Vi får väl bara hoppas att det avtar periodvis!

• firhilwen

Tyvärr tror jag inte att du kan få någon särskild bekräftelse på att det är växtvärk annat än att din "behandling" fungerar så att din son får en mindre störd nattsömn.

Algesalsalva har jag för mig ska gå att köpa på Apoteket, och går inte det kan man prova en hälsokostaffär. Den är tyvärr ganska sällsynt numer, jag har haft min tub något år för det är drygt och man behöver inte använda några mängder salva.

Jag har också själv upplevt växtvärken och har den starkt i minnet så det är därför jag har samlat på mig min mammas knep (salvan och massagen).

Om du pratar med din sköterska på BVC så kanske hon kan komma med fler och bättre råd, eller så hjälper hon dig att få undersökt om det kan vara något annat. Det kan i alla fall vara bra att nämna för sköterskan om saken.

Det sägs ju att sommar och sol får barnen att växa fortare...

Svar på tråden Växtvärk, snälla hjälp mig!