brock, någon mer......
som har fått brock.... Jag skall gå o kolla upp det hos kirurg avd. har det på sidan av magen,ljumsken. Är det någon mer som fått det? vad har de gjort åt det?
som har fått brock.... Jag skall gå o kolla upp det hos kirurg avd. har det på sidan av magen,ljumsken. Är det någon mer som fått det? vad har de gjort åt det?
Jag har navelbråck som skall opereras men de gör inte det under graviditet utan det skall göras efter ett par månader.
men vad är det igentligen?
Så här stog det på sjukvårdsupplysningens sida.
Ljumskbråck hos vuxna / Översikt
Reviderad: 2008-03-11
Allmänt
Ljumskbråck hos vuxna beror på att bukväggen är försvagad. Det gör att bukhinnan och bukinnehållet, som oftast består av fett och tarm, pressas ut och det bildas en sorts säck under huden. Det ser ofta ut som en rundad utbuktning i ljumsken.
I vissa fall kan innehållet i bråcket komma i kläm, det kallas inklämt ljumskbråck. Då kan blodcirkulationen till innehållet i bråcksäcken stoppas och tarm och fettvävnad riskerar att dö. Därför måste inklämt ljumskbråck opereras så fort som möjligt.
Både män och kvinnor kan få ljumskbråck men det är betydligt vanligare hos män.
Symtom
Man kan ha ljumskbråck utan att känna av det men det kan också ge stora besvär. Ofta ger små ljumskbråck större besvär än stora.
Det är vanligt att man känner en
* obehagskänsla eller smärta som minskar när man ligger
* utbuktning eller knöl.
Om man har ett inklämt ljumskbråck kan man känna en
* intensiv smärta
* ömmande utbuktning eller knöl.
Behandling
Bråck försvinner inte av sig själv utan måste opereras bort om man har besvär av det. Under tiden kan man lindra besvären med receptfria smärtstillande läkemedel.
Om man av någon anledning inte kan opereras eller om man har svåra besvär inför en relativt snar operation kan man även använda ett så kallat bråckband som håller tillbaka bråcket. Man kan också själv försöka trycka tillbaka innehållet i bråcksäcken.
Ett inklämt bråck måste opereras så fort som möjligt.
När ska man söka vård?
Om man misstänker att man har ljumskbråck kan man kontakta en vårdcentral.
Misstänker man att man har ett inklämt ljumksbråck ska man omedelbart ta sig till närmaste sjukhus akutmottagning.
Om man inte vet vart man ska vända sig kan man alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.