Baka med vit choklad?
Tänkte att jag ska baka. Något som innehåller vit choklad . Några förslag?? =)
Tänkte att jag ska baka. Något som innehåller vit choklad . Några förslag?? =)
Vanlig sockerkaka fast du tar 1 dl mjölk+1dl kakao+1dl av sockret och kokar upp och låter svalna..när du vispat äggen och den andra dl sockret så häll i 3 dl mjöl och vanlijsocker samt bkpulver och 175 g smält smör och när du rört lite grann i det häller du i den smälta blandningen samt smält vit choklad som smält i vattenbad. Grädda 175 grader i ca 20-35 minuter du får sticka ner en tandpetare och kolla läget..men den kommer vara väldigt mjuk och god kan jag lova.
mmm:)
känner man smaken av choklad tydligt? :D
Vet inte om jag skulle kalla det "baka" men nåt som är jävligt gott är att ta sina favoritfrukter eller bär (jag brukar ta typ jordgubbar, annanas, kivi, päron och äppelen och skära ned i protionsbitar och lägga i smörad form. Strö över lite socker och lite havregryn och sedan köra in i ugnen i typ 10 minuter. Sen river jag över massor av vit choklad och in med det igen tills det smälter.
Observera att man behöver blanda upp mjuka bär och frukter med hårdare som äpplen och päron om man inte vill att det ska bli för "sörjigt" av det.
Det smakar i alla fall mycket vit choklad om denna,,,
nej faktiskt inte men man känner av kakaon men den vita chokladen för smaken mer rund på nåt sätt.Men det kan ju bero på att när man kokar en massa och häller i i efterhand blir konsistensen mkt degigare och smarrigare.Godast är att ha i en marabou chokladkaka med typ apelsinsmak eller likande:)
Blev så exalterad att jag inte kunde stava som folk tydligen...
jag vill ha massa smak av vit choklad, den är superviktig.
Queen70: kan man skippa frukten? Har ingen frukt hemma, haha!!
Men moffa i dig chokladen som den är då om du nu är sugen :)
VIT KLADDKAKA!
Ugn 200 C, Grädda i ugn ca 15-18 min
Ingredienser:
100 g margarin,
100 g vit choklad,
2 dl socker,
1 msk citronsaft,
2 ägg,
2 ½ dl mjöl,
2 tsk vaniljsocker.
Smörj formen med margarin, ströa med kokos.
Smält margarinet.
Dela chokladen och häll över det smälta margarinet
(smält gärna försiktigt chokladen i micro innan).
Rör i sockret, citronsaften och vaniljsockret.
Knäck i äggen, häll i mjölet o blanda.
OBS: tänk på tiden i ugnen!
Vit chokladfudge
0.75 dl vispgrädde
2,5 dl strösocker
75 g smör
1 msk honung
50 g vit choklad
1,5 tsk vaniljsocker
1 lime ? rivet skal
1. Värm försiktigt grädde och socker i en tjockbottnad kastrull.
Rör försiktigt med en slev tills sockret löst sig. Tillsätt smör och honung under omrörning.
2. Låt koka utan lock till 116°. Ta kastrullen från plattan och rör ner choklad, vaniljsocker och limeskal. Vispa tills smeten är krämig.
3. Häll upp massan i en form med raka kanter, ca 12x12 cm täckt med bakplåtspapper. Låt svalna något. Skär med oljad vass kniv fyrkantiga bitar. Låt kallna. Förvara bitarna i plastlådor med lock i kylen