• Jenny81

Oh my!

Ska börja på min första termin på högskolan, ska läsa till sjuksköterska nu. Har beställt all kurslitteratur via studentbokhandeln, och jävlar va dyrt!!!!!!!!!!!! Alla böckerna går på över 3200:-! (Tur att jag har jobbat hela sommaren!!) Ioch för sig behöver jag inga nya böcker på ett tag då heller, men kommer det alltid vara lika många man behöver..? Till varje kurs?
    Ni som läser till SSK kanske vet? Ni kanske har begnagnade böcker att sälja till mig senare?

Är det många kurser framöver som innehåller engelsk litteratur? Jag känner mig redan hypernervös över just den delen, visst, jag kan engelska o jag har läst böcker på engelska, men att plugga på engelska.. Det är ju en helt annan sak känns det som!!!

Ge mig gärna lite råd o tips hur ni brukar göra!!

• Svar på tråden Oh my!
  • Linda

Nu vet ju inte jag vilken skola du går på, men vi brukar inte behöva köpa _all_ kurslitteratur. Man får försöka prioritera de som verkar nyttiga. Jag läser på KI och vi har ganska mycket engelsk litteratur, men man kommer in i det. Lycka till!

• Jenny81

Hmm, jag kommer kanske in i det där jag med. Att inte köpa alla böcker och sådär. Men inte så lätt att veta när man är alldeles ny!

Jag ska börja i Gävle, ska bli spännande. :)

• piglet

Jag brukar alltid vänta med bokinköp, begagnade som nya, till efter kursintron. Först därefter är jag helt säker på vilka böcker vi ska ha, för det är inte alltid alla webbsidor etc. är helt uppdaterade. Vet en del som varit snabba med att köpa böcker, innan introduktionen, och köpt fel böcker pga lärarna ändrat litteraturen.

Lycka till med studierna!

• EmmyLee

Det brukar gå att köpa begagnad studentlitteratur via anslag, men även via Kåren eller webben. Från egen erfarenhet, så var min studielitteratur dyrare första året än de efterföljande. Då hade man ju redan köpt mkt referenslitteratur som sedan återanvändes tillsammans med ngt kompendium i andra kurser. Kanske en liten tröst, men jag läste dock inte till sjuksköterska.

• Linda och Fredrik

TS: Köp inte all litteratur. Kolla på er anslagstavla i hus 51 så finns de annosner. ett annat tipps är att använda biblioteket de ska ha de böckerna som ni har som kurslitteratur. Kolla även på adlibris.se så kan de skilja i pris...
    Lycka till med studierna hoppas du kommer att trivas, själv ska man snart äntligen få sparka HIG i ändan och få sin examen.

• Smajla

Milda makter vad dyrt. Men du kan ju sälja dina böcker sen när du har läst färdigt kanske?

• Manga Is

Jag har visserligen inte läst till SSK, men att litteraturen kostar 6000 kr per läsår är nog inte särskilt ovanligt. (Vet ju inte hur länge dina böcker räcker nu men...). Som någon annan skrev kanske du inte behöver all litteratur, men kanske vissa "uppslagsböcker" kan vara bra att ha. Man kan också gå ihop några stycken och köpa böcker gemensamt. Eller så lånar man på biblioteken. Det gjorde jag och visserligen krävs det ofta lite engagemang och intensivpluggande, men det går. (Man kan ju också kopiera ur böcker, om det bara är några sidor som behövs.) Har för mig att det är lagligt att kopiera några sidor för eget bruk. (Suck, jag som läst upphovsrätt borde ju ha koll på det här...).

När jag pluggade var det mest engelsk litteratur och jag är ganska dålig på engelska (speciellt ordförrådet), men det gick bra ändå. Något som kan hjälpa en är en översättningspenna som finns att köpa för någon tusenlapp, som jag tyvärr aldrig köpte. men många klasskompisar gjorde det. Det går fortare att slå upp orden då, än att slå i uppslagsböcker. Eller så har du datorn till hands och slår snabbt upp orden på: lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml

En annan sak är också att den amerikanska litteraturen är mycket mycket lättare att läsa och förstå, än den brittiska, så har du mest amerikansk litteratur behöver du nog inte oroa dig. Föreläsningar är ju oftast på svenska så då hinner man snappa upp en del och det är då också lättare att läsa litteraturen.

• Jenny81

Tack så jättemycke för alla tips!! Har precis fått reda på att min sambo har en bekant vars lillasyrra precis blivit färdig ssk, skulle få låna böcker därifrån. :) Fan va skönt! ;) Men kommer köpa en del iaf, och givetvis ska jag kolla på begagnat också.

Manga Is - Den där engelska pennan? Var får man tag i en sån? Känns direkt som att jag skulle behöva en.. ;) Känns som att det var 100 år sen jag läste engelska överhuvudtaget...

• Manga Is

Det finns olika varianter, kolla på teknikmagasinet, tror de har.
    Se här,lite konstig länk bara:
    www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl&offset=0&limit=15&template_file=db_list.html

De kostar lite, men det kan det vara värt. Finns säkert på fler ställen.

• Jenny81

Manga Is- tack så mycke! :)

• Angie83

Vänta med å köpa all litteratur, det är oftast bara ett par böcker som man behöver, å sen så kan man gå ihop ett par stycken å köpa böcker i hop, eller kanske kopiera vissa, vet inte om det är så lagligt, men det blir billigt!
    Läser 3:e terminen på ssk pogrammet nu, å det blir bara roligare för varje termin...
    Lycka till!

Svar på tråden Oh my!