Någon som målat med oljefärg under graviditet?
Målade med oljefärg igår under ca 45 minuter och är i vecka 18. Kan detta skada fostret tror ni? Är superorolig nu... Så är det någon annan som gjort som jag som det ändå gått bra för?
Målade med oljefärg igår under ca 45 minuter och är i vecka 18. Kan detta skada fostret tror ni? Är superorolig nu... Så är det någon annan som gjort som jag som det ändå gått bra för?
jag gjorde de runt vecka 14, jag är iof inte orolig :)
Själv är jag så jag stressar upp mej över det mesta, men det måste väl vara skillnad ändå om man gör det varje dag under lång tid. en liten teori bara för att lugna mej själv=)
Jag gjorde det sent under grav med både nr 1 och 2 och dom är fullt normala båda två. Jag har gjort det under mina fixa hemma hysterier som jag haft under alla graviditeter så det är inget jag gjort varje dag utan lite grann. Jag har sett till att använda handskar och ha öppet fönster.
Jag gjorde det med dottern, hade dock öppet fönster. Hon är friskare än hälsan själv .
Om du ska fortsätta och måla med oljefärg skaffa en gasmask, de flesta byggvaruhus har små nätta som kostar kring 150-200 kr som ser ut som ett vanligt andnings filter men är anpassat för flyktiga gaser. De större gasmaskerna är rätt dyra så är det inte så mycket du ska måla så räcker ett andningsfilter gott.
Bra att ha som gravid, men även efter för oljefärg är aldrig vidare hälsosamt.
jag vill inte skrämma upp dig men fortsätt inte med detta, känner en mamma som ångrar sig idag även om man inte kan säga med säkerhet att det var för målningen som barnet inte blev friskt
Alexias mamma: okej nej det låter ju inte kul, men hade hin målat ett flertal gånger då eller bara en gång som mej?
Jag har jobbat inom färgbransjen, och vi lärde at gravida får inte anvenda oljefärg, konstigt dom inte sa nåt när du köpte den. Men hur farligt det är for barnet och om det finns nån riktig forskning inom det her vet jag inte. Oljefärg är inte bra for nån ägentligen så är vel derfor man är ekstra forsiktig kanskje. Jag skulle inte göra det eftersom dom siger at man inte ska. Jag känner at jag kan like gärna venta til efter barnet kommit ut. Är inte det du skal måla lakkat äller målat med oljefärg innan, kan du anvenda nåt som heter vattenbaserat oljefärg. Tror iaf at man kan det som gravid, men det skal dom vita där du köper färgen.
Jag och min föredetta man målade under min dotters graviditet och även efter hon var född men jag har inte märkt att det skulle vara något udda med henne, hon är en vanlig glad och sprallig tjej på 1 och 1/2 år.
Hmm.. Visste inte ens att det var farligt, tycker de borde informera om det på mvc..