• hejhejhej

vad gör dom åt bitande barn på dagis?

för två veckor sen hade min son ett bit märke på magen. personen i fråga hade bitit hål så va nog ett rätt hårt bätt.

idag hann jag inte ens lämna dagis innan han blir biten åter igen denna gången i kinden.

samtidigt som jag blir lite irriterad på att dom inte gjort något ang att han bits (kanske dom har fast det inte hjälpt) så känner jag mig lite lättade nu när jag vet det inte va min son som gjort något fel.

men vad gör dom just åt bitandet? känns inte så kul att han ska komma hem med bit märken titt som tätt

• Svar på tråden vad gör dom åt bitande barn på dagis?
  • malin77

Jag jobbar på en förskola 1-3 årsavdelningen och där förekommer det bitningar titt som tätt. På min avd så får det bitande barnet sitta vid bordet och äta ett hårt knäckebröd. Under tiden barnat sitter där så säger vi att - på brödet får du bita, men inte på dina kompisar. Viktigt att vara konsekvent, varje gång man bitit en kompis så får man torrt knäckebröd. På vår avd fungerar det här jättera, det blir tråkigt att äta på knäckebröd efter ett tag.

• hejhejhej
    malin77 skrev 2009-04-01 08:51:17 följande:
    Jag jobbar på en förskola 1-3 årsavdelningen och där förekommer det bitningar titt som tätt. På min avd så får det bitande barnet sitta vid bordet och äta ett hårt knäckebröd. Under tiden barnat sitter där så säger vi att - på brödet får du bita, men inte på dina kompisar. Viktigt att vara konsekvent, varje gång man bitit en kompis så får man torrt knäckebröd. På vår avd fungerar det här jättera, det blir tråkigt att äta på knäckebröd efter ett tag.
    haha ja knäckebröd i längde är nog inte så g ott=).
    tycker ändå det borde hänt något på två veckor hade ju varit skillnad om det va två olika barn som bet men nu är det samma som förra gången.
  • EMO 979

På de allra flesta förskolor kör dem med punktmarkering på det bitande barnet...alltså att de försöker hålla stenkoll på barnet och hindra det INNAN det hinner bita..men är ju inte alla ggr de hinner förhindra att det händer eftersom det är gjort på ett ögonblick....

• Flygfotogen

Det är punktmarkering som gäller och att konsekvent säga nej, hindra och prata med barnet som bits om att det är fel. Om det är så pass att det gått igenom huden så borde man tala med en läkare. Människobett är inte bra!

• Thaleia

Här kör vi också med punktmakering och liksom försöka vara steget före.

• Elfva

Det gäller ju att ta reda på varför barnet bits... Så som pedagog brukar man börja med att försöka ta reda på varför, är det p g a att barnet inte har något språk, saknar leksignaler och ingångar in i lek, inte vet hur denne ska ta kontakt, avundsjuka på t ex en leksak eller dylikt, biter barnet i affektion t ex när man busar och brottas...?

När man vet varför är det lättare att förstå hur man ska göra för att barnet ska sluta bitas. Ett barn som inte kan ta kontakt när det vill leka måste man lära hur man gör när man leker, ett barn som inte har något språk får man hjälpa med språket, biter barnet när det busar och brottas får man lära barnet hur man ska göra när man busar och brottas utan att bitas osv.

Givetvis så försöker man också från start punktmarkera barnet och säga nej osv när barnet biter, förklara att det gör ont och visa hur man ska vara mot sina kompisar istället. Vet man i vilka situationer barnet brukar bitas så blir det också lite lättare att komma tillrätta med bitandet och man kan förhindra innan det sker.

• elink

jag har en 20månader gammal pojke som bits. inte så kul. men jag kan säga att man kan inte så mycket annat göra än att försöka lära sig att se när det är på gång och förhindra det för att säga nej i efterhand hjälper inte nämnvärt. man gör ju det oxå naturligtvis och jag räknar väl med att poletten trillat ner nån gång när talet kommit igång lite bättre. jag hoppas att personalen på dagis talar om för mig när det hänt och håller koll på min son när han är där... men i varje barngrupp finns nån som bits. det är bara att inse. nästa gång kanske det är din unge som gillar att tugga på nån annan unges goa mjuka arm?

• Kajak

På barnens dagis finns en pojke som biter...
    Han bits för han är sent med tal.

Personalen försöker så gott dom kan, men dom är 4 personal och har ca 17 barn (upp till 3 år) att ta hand om.
    Så jag känner att jag kan inte begära mycket från dom.

• Carro

På min sons avdelningen var där lite problem med en pojke som bet några av barnen..
    hans föräldrar var väldigt olyckliga och när rektorn bad om ett samtal så började dom bli lite oroliga (jag pratar mycket med den lille killens föräldrar)

oron byttes mot lycka när det visade sig att rektorn ordnat in en resursperson ett par timmar om dagen till pojken för att komma till rätta med problemet, och det har verkligen hjälpt! {#lang_emotions_smile}

• Flygfotogen
    Carro skrev 2009-04-02 01:43:46 följande:
    På min sons avdelningen var där lite problem med en pojke som bet några av barnen.. hans föräldrar var väldigt olyckliga och när rektorn bad om ett samtal så började dom bli lite oroliga (jag pratar mycket med den lille killens föräldrar) oron byttes mot lycka när det visade sig att rektorn ordnat in en resursperson ett par timmar om dagen till pojken för att komma till rätta med problemet, och det har verkligen hjälpt!
    Härligt! Tänk om det var möjligt på fler ställen. Det är en ovärderlig hjälp många gånger. Att punktmarkera kräver att en personal avsätts helt från resten av barngruppen ibland. Nästan i alla fall.
Svar på tråden vad gör dom åt bitande barn på dagis?