• Gelé Hallon

Juckande hanhund

Hej,

Min tik har en bästa kompis, eller ja det är en valp hon umgåts med sen han kom till sina ägare.
    Nu är han tydligen könsmogen för han ska på henne och jucka hela tiden. HELA tiden.

Hon springer efter bollar och leker o har sig och han springer efter hoppar upp i farten och juckar. "Snoppen" kommer ut på honom och hon säger till nån gång då och då, medan jag tycker att hon borde ryta ifrån ordentligt. Istället ställer hon sig bara och gör ingenting.... Vi är till slut tvungna och säga till.

Min fråga är, vad kan man göra åt detta? Att hon inte kan bli med valpar fattar jag då hon inte löper, men kan det vara så att han inte "får in den" och att det är därför hon inte reagerar??

Ska man låta de hållas? Vad gör man? Jag är så van vid att hon säger till själv, men när hon inte gör det blir jag nästan orolig.

• Svar på tråden Juckande hanhund
  • Terppa

juckandet handlar inte enbart om att hanen är "kåt", det är en dominansgrej oxå. Den som ska säga ifrånegentligenär er tik. Hon ska markera tydligt att hon inte accepterar det och därmed vara högre i rang. Hanen är en unghund som testar sina gränser vilket är själklart och om din tik är väldigt ranglåg så kommer det hålla på tror jag.

Det Du kan göra är att gå emellan och ställa dig framför din hund. inte säga nåt utan ställa dig ivägen och inte släppa fram hanentill tiken tills han lugnar sig och sätter sig ner tex. Då markerar du att DU bestämmer och beskyddar din flock dvs din hund.

• Gelé Hallon

ska jag alltså skydda hunden och blockera hanen?

Men kan han skada henne med att jucka henne?

• köttbullelydnad

Jag får väl köra på "min egen linje" då *flin* och återigen säga att det inte har med dominans att göra, ej heller att hunden gått och blivit "översexuell".
    Det kan vara en lekinvit, det kan vara stress, det kan vara ett sätt att provocera fram en reaktion på, det kan vara bristande ledarskap hos ägaren, det kan vara överskottsenergi, det kan vara understimulering, etc, etc. Oftast är det en mix.
    Hunden ska naturligtvis inte hålla på med ett sådant beteende då det kan befästas och bli riktigt otrevligt, utan du bör korrigera den när du märker att den tenderar till att vilja börja "rida". Använd gärna vattenmetoden då den är helt ofarlig (bortset från blött golv) och hunden snabbt lär sig att koppla samman sitt eget beteende med en blöt och otrevlig överraskning.

• Terppa

nej han kan inte skada henne men det handlar om DOMINANS när han gör så. Och om din tik inte själv säger ifrån tydligt så måste du göra det. och bästa sättet är att markera att du är högre i rang än hanen och det enklaste sättet är att gå emellan och visa "min tik. MIN flock, lägg av".

Du behöver inte bli agressiv, höja rösten eller nåt. Ställ dig i vägen för honom TILLS han lugnar ner sig. Det ser du när han gör, om han då tex sätter sig ner. Då kan du släppa fram honom igen men börjar han härja igen så är det samma sak, gå emellan.

Jag har uppfostrat fyra hanar förresten så jag vet vad jag talar om då de lärde sig att inte bete sig så efter ett tag men då har de fått leka med ranghöga tikar oxå som bitit ifrån på en gång och visat att NEJ jag bestämmer! Med bitit ifrån syftar jag på ett nafs i luften eller ett varnande gläfs. Inte att hundarna fått slåss.

Även tikar kan jucka på andra hundar för det handlar (utom i löptid) om just dominans.

Denna hane är ung och testar vad han kan komma undan med, precis som vilken fjortis som helst.

• köttbullelydnad
    Terppa skrev 2009-04-01 09:56:13 följande:
    Även tikar kan jucka på andra hundar för det handlar (utom i löptid) om just dominans.
    Jag säger tvärtom att det är vanligare att tikar rider mot andra hundar under just löp då de har brist på uppvaktande av andra hundar, inte för att de är dominanta
  • Terppa
    köttbullelydnad skrev 2009-04-01 10:07:29 följande:
    Jag säger tvärtom att det är vanligare att tikar rider mot andra hundar under just löp då de har brist på uppvaktande av andra hundar, inte för att de är dominanta
    och det har du kommit fram till genom att läsa faktaböcker eller allmän information om hundars psyke och beteende? För jag har en nära vän som arbetar som hundinstruktör och som har fem tikar för nuvarande och hon har lärt mig det mesta och att tikar rider enbart pga löp (i brist på hanar?) har jag då aldrig hört. Att det däremot är ett sätt att dominera och kuva den andra hunden är fakta som du kan läsa i de flesta hundböcker.
  • köttbullelydnad
    Terppa skrev 2009-04-01 11:09:31 följande:
    och det har du kommit fram till genom att läsa faktaböcker eller allmän information om hundars psyke och beteende? För jag har en nära vän som arbetar som hundinstruktör och som har fem tikar för nuvarande och hon har lärt mig det mesta och att tikar rider enbart pga löp (i brist på hanar?) har jag då aldrig hört. Att det däremot är ett sätt att dominera och kuva den andra hunden är fakta som du kan läsa i de flesta hundböcker.
    *Suck* Så var vi där igen och måste visa bukarna, slå oss på brösten och visa "vem kan mest". Jag har kommit fram till detta genom både iakttagande av hundar, samtal med ett flertal hundinstruktörer, veterinärer samt 'psykologer'. Men visst har jag även läst en hel del - och det mesta är förlegat från 70-talet. Är heller ingen rookie med hundar, utan har bildat mig en egen uppfattning. Hundens beteende och psyke är något jag finner otroligt intressant och ständigt håller mig uppdaterad med. Därav min bild på dominans, ridande och liknande beteenden.
  • Terppa

märkligt då att det finns två så fullständigt olika "skolor" om detta med hundpsykologi och att jag sett bevis för det jag säger MÅNGA gånger men det du talar om låter helkonstigt.

Du kanske har rätt och jag fel, men så länge det jag själv ser och upplever som vettigt och fungerande så kommer jag tro på det och inte på nåt annat.

Och mina metoder är knappast "förlegade från 70-talet", mina hunduppfostringsmetoder och tankar är baserade på positiv energi och belöningar vid rätt beteende och fasta men ej skrik/våld markeringar som tex ställa sig i vägen. Det förmedlar tydligt för hunden vem som är dominant utan att skada hunden.

Och ja om jag nu är ute och cyklar så fullständigt så är jag väl det, men min hund är den mest väluppfostrade hunden (en hane) jag känner och han är ranglåg. Men även han försöker jucka andra hundar tills de eller deras ägare markerar att det ine är okej.
    Fast det hör till det ovanliga då han som sagt är ranglåg och lydig.

• köttbullelydnad
    Terppa skrev 2009-04-01 15:38:44 följande:
    märkligt då att det finns två så fullständigt olika "skolor" om detta med hundpsykologi och att jag sett bevis för det jag säger MÅNGA gånger men det du talar om låter helkonstigt.Du kanske har rätt och jag fel, men så länge det jag själv ser och upplever som vettigt och fungerande så kommer jag tro på det och inte på nåt annat.Och mina metoder är knappast "förlegade från 70-talet", mina hunduppfostringsmetoder och tankar är baserade på positiv energi och belöningar vid rätt beteende och fasta men ej skrik/våld markeringar som tex ställa sig i vägen. Det förmedlar tydligt för hunden vem som är dominant utan att skada hunden.Och ja om jag nu är ute och cyklar så fullständigt så är jag väl det, men min hund är den mest väluppfostrade hunden (en hane) jag känner och han är ranglåg. Men även han försöker jucka andra hundar tills de eller deras ägare markerar att det ine är okej. Fast det hör till det ovanliga då han som sagt är ranglåg och lydig.
    Nu skrev jag absolut ingenting om hur du tränar din hund, det är upp till var och en och jag lägger mig inte i det så länge jag inte ser nån behandla sin hund illa. Det jag menade var att jag ytterst sällan stött på en bok som är fullspäckad med nya studier och forskningsresultat, utan de flesta böckerna härstammar från någon dammig hylla á la 70-talsmetoder och deras tänk. det vill säga har det hunnit hända en hel del på den fronten, och många myter (t ex "alla hundar som rider är dominanta") har spräckts.

Visst händer det att hundar rider, det händer även bland vildhundar och vargar och man vet ännu inte i vilken utsträckning, men för att det ska vara en dominant hund så rider den även på sin ägare. Och den inte bara rider - den låter inte sin ägare bestämma i första taget.

Lajkor är ett bra exempel där hanhundar ofta har en helt otrolig skalle där dominans är vanligt. Inte så konstigt heller med tanke på vilka djur de ska klara av under jakt och vad de är avlade för. Så sent som i lördags satt jag och iakttog ett ekipage i gruppen efter oss hos vår instruktör där en lajkhane försökte köra över sin matte. Ställde sig upp i hela sin storlek och red mot henne så fort hon försökte ge ett kommando samt pinkade på henne. Där kan man snacka om ett tydligt dominansspråk, men det gäller att se och förstå för att inte missuppfatta.

Många tror att en hund som t ex morrar över matskålen är dominant, vilket är helt fel. Resursförsvar kallas det, det är inte speciellt positivt beteende men det är en träningssak att få bort.

Men när någon säger att en papillon, pudel eller hund i den storleken är dominant, då vill jag bara ta mig för pannan. Hundar gör det de har fördel i - endast! Och har hunden en gång fått fördel i att rida mot tex en annan hund (ägarens uppmärksamhet blir belöningen) så kommer den fortsätta med beteendet tills ägaren kommer på bättre tankar.

Att hundar typ schäfer, rottweiler, etc skulle vara dominanta är jag inte heller med på alla gånger då beteendet oftast försvinner när man ökar svårighetsgraden på träningen och de får använda huvudet på rätt sätt. Därmed inte sagt att det inte finns dominanta hundar - men det är väldigt ovanligt och sällan något ägaren ens märker av då hundar inte har något behov av att dominera oss människor. De gör som sagt bara det de har fördel i. Låter man dem ta över med ett visst beteende är det en träningssak - inte dominans

Jag är helt på det klara att inte alla tänker som jag gällande detta, och det är helt okej. Men jag vill göra mig tydlig, för att slippa missförstånd
  • Gelé Hallon
    köttbullelydnad skrev 2009-04-01 09:55:40 följande:
    Jag får väl köra på "min egen linje" då *flin* och återigen säga att det inte har med dominans att göra, ej heller att hunden gått och blivit "översexuell". Det kan vara en lekinvit, det kan vara stress, det kan vara ett sätt att provocera fram en reaktion på, det kan vara bristande ledarskap hos ägaren, det kan vara överskottsenergi, det kan vara understimulering, etc, etc. Oftast är det en mix. Hunden ska naturligtvis inte hålla på med ett sådant beteende då det kan befästas och bli riktigt otrevligt, utan du bör korrigera den när du märker att den tenderar till att vilja börja "rida". Använd gärna vattenmetoden då den är helt ofarlig (bortset från blött golv) och hunden snabbt lär sig att koppla samman sitt eget beteende med en blöt och otrevlig överraskning.
    Med vatten metoden menade du att spruta vatten på honom? Deleker inte inomhus utan utomhus alltid, vi har funderat på en stor jävla vattenpistol som skjuter tiotals meter just för att skrämma honom med en stark stråle.

Kan det funka?
  • Gelé Hallon

ok, kan ni fortsätta ert gnabbande om vem som kan mest nån annanstans? Jag tänker testa alla olika metoder och helt enkelt bilda mig en egen uppfattning.

Min tik säger ifrån men han fattar inte, utan ger sig på henne igen efter en väldigt liten stund. Andra hanar som hon sagt till har fattat piken och gett sig i minst 5 minuter... men han är på henne igen efter en liten stund.

• köttbullelydnad

Gelé Hallon skrev 2009-04-02 09:59:21 följande:

Med vatten metoden menade du att spruta vatten på honom? Deleker inte inomhus utan utomhus alltid, vi har funderat på en stor jävla vattenpistol som skjuter tiotals meter just för att skrämma honom med en stark stråle.Kan det funka?
    För att inte gnabba: ja.
  • Gelé Hallon
    köttbullelydnad skrev 2009-04-02 10:34:07 följande:
    Gelé Hallon skrev 2009-04-02 09:59:21 följande: För att inte gnabba: ja.
    hahaha
    tack för svaret, jag ska testa det och återkommer ifall det inte ger nån effekt inom en viss tid.
  • köttbullelydnad

Gelé Hallon skrev 2009-04-02 19:14:04 följande:

hahahatack för svaret, jag ska testa det och återkommer ifall det inte ger nån effekt inom en viss tid.
    Kanske ska tillägga; du bör träna mer ledarskapsövningar och se till att aktivera hunden mer. Enbart vatten kommer man inte så långt med
  • Gelé Hallon
    köttbullelydnad skrev 2009-04-02 20:07:41 följande:
    Gelé Hallon skrev 2009-04-02 19:14:04 följande: Kanske ska tillägga; du bör träna mer ledarskapsövningar och se till att aktivera hunden mer. Enbart vatten kommer man inte så långt med
    jo det vet jag, det är som det står i ts, inte min hund, så aktiveringen får någon annan stå för. Jag är mest intresserad om det är skadligt för min tik och vad jag ska göra för att få henne att säga ifrån och vad som gör att hon INTE säger från mer?

Hon säger ifrån och det kan bli lite brottning av det hela men efter ett tag är han på henne igen och då är det antingen för att hon är för trött av allt lekande som hon inte säger till eller för att hon vill låta honom hållas av någon anledning....
  • köttbullelydnad

Gelé Hallon skrev 2009-04-02 23:26:58 följande:

jo det vet jag, det är som det står i ts, inte min hund, så aktiveringen får någon annan stå för. Jag är mest intresserad om det är skadligt för min tik och vad jag ska göra för att få henne att säga ifrån och vad som gör att hon INTE säger från mer?Hon säger ifrån och det kan bli lite brottning av det hela men efter ett tag är han på henne igen och då är det antingen för att hon är för trött av allt lekande som hon inte säger till eller för att hon vill låta honom hållas av någon anledning....
    Då är det upp till ägaren att markera för sin hund, dvs förtydliga sitt ledarskap. Varför din hund inte säger ifrån är svårt att svara på. En del hundar har längre tålamod än andra, det kan bero på nåt som inte vi ser men som hundarna vet, etc, etc. Det låter lite som om hanhunden vill ha en reaktion från din tik, och därför rider. Om de har lekt och din hund blir trött men hanhunden vill leka vidare är det inte helt omöjligt.
    Men som sagt, det är inget beteende att föredra då det snabbt blir befäst och hunden kan komma att använda det titt som tätt för att göra nåt till sin fördel, och ägaren till hunden bör arbeta bort det. En lydnadskurs för hund och ägare brukar räcka, men om inte kan man ta till vattenmetoden som korrigering när man ser tendensen till att hunden är på väg att hoppa upp.
  • JBC

Hur gammal är hanen? Det är väl inte första gången en tik inte säger till en ung hane ordentligt utan låter honom hållas. Vår tik "tog" det mesta från vår hane när han var både valp och unghund, först vid 1-1.5 år började hon säga ifrån ordentligt när det var nåt som inte var ok, idag säger hon till på skarpen om han skulle få för sig att vara jobbig på henne.

Ett problem som jag ser i många fall är att man tar över tikens jobb att säga till. Tiken blir helt enkelt van att någon annan sköter "det där" när hon själv försökt nån gång och behöver i vissa fall bara titta på husse eller matte så tar dom över. Är det två hundar som träffas ofta skulle jag ta ett kliv tillbaka, alt. låta hanens matte sköta sin hund så att jag inte hela tiden ska behöva vakta på min tik. Höll själv på att ta bort hanar från min tik (som tydligen alltid luktar väldigt gott) förut, vilket resulterade i att hon aldrig sa ifrån själv. Sen jag slutade med det så har hon lärt sig att själv lösa sådana saker och vår relation har inte blivit sämre (trots att jag inte "vaktar och skyddar min tik och flock").

• Forbiddenrage

Jag håller med Köttbullelydnad här, juckande hos hund kan bero på flera olika anledningar än dominans.

www.hundlaroverket.se/img/Dominans%20och%20ridning%20hos%20hund.pdf

"Hunden är, som människan, en opportunist. Den gör vad som lönar sig. Därmed kan den
    också prova och lära sig att beteenden som, om de utfördes mellan individer av samma art,
    skulle kunna tolkas som dominanta. Det skulle kunna vara t.ex. ridning eller att lägga tassar
    på människors axlar.
    Ridningen kan ha många olika orsaker:
    * Det kan vara en dominanshandling om den utförs av en ofta osäker hund som
    försöker trycka ned en annan hund.
    * Den kan vara sexuell, ofta är det då en tik som löper eller en ?översexuell? hanhund.
    Objektet kan vara en annan hund, en kudde, ett människoben, eller så kan ridningen
    utföras i luften.
    * Hundar kan också rida som en ren stressreaktion, inte heller då är objektet av så stor
    betydelse.
    * Inlärt. Det finns hundar som lär sig att de får uppmärksamhet (eller någon annan
    förstärkning) om de rider på människor eller föremål. Även om den uppmärksamhet
    de får är negativ kan den för hunden uppväga att ägaren är arg."

Svar på tråden Juckande hanhund