Terppa skrev 2009-04-01 15:38:44 följande:
märkligt då att det finns två så fullständigt olika "skolor" om detta med hundpsykologi och att jag sett bevis för det jag säger MÅNGA gånger men det du talar om låter helkonstigt.Du kanske har rätt och jag fel, men så länge det jag själv ser och upplever som vettigt och fungerande så kommer jag tro på det och inte på nåt annat.Och mina metoder är knappast "förlegade från 70-talet", mina hunduppfostringsmetoder och tankar är baserade på positiv energi och belöningar vid rätt beteende och fasta men ej skrik/våld markeringar som tex ställa sig i vägen. Det förmedlar tydligt för hunden vem som är dominant utan att skada hunden.Och ja om jag nu är ute och cyklar så fullständigt så är jag väl det, men min hund är den mest väluppfostrade hunden (en hane) jag känner och han är ranglåg. Men även han försöker jucka andra hundar tills de eller deras ägare markerar att det ine är okej. Fast det hör till det ovanliga då han som sagt är ranglåg och lydig.
Nu skrev jag absolut ingenting om hur du tränar din hund, det är upp till var och en och jag lägger mig inte i det så länge jag inte ser nån behandla sin hund illa. Det jag menade var att jag ytterst sällan stött på en bok som är fullspäckad med nya studier och forskningsresultat, utan de flesta böckerna härstammar från någon dammig hylla á la 70-talsmetoder och deras tänk. det vill säga har det hunnit hända en hel del på den fronten, och många myter (t ex "alla hundar som rider är dominanta") har spräckts.
Visst händer det att hundar rider, det händer även bland vildhundar och vargar och man vet ännu inte i vilken utsträckning, men för att det ska vara en dominant hund så rider den även på sin ägare. Och den inte bara rider - den låter inte sin ägare bestämma i första taget.
Lajkor är ett bra exempel där hanhundar ofta har en helt otrolig skalle där dominans är vanligt. Inte så konstigt heller med tanke på vilka djur de ska klara av under jakt och vad de är avlade för. Så sent som i lördags satt jag och iakttog ett ekipage i gruppen efter oss hos vår instruktör där en lajkhane försökte köra över sin matte. Ställde sig upp i hela sin storlek och red mot henne så fort hon försökte ge ett kommando samt pinkade på henne. Där kan man snacka om ett tydligt dominansspråk, men det gäller att se och förstå för att inte missuppfatta.
Många tror att en hund som t ex morrar över matskålen är dominant, vilket är helt fel. Resursförsvar kallas det, det är inte speciellt positivt beteende men det är en träningssak att få bort.
Men när någon säger att en papillon, pudel eller hund i den storleken är dominant, då vill jag bara ta mig för pannan. Hundar gör det de har fördel i - endast! Och har hunden en gång fått fördel i att rida mot tex en annan hund (ägarens uppmärksamhet blir belöningen) så kommer den fortsätta med beteendet tills ägaren kommer på bättre tankar.
Att hundar typ schäfer, rottweiler, etc skulle vara dominanta är jag inte heller med på alla gånger då beteendet oftast försvinner när man ökar svårighetsgraden på träningen och de får använda huvudet på rätt sätt. Därmed inte sagt att det inte finns dominanta hundar - men det är väldigt ovanligt och sällan något ägaren ens märker av då hundar inte har något behov av att dominera oss människor. De gör som sagt bara det de har fördel i. Låter man dem ta över med ett visst beteende är det en träningssak - inte dominans
Jag är helt på det klara att inte alla tänker som jag gällande detta, och det är helt okej. Men jag vill göra mig tydlig, för att slippa missförstånd