• Legolina

efterlyser proportioner till GOD pizzasallad!

hej hopp!

Har köpt ett stort vitkålshuvud och tittade i mina kokböcker efter recept på pizzasallad..... men nada hittade jag.

Gissar att det ska vara vinäger, salt, peppar, lite socker och kanske lite olivolja...

Men vilka proportioner?!?!?

Behöver hjälp för jag är KASS på att improvisera

• Svar på tråden efterlyser proportioner till GOD pizzasallad!
  • Lil W

Jag häller alltid på måfå jag brukar hälla olja först sen vinäger sen lite salt finmalen svartpeppar och sen brukar jag ha i salladskrydda rör om och smakar jag brukar vilja ha en syrlig smak så jag har i lite mera vinäger.
    Jag tycker att det är svårt att hälla i dl osv men mera olja än vinäger iaf.

• Legolina

Lil W skrev 2009-04-01 10:09:58 följande:

Jag häller alltid på måfå jag brukar hälla olja först sen vinäger sen lite salt finmalen svartpeppar och sen brukar jag ha i salladskrydda rör om och smakar jag brukar vilja ha en syrlig smak så jag har i lite mera vinäger.Jag tycker att det är svårt att hälla i dl osv men mera olja än vinäger iaf.
    Tack, det var en hint ialla fall

Nån mer?
  • Danne123

Det ska absolut INTE vara vinäger i pizzasallad utan ättika. Vinäger är sånt skit de använde i skolbespisningen i nån sunkig vitkålssallad.

1dl olja 1dl matättika, socker, salt, vitlök, salladskrydda, pizzakryddor e dyl. koka npgra min sen häll över vitkålen och in i kylen

• Legolina
    Danne123 skrev 2009-04-01 10:17:44 följande:
    Det ska absolut INTE vara vinäger i pizzasallad utan ättika. Vinäger är sånt skit de använde i skolbespisningen i nån sunkig vitkålssallad.1dl olja 1dl matättika, socker, salt, vitlök, salladskrydda, pizzakryddor e dyl. koka npgra min sen häll över vitkålen och in i kylen
    Det där låter som ett bra recept

Vad för matättika? Menar du ättikssprit eller nåt annat?
    (får leta i affären idag...)
  • mion

Denna sallad håller sig 2veckor i kylen =)

Veckosallad
    1 kg vitkål
    6 morötter
    1 purjolök
    2 röda paprikor
    1 gurka, brukar jag hoppa över
    Lag:
    2 dl vatten
    1 dl vitvinsvinäger
    2 msk socker
    2 msk olja
    svartpeppar
    Ansa och strimla grönsakerna, lägg ien skål. Koka upp vatten, vinäger, olja, socker ooch svartpeppar. Rör om så att sockret löser sig. Slå den heta lagen över grönsakerna. Blanda allt väl och sätt på ett tätslutande lock.

• Danne123
    Legolina skrev 2009-04-01 10:21:52 följande:
    Det där låter som ett bra recept Vad för matättika? Menar du ättikssprit eller nåt annat?(får leta i affären idag...)
    Det stämmer. Du köper vanlig ättikssprit. Sen blandar man 1del ättika och 6 delar vatten för att få matättika. Det brukar stå på flaskan. Sedan får du exprimentera dig fram till rätt mängder. Brukar köra på måfå men det är rätt mycket salt i, upp till 1 tesked. An vänder du salladskryda i så får du dra ner på saltet eftersom det är mycket salt i salladskryddan. Sedan lika mycket socker, eller kanske lite mer. 1-2 teskedar brukar vara lagom.. Sen kan man ha i lite tabasco, senap eller andra kryddor man tycker passar. Svartpeppar ska du också ha i, vilket jag glömde att skriva. Sedan är det alltid gott med lite paprikasallad i (finns färdig att köpa i burk), några riktiga oliver och kanske några jalapenos.
  • Legolina
    Danne123 skrev 2009-04-01 10:37:51 följande:
    Det stämmer. Du köper vanlig ättikssprit. Sen blandar man 1del ättika och 6 delar vatten för att få matättika. Det brukar stå på flaskan. Sedan får du exprimentera dig fram till rätt mängder. Brukar köra på måfå men det är rätt mycket salt i, upp till 1 tesked. An vänder du salladskryda i så får du dra ner på saltet eftersom det är mycket salt i salladskryddan. Sedan lika mycket socker, eller kanske lite mer. 1-2 teskedar brukar vara lagom.. Sen kan man ha i lite tabasco, senap eller andra kryddor man tycker passar. Svartpeppar ska du också ha i, vilket jag glömde att skriva. Sedan är det alltid gott med lite paprikasallad i (finns färdig att köpa i burk), några riktiga oliver och kanske några jalapenos.
    Jummy!

*rusar till affären genast*

Tack alla!
  • Danne123

Prova gärna att göra en laddning med vinäger så får du se skillnaden. Det verkar vara någon svensk perversitet att alltid ha i vinäger i pizzasalladen. Vi måste sätta stopp för detta omedelbart!

• Bianca715

Salt, Svartpeppar, Vatten, Ättika, Socker.
    Behövs inte kokas, det görs inte på pizzorior.

Svar på tråden efterlyser proportioner till GOD pizzasallad!