• Amali76

B eller C-nivå. Någon som kan förklara?

Jag ska skriva examensarbete nästa termin på högskolan.
    Läser till förskollärare.
    Man kan välja om man ska skriva på B eller C nivå.
    Någon som vet vad dessa innebär?
    Skillnad?
    Vad bör man välja?

Hoppas någon sitter med lite kunskap

• Svar på tråden B eller C-nivå. Någon som kan förklara?
  • Tecken

Det beror ju på hur mycket du vill läsa inom respektive ämne?

• Amali76

Hur mycket jag vill läsa?

• Tecken
    Amali76 skrev 2009-04-01 11:08:48 följande:
    Hur mycket jag vill läsa?
    A-nivå = 1-20Hp
    B-nivå = 21-40Hp.
    C-nivå = 41-60Hp
  • Tecken

Äsch, jag skrev ju i gamla P. Men det är ju bara att du multiplicerar med 1,5

En uppsats på B-nivå = 7,5Hp.
    En uppsats på C-nivå = 15Hp.

• Oneesan

Läser också till lärare och här måste examensarbetet vara på c-nivå. Men som Tecken säger så är det beroende på hur många poäng du läst. Omfattningen på de olika arbetena skiljer också, här räknar man 5 veckor på B-nivå och 10 veckor för C-nivå¨.

• Amali76

Men på infopappret jag fått så är både examensarbetet på B och C-nivå på lika många poäng, nämligen 30hp.
    Detta är surrigt...

• Tecken
    Amali76 skrev 2009-04-01 11:18:02 följande:
    Men på infopappret jag fått så är både examensarbetet på B och C-nivå på lika många poäng, nämligen 30hp.Detta är surrigt...
    Oftast brukar kurserna de ingår i vara = 30hp, men B-uppsats = 7,5hp, C-uppsats = 15hp. Kurserna kan t ex innehålla vetenskaplig teori och metod. Fråga dig själv hur djupt du vill gå in i ett ämne? Bara nagga ytan lite? Då passar nog B-uppsats bra. Gå lite djupare in? C-uppsats.

Har du tillgång till kursplanerna? Det kanske står mer där.
  • Amali76

Det är inte så att man på något sätt öppnar dörrar inför framtida studier med att skriva på C-nivå?
    Jag vill göra ett bra och grundligt arbete, men kommer att skriva själv så man kanske bör välja b-nivå.

• Oneesan
    Amali76 skrev 2009-04-01 11:50:05 följande:
    Det är inte så att man på något sätt öppnar dörrar inför framtida studier med att skriva på C-nivå? Jag vill göra ett bra och grundligt arbete, men kommer att skriva själv så man kanske bör välja b-nivå.
    Vet inte alls, efter 30 hp var jag tvungen att skriva B-uppsatsen, nu för att få min lärarexamen måste jag skriva C-uppsats
  • k girl

Det kan ju ha betydelse för din examina. För en kandidatexamen krävs en c-uppsats.

• Tecken
    Amali76 skrev 2009-04-01 11:50:05 följande:
    Det är inte så att man på något sätt öppnar dörrar inför framtida studier med att skriva på C-nivå?Jag vill göra ett bra och grundligt arbete, men kommer att skriva själv så man kanske bör välja b-nivå.
    Men för att skriva C-uppsats så måste du ha läst X antal högskolepoäng på B-nivå (X = olika från skola till skola, men från 22,5-30Hp ca).
Svar på tråden B eller C-nivå. Någon som kan förklara?