• Mela1986

kryddor i krukor!?

Jag tänkte försöke ge mig på det här att odla egna kryddor.
    Vill helst ha dem inomhus, eller på altanen, i krukor.

Dill, citronmeliss, basilika (olika sorter) och oregano tror jag.

När är det försent att sätta fröerna? Hade tänkt i mitten på maj.. (får tillgång till nya huset sista april). Är det helt fel tid?

Behövs speciella krukor? Eller vilken storlek på krukorna kan man ha?
    Speciell jord? Näring?

Ska de stå som de är, och man använder som färska, och till hösten torkar man de? Eller är det bara när man har dom utomhus?

Ska bli kul

• Svar på tråden kryddor i krukor!?
  • planerat09

De flesta kryddorna bör du börja så nu om de ska ha en chans till att bli fina och stora. Alternativet är att du åker till en plantskola när du flyttat in i huset och köper perenna kryddväxter som du sedan kan plantera i rabatten.
    Oftast om du har kryddorna inomhus blir de ganska rangliga. Dillen däremot kan sås utomhus så fort frosten försvinner på kvällarna alternativt att du täcker plantorna på kvällarna.

Lycka till..
    //Stefan

• mlsa

Kryddor passar jättebra i kruka för många av dem gillar när det är varmt och lite torrt. Basilika är väldigt köldkänslig så den ska stå någonstans där det inte är så dragigt. Mynta är väldigt bra att ha i kruka annars växter den in i både gräsmatta och rosenrabatter. Jag drar upp en del själv från frö, annars kan man köpa färdiga plantor rätt så billigt.

• fjäilen

på k-ratua kan du finna kryddkrukor som redan är färdig "satta" det finns rad olika kryddor,det är bara att börja vattna, med riktiga keramik krukor... vet inte riktigt vad de kostar men tror inte alls de är jättedyra...
    och du kan ha dem i fönstret i köket utan problem...

• Mrs Moneybags

Jag är så pass "lat" att jag köper kryddor i mataffären och sätter om i krukor. Funkar perfekt!
    De håller hur länge som helst.

• Jordgubba

har en tanke om basilika...hade en som stod i fönstret som jag ofta hade öppet och den trivdes som fisken i vattnet! Är den verkligen köldkänslig?

• Mela1986

tack för alla svar!

men, om man sätter frö inomhus.. borde inte det funka alla årstider?
    är det vanliga krukor liksom.. med en plastinnerkruka och en ytter?

har beställt lite fröer på tradera nu! ska bli skoj :D

• mlsa
    Jordgubba skrev 2009-04-03 09:15:56 följande:
    har en tanke om basilika...hade en som stod i fönstret som jag ofta hade öppet och den trivdes som fisken i vattnet! Är den verkligen köldkänslig?
    Jag har hört att den inte vill ha under 14 grader - men tåligare än så är den nog. Vädring klarar den säkert, men kanske inte en dragig balkong eller annat köldstråk. Jag har mina basilikakrukor inomhus året om faktiskt, men varma dagar borde jag nog kunna flytta ut dem på altanen.
  • Marlene1980
    Mrs Moneybags skrev 2009-04-03 09:15:50 följande:
    Jag är så pass "lat" att jag köper kryddor i mataffären och sätter om i krukor. Funkar perfekt! De håller hur länge som helst.
    Gör de? Är inte de framodlade för att dö ganska snabbt?

Nu blir jag förvånad
  • Jordgubba
    Marlene1980 skrev 2009-04-03 10:45:02 följande:
    Gör de? Är inte de framodlade för att dö ganska snabbt?Nu blir jag förvånad
    jo, tanken är att de inte ska klara sig för att man sedan ska köpa nya...
  • Majsansarne

Lånar den här tråden, eftersom det var den enda tråden som gav en "hit" på sökningen "mynta".

Jag har odlat kryddor och allt möjligt, förutom mynta som jag köpt färdig på mataffären. Den har blivit omplanterad och står i en 17 cm kruka, so far so good. Hittills står allt inomhus och det växter på bra. Däremot har jag upptäckt att myntan fått gröna löss (fått råd om såpa behandling, behandling påbörjad).
    Många andra kryddväxter upplever jag också som kinkiga, bl.a. basilikan tog tid på sig, all oregano dog.

Finns det något generellt tips? Eller är de för svåra/svårare att odla i Sverige? Det är ju ändå inte svenska växter från början. Jag är även intresserad av "expertsvar" ang. mynta.

Svar på tråden kryddor i krukor!?