• Anonym (pro bono?)

Någon som fått hjälp av advokat "pro bono"

Pro Bono - för den goda sakens skull.

Finns det advokater som kan, efter att man fått avslag från Rättshjälpsmyndigheten, ställa upp s.k "pro bono". Existerar det överhuvudtaget?

Någon som fått hjälp "gratis" och kan dela med sig av sina erfarenheter och gärna vilket typ av fall det rörde sig om. Vad advokaten sa, erbjöd han sig eller är det något man får "be" om.

Jag fattar ju att advokater inte kan arbeta gratis, annat än i undantagsfall och när det dessutom handlar om att hjälpa speciellt utsatta personer.

Någon?

• Svar på tråden Någon som fått hjälp av advokat "pro bono"
  • snillis

Jag hjälper mina studenter gratis ibland

• Anonym (pro bono?)
    snillis skrev 2009-04-01 12:46:54 följande:
    Jag hjälper mina studenter gratis ibland
    Berätta gärna mer..! På vilket sätt?
  • snillis

Ja, det är ju mest rådgivning då.
    Har aldrig gått till rätten.
    Men tex i tvister när det gäller köp.

Sedan har jag hjälpt vänner och bekanta, tex skadeståndsanspråk, vårdnadstvister.

• Anonym (pro bono?)
    snillis skrev 2009-04-01 12:49:55 följande:
    Ja, det är ju mest rådgivning då. Har aldrig gått till rätten. Men tex i tvister när det gäller köp. Sedan har jag hjälpt vänner och bekanta, tex skadeståndsanspråk, vårdnadstvister.
    Ok jag förstår. Men detta handlar om ett ärende som mest troligt kommer gå så långt som till högsta instans så en lång, segdragen rättsprocess med andra ord...

Arbetar du som advokat, eller enbart jurist?
  • snillis

Som jurist - undervisar på universitet.
    Vad handlar det om?

• Anonym (pro bono?)

Det vill jag inte skriva här, men jag inboxar gärna dig om det är ok?

• snillis

Jag var bara nyfiken

Jag har apmycket att göra - värsta tiden på året nu med alla tentor, uppstart av nya kurser m.m så jag tror inte att jag kan vara till så mycket hjälp.
    Men jag kan iofs göra en snabb bedömning om du har nåt "case" eller inte.

• Anonym (pro bono?)
    snillis skrev 2009-04-01 13:01:10 följande:
    Jag var bara nyfiken Jag har apmycket att göra - värsta tiden på året nu med alla tentor, uppstart av nya kurser m.m så jag tror inte att jag kan vara till så mycket hjälp. Men jag kan iofs göra en snabb bedömning om du har nåt "case" eller inte.
    Jo jag har ett case, ta sveriges mest berömde advokat (nja, åtminstone en av dom), honom har jag fått mycket intresserad för att han såg det unika i caset - men jag fick avslag på rättshjälp, tyvärr och jag har ingen möjlighet att betala ur egen ficka... Mest intressant för mig var egentligen frågan om det är vanligt att advokater jobbar pro bono eller om det bara mest är ett påhitt. Är det något jag ska "be om" eller, det känns ju som tiggeri...

Om jag hade varit advokat och sett min desperata klient när jag vet att det handlar om hennes liv typ, så hade jag inte kunnat se henne i ögonen och säga, sorry Cecilia jag kan inte hjälpa dig, jag måste själv ha mat på bordet. Jag hade jobbat gratis en sån gång...
  • gutegirl
    Anonym (pro bono?) skrev 2009-04-01 13:09:34 följande:
    Jo jag har ett case, ta sveriges mest berömde advokat (nja, åtminstone en av dom), honom har jag fått mycket intresserad för att han såg det unika i caset - men jag fick avslag på rättshjälp, tyvärr och jag har ingen möjlighet att betala ur egen ficka... Mest intressant för mig var egentligen frågan om det är vanligt att advokater jobbar pro bono eller om det bara mest är ett påhitt. Är det något jag ska "be om" eller, det känns ju som tiggeri... Om jag hade varit advokat och sett min desperata klient när jag vet att det handlar om hennes liv typ, så hade jag inte kunnat se henne i ögonen och säga, sorry Cecilia jag kan inte hjälpa dig, jag måste själv ha mat på bordet. Jag hade jobbat gratis en sån gång...
    Fast om du fick avslag på rättshjälpen så måste ju de ha ansett att du klarar att betala det själv?
    Annars får du väl göra som andra och ta ett lån, eller prata med adovkaten och delbetala.
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Anonym (pro bono?)

o GUTEGIRL o skrev 2009-04-01 13:11:31 följande:

Fast om du fick avslag på rättshjälpen så måste ju de ha ansett att du klarar att betala det själv? Annars får du väl göra som andra och ta ett lån, eller prata med adovkaten och delbetala.
    Nej, det handlar inte om min inkomst i det här fallet, för den ligger nu på
    19 000 PER ÅR! Man kan få avslag pga andra anledningar... och lån har jag redan kollat, men jag får inget - pga min låga inkomst. Jag är ung, jag har inte jobbat ännu jag lever ju på socialbidrag kan inte ens avbetala även om jag hade velat...
  • Miss Lau

Jag vet jurister som tar fall "pro bono". Men det handlar då om mycket speciella fall och speciella omständigheter. Men de finns alltså och bästa sättet är väl att ringa/maila runt och fråga.

• Anonym (pro bono?)
    Miss Lau skrev 2009-04-01 13:31:55 följande:
    Jag vet jurister som tar fall "pro bono". Men det handlar då om mycket speciella fall och speciella omständigheter. Men de finns alltså och bästa sättet är väl att ringa/maila runt och fråga.
    Och vad menas då med speciella fall? Måste det tex saknas rättspraxis typ? Då är det ju rätt "kört" - för mig är det ju speciellt men kanske inte för advokaten.

Nåväl det är bara vänta och se vad som händer. Målet ska avgöras 15 april... så det finns inte så mkt tid att spela på.

Tack för alla svar!
  • Anonym

Har du överklagat beslutet om att du inte fick rättshjälp?
    Kan inte advokaten hjälpa dig med det?

• Anonym (pro bono?)
    Anonym skrev 2009-04-01 13:56:05 följande:
    Har du överklagat beslutet om att du inte fick rättshjälp? Kan inte advokaten hjälpa dig med det?
    Det ska jag ta upp med honom. Har inte ens orkat läsa mig till att man faktiskt kan överklaga ett nej till rättshjälp... jag blev bara så förkrossad...
  • Anonym (pro bono?)
    Anonym skrev 2009-04-01 13:56:05 följande:
    Har du överklagat beslutet om att du inte fick rättshjälp? Kan inte advokaten hjälpa dig med det?
    Frågan är om det ens hinns med. Advokaten vill väl inte påbörja något arbete förrän han vet om han får betalt via rättshjälp eller inte. Och det är ont om tid... 15 april är rätt snart...
  • Anonym

Anonym (pro bono?) skrev 2009-04-01 13:59:42 följande:

Frågan är om det ens hinns med. Advokaten vill väl inte påbörja något arbete förrän han vet om han får betalt via rättshjälp eller inte. Och det är ont om tid... 15 april är rätt snart...
    Synd att det är så kort om tid. Är det huvudförhandling eller muntlig förberedelse den 15 april?

Man kan alltid överklaga ett avslag på rättshjälp. Oftast hjälper advokaten till med det. Vad har tingsrätten angett för skäl att neka dig rättshjälp?
  • snillis

"Domstolsverket liksom du själv kan överklaga ett beslut om att rättshjälp inte beviljas. Om det är en domstol som har fattat beslutet överklagas detta på samma sätt som gäller för andra beslut. I samband med att domstolen skriftligen underrättar dig om beslutet ges även upplysningar om hur man överklagar detta. Om det i stället är Rättshjälpsmyndigheten som har fattat beslutet får detta överklagas till Rättshjälpsnämnden."

för ytterligare info
  • Anonym (pro bono?)
    snillis skrev 2009-04-01 18:20:37 följande:
    "Domstolsverket liksom du själv kan överklaga ett beslut om att rättshjälp inte beviljas. Om det är en domstol som har fattat beslutet överklagas detta på samma sätt som gäller för andra beslut. I samband med att domstolen skriftligen underrättar dig om beslutet ges även upplysningar om hur man överklagar detta. Om det i stället är Rättshjälpsmyndigheten som har fattat beslutet får detta överklagas till Rättshjälpsnämnden." för ytterligare info ec.europa.eu/civiljustice/legal_aid/legal_aid....
    tack för info! ska genast kolla upp det...
  • Anonym (pro bono?)

vet du hur snabbt en överklagan kan ske??? är det ett prio-ärende? det är ju bara några dagar kvar och det är ju påsk snart så det känns så tight om tid...

Svar på tråden Någon som fått hjälp av advokat "pro bono"