• Anonym

Referenser när man söker jobb..

Vill vara anonym då jag inte vill att folk jag känner irl ska veta att jag söker nytt jobb. Jag jobbar i förskolan och ska söka ny tjänst. Min fråga gäller vilka man brukar ange som referenser? Är det OK att fråga en nuvarande kollega? Visserligen får dom ju reda på att jag söker annat men de andra jag arbetat med är kollegor sedan lång tid tillbaka..Vad brukar man göra?

• Svar på tråden Referenser när man söker jobb..
  • Anonym (***)

Jag anger mina tidigare arbetsgivare när jag söker nytt jobb...

• Anonym

Ja..men om man har jobbat på samma ställe hela tiden...så funkar det ju lite konstigt..

• Anonym (Positiv)

En ny arbetsgivare vill oftast ha en tidigare eller nuvarande chef som referens. En kollega kan gå bra OCKSÅ men inte enbart.
    Minst två referenser, gärna tre, fyra stycken.

Men du behöver inte lämna en sådan förrän efter intervju oftast. Finns ingen anledning att uppge dem i din ansökan.
    Utan skriv där bara "Referenser lämnas gärna vid begäran" eller liknande.

• Anonym (undrande)

Jag undrar hur man kollar upp referenser. Jag menar speciellt när sökanden uppger mobilnr.

• Anonym (Positiv)

Anonym (undrande) skrev 2009-04-02 03:54:36 följande:

Jag undrar hur man kollar upp referenser. Jag menar speciellt när sökanden uppger mobilnr.
    Vad menar du? Förstår inte din frågeställning...
  • Anonym

Har arbetat som rekryterinsgansvarig på ett företag. Jag kollade alltid upp referenser, och det går bra med en kollega men man får vara medveten om att denna referens inte väger så tungt. Bästa referensen man kan lämna är nuvarande chef.

• Anonym

Hmm...okej. Men är det inte lite känsligt att be chefen vara referens? I förskolan har man ju ändå relativt tajt relation till chefen...Eller?

• Anonym

Förresten...Chefen i förskolan är ju tajt på ett sätt men inte på ett anant..Hon har ju ingen vidare koll på vad jag gör i verksamheten...då e ju kollegor bättre..!?

• Anonym (Positiv)
    Anonym skrev 2009-04-02 13:21:28 följande:
    Hmm...okej. Men är det inte lite känsligt att be chefen vara referens? I förskolan har man ju ändå relativt tajt relation till chefen...Eller?
    Som sagt, du behöver inte säga ngt till din chef än om du inte vill avslöja att du letar nya jobb.

Annars är det generellt personer som har en tajta jobbrelationer man VILL ha som referenter. Gärna både nuv. chef, tidigare chef samt kollegor så att rekryteraren kan få olika input.
Svar på tråden Referenser när man söker jobb..