Jack Russel Terrier
Hejsan!
Tänkte höra om det finns någon som känner till rasen Jack russel...
Det jag funderar på är om de hårar/fäller mycket och om de kräver mycket pälsvård?
Tack på förhand!
Hejsan!
Tänkte höra om det finns någon som känner till rasen Jack russel...
Det jag funderar på är om de hårar/fäller mycket och om de kräver mycket pälsvård?
Tack på förhand!
fäller gör de men de kräver ingen direkt pälsvård. de är ju väldigt korthåriga. en väldigt tuff och egenviljad hund. om man vill ha full pli på sin hund är det kanske ingen förstagångshund.
Hej, jag har haft en jack russel terrier. Det är;
1) en underbar ras, väldigt personliga små hundar
2) De kräver OERHÖRT mkt motion o stimulans, 30 minuter i skogen räcker inte långt...Som exempel kan jag berätta att då jag hade en JT sprang jag halvmaran o tränade 5 /vecka inför det. Efter 15 km i skogen ruskade JT:n bara på sig o ville LEKA
Så man ska veta att de behöver massor o det VARJE dag!
3) PÄLSVÅRD man trimamr dem, detta kan man göra själv, tar en hel dag, lr mer (bra att dela upp det jobbigt för vovven att va still så länge) . man använder en sk trimkniv som du kan köpa på djuraffärer.
Man kan oxå lämna in hunden påsk hundtrim det kostar mella 250-500 kr o man bör trimma dem 2/år ungefär. Man märker när pälsen börjar släppa, då är det dax. Gör man detta så fäller de minimalt. Detta gäller för de strävhåriga JT:arna. De släthåriga trimmas ej men fäller lite mer året om.
Hoppas du blir hjälpt av mina svar! /K
Tack snälla för era svar!
Har förstått att många Jack russel har en stark egenvilja och att de kräver en hel del motion.
Jag och sambon funderar på att köpa en hund, men eftersom det bara är jag som har växt upp med hund (Bichon Frisé) så kanske vi ska försöka oss på en lite "enklare" hund.
Det är ett stort beslut så det tål nog att tänkas på...
Eldblomma: Man ska veta att Jack russel är ingen enkel hund. Snarare tvärtom. De är ganska svåra och har verkligen en egen vilja. Men gillar man tex. agillity och att få motion är det en bra hund. Det är en stor hund i en liten hunds kropp med en järnvilja.
Men ack så goa =))
Eldblomma
Skaffa inte en JR som första hund. Mitt ex hade haft cavalier förut och tjejen han skaffade en parson JR med hade aldrig haft hund. Hon tröttnade efter två månader, han hade inte tid och hunden var bland det mest ouppfostrade jag har träffat.
De är envisa, starka både psykiskt och fysiskt och kräver mycket psykisk stimulans.
Vill Ni ha en trevlig hund som fortfarande kräver mycket stimulans köp en kelpie. De är helt enkelt underbara på alla sätt!!!
Så kan Ni skaffa en JR om ett par år. Älskar ju "min" odåga