• Vasen

Ögondroppar- barnplågare hur länge?

Min 1,5 åring fick ögoninflammation förra veckan. Den blev bara värre trots baddning och lätt massage så bvc skrev ut ögondroppar. Ögondroppar som ska ges var 3:e timme under vaken tid. Min stumpa skriker nu Neeeeej och springer sedan iväg för att gömma sig så fort jag öppnar kylskåpet där ögondropparna förvaras. Hon skriker och slåss, sparkar och kniper med ögonen, jag känner mig som en torterare var tredje timme när jag ger henne dropparna.

Jag glömde ju naturligtvis fråga hur länge dessa droppar skulle ges, hur länge pågår en behandlad ögoninflammation i allmänhet? På asken står bara att man ska fortsätta ett par dagar efter att ögat blivit bra, inget om hur lång tid det tar tills ögat bör bli bra.

• Svar på tråden Ögondroppar- barnplågare hur länge?
  • Jesster

Var tredje timme?!
    Nu vet jag ju inte vad för droppar du har men våra skulle man droppa 2 droppar i varje öga morgon och kväll. och det gick bra att droppa i ögonvrån för barnet kniper ju med ögonen och dropparna sprider sig ändå.

Den som söker han finner - www.google.se
  • delifi2

vad är det för droppar som ska droppa var 3 timme? vi hade chloromycetin till vår son och det räcker me 2 ggr dagligen morgon å kväll, ibland tog vi 3 ggr om dan

• Tildas o Skrutts mamma

Vad är det för droppar?
    De flesta bör inte förvaras i kylen hemma, då blir dropparna för kalla för att droppas direkt i ögat. För kalla droppar svider.

• Vasen

Det är Kloramfenikol, jag har asken i kylskåpet och tar ut ampullerna en gång i taget och låter dem vara framme ett tag innan jag droppar. Det är pyttelite i ampullen så de blir rumstemperade snabbt. Jag droppade i mitt eget öga efter första gången och de hemska reaktionerna från dottern för att kolla om de gjorde hemskt ont. Det sved inte i mitt öga, men det kan ju svida i dotterns förstås.

• delifi2

jag tycker du ska höra med bvc om det inte finns något annat, vet att det finns en annan salva som oxå bara ska tas 2 ggr om dagen. KÄnns lite onödigt plågsamt att ge var 3 timme när det finns andra alternativ till barn

• Lillafido

När min son fick ögoninflamation sa de att de skulle användas tills ögonen var "fina" igen och sedan ytterligare två dagar.

När jag trodde att det var bra slutade jag med dropparna, några dagar senare var ögoninflamationen tillbaka. Gick till apoteket och köpte en creme istället som skulle hjälpa, samt tvättservetter som apoteket har.

Cremen var så mycket enklare att ge, satte lite i ögonvrån och det kliade han ut själv i ögonen. Att ge dropparna som säker är effektiva när man väl får in dem i ögonen, men hur lätt är det på ett barn på 1½-2 år. riktigt svårt och man känner sig så elak.

Svar på tråden Ögondroppar- barnplågare hur länge?