• MarieHJ

Från STÅ till GÅ.. När???

Min dotter är snart 10 månader.. För en vecka sedan började hon kunna stå i 5-10 sekunder utan stöd eller något. Hon satte sig ner försiktigt, så hon var nog mest rädd. Idag kunde hon stå helt själv i ca 1 minut! Så på bara en vecka har det gått långt.. med stöd går hon utan problem..
    Till min fråga:
    Hur lång tid efter att era kunde stå utan stöd kunde era gå??

• Svar på tråden Från STÅ till GÅ.. När???
  • Lussekatten87

oj,det gick jättefort! På några veckor bara,han gick utan stöd när han var 10 mån.

• Joje

Inte alls lång tid. Sonen stod utan stör en längre tid när han var 9 månader, vid 9½ månader tog han sina första steg och vid 10 månader gick han omkring helt obehindrat.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Augustiblomman

Min son började stå, gå med hjälp osv vid 7 månaders ålder, men han gick inte ordentligt förrän han var 12 månader gammal! Det tog alltså fem månader...

• Flickan och kråkan

Här tog det rätt lång tid. Stod själv någon minut eller så runt 11-12 månader. Han började gå nu i helgen. Han är 15½ månad. Ska kanske tillägga att vi har en försiktig pojke

• linhen

Mina två första stod lull från ca 10 mån. Första stegen kom på 10,5 mån och de gick (föredrog fötterna framför att krypa) vid 11 resp 12 mån.

• MarieHJ
    Augustiblomman skrev 2009-04-01 16:19:59 följande:
    Min son började stå, gå med hjälp osv vid 7 månaders ålder, men han gick inte ordentligt förrän han var 12 månader gammal! Det tog alltså fem månader...
    Ja det har dotetrn gjort sedan 7 månader med.. Men utan stöd har hon bara stått senaste veckan.. Men stod han utan stöd ifrån 7 månader!?? Tack för svaret
  • MarieHJ

Tack för svaren.. Det verkar olika. majoriteten har det gått fort för.. Frösöblomster: Min dotetr är ganska rädd när det komemr till att stå själv med, kanske blir samma här.. fast hon är väldigt orädd när hon står med stöd. Ja vi får se.. Hoppas hon går innan sommarn är slut iaf=) då är hon 14 månader ca. Hade vart mysigt om hon kan gå lite i värmen.

• Cissela

Mina två äldsta tjejer ställde sej upp och gick nästan direkt men med lilltjejen så var det lite annorlunda.

Hon stod väldigt stabilt, kunde stå och leka länge och så när hon var sju månader, gick även mellan saker typ 2-3 steg men sedan hände inte mer förrän hon var 11 månader. Då vågade hon lite mer :)

• astalacasta

Båda mina har nog nästan gått innan de har stått.

De har dragit sig upp mot möbler och stått tidigt. Efter ett par månader släppte de och började gå. Att stå långa stunder kom i princip i samband med att de började gå.

• BulbusCordis

Min son började stå själv vid 1 år ungefär. Nu tar han några steg själv och är 15 månader snart. Han springer runt vardagsrumsbordet som han ha en hand på som stöd, så jag tror han bara är rädd släppa stödet och egentligen kan gå själv...

Så jag väntar på att han ska våga det...

• 3 barns mamma84

Detta undrade jag idag
    Min son han går med stöd han började när han var 5½mån uniffär.
    Igår blir det nu då hehe så höl sambon i hans händer och han släppte sen så stod han själv utan stöd i 1 sek mkt är det för en pojk på 7½mån..
    Så jag gissar på att han kommer att gå runt 8-9mån ålder

• Blue Bear

Sonen har kunnat stå någrasekunder länge nu (säkert i 2 mån) han är 9 mån nu.. men sätter sig snabbt då han är en liten fegis tror inte han kommer våga gå på någa månader till..

Kompisen son ställde sig upp från sitande, sedan till huk och sedan rakt upp för 2 mån sedan.. nån vecka sen har han börjat gå. Han är också 9,5 mån men riktigt liten våghals

Svar på tråden Från STÅ till GÅ.. När???