• Cillisen

Minnesstund- varit på sådan?

Hej! jag vet inte om detta inlägg hamnar rätt. Annars kanske ni kan guida mig rätt. Jag och mina närmsta vänner håller på å ordna en minnesstund till minne av en vän som gick bort för ett år sedan. Vi vet inte riktigt vad vi ska fylla denna minnesstund med. Någon som varit på en sådan? Har någon präst medverkat? Musik? Tacksam för svar! Vill ha en fin minnesstund till minne av vår vän.

• Svar på tråden Minnesstund- varit på sådan?
  • Atamon

Menar du minnesstund direkt i anslutning till begravningen eller en särskild extra minnesstund vid annat tillfälle?
    Jag har ordnat två minnesstunder (vid mina föräldrars begrvningar) samt varit på ett flertal andra men de har också varit i anslutning till begravningar, jag tror i och för sig inte att det skiljer sig så mycket från om man ordnar en separat. Men om det är efter begravningen så är det brukligt att prästen är med, ibland även den som sjungit i kyrkan (men inte alltid).
    Om det är efter en begravning så säger prästen några ord vid minnesstunden också, samt läser upp vilka som skickat gåvor till fonder. Ofta så säger någon av de närvarande på minnesstunden några ord om den avlidne också, och så är det fika eller mat.
    Vid mina föräldrars minnesstunder så hade jag lugn musik på i bakgrunden, så att det inte skulle bli så tryckt stämning, nu blev det inte det ändå men det kan man ju inte veta innan.

Beroende på hur många ni är och var ni ska ha stunden så är mina förslag är musik, kanske någon som spelar/sjunger något (men kanske inte helt nödvändigt om det varit begravning innan). God mat eller någon lättare förtäring istället för fika, kanske någon av vännerna kan säga något, berätta om den avlidne eller läsa någon dikt. Kanske den avlidne hade någon favoritmusik/låt som kan spelas. Tända ljus, blommor och andra dekorationer. Att man samlas för att minnas

• Cillisen

Atamon;
    Tack för ditt svar! Jag kanske inte var tydlig i mitt inlägg men det är som sagt 1 år sedan hon gick bort och vi ska ordna en minnesstund nu till hennes minne. Mat kan vi nog tyvärr inte ha då det var över 150 st på hennes begravning så vi vet inte hur många som kommer nu. Vi har tänkt baka och sälja fika mest för att det ska gå till ett gott ändamål. De pengarna som kommer in ska vi skänka till cancerfonden, sen musik i bakgrunden. Försökt ragga några som kan spela men tyvärr inte lyckats. Annars dår det vara ett fint tillfälle att träffas, fika och minnas vår fina vän tillsammans.

• Atamon
    Cillisen skrev 2009-04-01 19:19:27 följande:
    Atamon; Tack för ditt svar! Jag kanske inte var tydlig i mitt inlägg men det är som sagt 1 år sedan hon gick bort och vi ska ordna en minnesstund nu till hennes minne. Mat kan vi nog tyvärr inte ha då det var över 150 st på hennes begravning så vi vet inte hur många som kommer nu. Vi har tänkt baka och sälja fika mest för att det ska gå till ett gott ändamål. De pengarna som kommer in ska vi skänka till cancerfonden, sen musik i bakgrunden. Försökt ragga några som kan spela men tyvärr inte lyckats. Annars dår det vara ett fint tillfälle att träffas, fika och minnas vår fina vän tillsammans.
    Okej, då är jag med    nej, det blir nog svårt att ordna med mat om ni inte vet hur många som kommer. Er tanke med att baka och sälja fika är bra. När det är minnesstund så lång efter skulle jag inte ha präst, men kanske någon av er eller andra vänner kan säga några ord? annars så tror jag att det räcker gott och väl att alla samlas. Ett kort på er vän på ett bord, och en bok att skriva hälsningar i kanske? det var det på en minnesstund jag var på (iofs så var det i anslutning till begravningen). Då var det de anhöriga som fick boken sedan.
    Jag tycker det är fint gjort av er att samlas ett år efteråt! Beklagar förlusten av er vän.
  • Cillisen

Atamon:
    Tack så mycket! Hon var en helt underbar människa. Synd att hon inte fick mer tid på jorden hos oss.

Svar på tråden Minnesstund- varit på sådan?